V Evropě se prodalo více elektromobilů než v Číně

Zpráva ČTK vydáno dne 18. května 2020
Foto: Škoda Auto

Na sedmi hlavních evropských trzích vzrostl prodej o 65 procent na 104 000 elektrických vozů, v Číně prodej kvůli snížení státní podpory a koronaviru klesl o 58 procent na 77 000 aut. V Česku se prodej elektromobilů zvýšil téměř pětinásobně.

„Na čínský trh dopadly zejména v únoru následky izolace, zatímco evropské trhy se i v březnu těšily růstu. Bateriové elektromobily v pěti největších západoevropských zemích zaznamenaly 3,6procentní podíl na trhu nově registrovaných vozidel, což předčilo jak Čínu s 2,3procentním podílem, tak USA s 1,3 procenta. Česko dosáhlo podíl elektromobilů 1,5 procenta,“ uvedl partner PwC ČR Pavel Štefek.

V součtu trh čistě bateriových vozů na hlavních světových trzích klesl o 21,1 procenta. Plug-in hybridů se prodalo o 7,6 procenta víc než před rokem a klasických hybridů o 3,9 procenta více. V Evropě rostl prodej plug-in hybridů do zásuvky o 149 procent, elektromobilů o 120 procent a hybridů, které v Evropě tvoří stále početně největší skupinu nových registrací aut s elektrickým pohonem, přibylo o 27 procent víc než před rokem.

Evropský nárůst je způsoben tím, že se pod tlakem přísných emisních pravidel EU dostávají na trh ve větším počtu nové modely elektromobilů od tradičních evropských výrobců. Tento trend se do statistiky promítl i v Česku.

Ačkoli v absolutních hodnotách stále jde o marginální počty, zaznamenaly nové registrace elektromobilů na českém trhu meziročně výrazný vzestup a dostaly se na čtvrtletní bázi z řádu desítek na stovky kusů. Konkrétně vzrostl počet registrací elektromobilů v Česku v prvních třech měsících ze 132 na 741. „Českým trhem doslova zahýbal domácí model Škoda Citigo iV, který se z větší části postaral o rostoucí dynamiku. Díky tomu se bateriové elektromobily dostaly na tržní podíl 1,5 procenta prodaných vozů, což je vyšší číslo než v USA, tedy domovské zemi nejznámější značky elektromobilů na světě,“ dodal expert PwC Michal Razim.

Evropskými premianty zůstávají Norové. V zemi mělo v prvním čtvrtletí osm z deseti nově registrovaných aut elektrický pohon. Čistě bateriových aut bez přítomnosti spalovacího pohonu byla v Norsku polovina ze všech prodaných vozidel.

Hnacím motorem růstu prodejů elektromobilů v Evropě je podle Leoše Kabáta ze Schneider Electric evropská směrnice o výkonnostních normách pro emise CO2 nových osobních automobilů. „V kombinaci s rozvíjející se infrastrukturou dobíjecích stanic ve všech členských státech EU tak lze i nadále předpokládat, že zejména podíl plug-in hybridů na trhu bude dále stoupat. Je třeba si uvědomit, že plug-in hybrid je ideální auto, které splňuje požadavky elektromobility s ohledem na emise CO2 a zároveň má dostatečnou dojezdovou vzdálenost nezávislou na počasí, profilu trasy, na rozdíl od elektromobilu, který je primárně určen jako městské auto,“ dodal.

V Česku podle Kabáta růst výrazně ovlivnilo elektrické Citigo, které se prodává za cenu dotovanou automobilkou, kvůli snaze splnit limity CO2. „Stejně jsou na tom i ostatní automobilky. Jinak by došlo pouze k mírnému nárůstu, protože Česká republika jako jedna z mála má nulové dotace pro nákup elektromobilů pro koncové uživatele,“ podotkl.

Příspěvek zatím nikdo neokomentoval. Buďte první.