Motor Catalyst získal ocenění za nejlepší technický projekt roku

Projekt turbovrtulového motoru Catalyst, na kterém úzce spolupracují Avio Aero Praha a ČVUT, získal cenu za nejlepší realizovaný technický projekt roku. Inženýrská Akademie ČR ocenila především jeho technologickou vyspělost i přínos pro budoucnost českého leteckého průmyslu.
Inzerce
Na slavnostní ceremonii v Betlémské kapli cenu převzali ředitel Avio Aero Praha Mgr. Michal Oborný a ředitel Centra leteckého a kosmického výzkumu FS ČVUT Prof. Ing. Michael Valášek, DrSc. Ocenění předávali prezident Inženýrské Akademie doc. Ing. Vojtěch Petráček, CSc. Feng. a ředitelka hlavního sponzora Nadace Preciosa Andrea Kroupová.
„Děkuji Inženýrské Akademii ČR za toto významné ocenění. Přebírám jej s hlubokou pokorou a věnuji je kolegům a kolegyním z Avio Aero, GE Aerospace a ČVUT. Mé poděkování patří všem, kteří tento unikátní projekt spolupráce mezi akademickou a komerční sférou podpořili,” uvedl při předání Michal Oborný. Upozornil přitom, že právě nyní vrcholí dosavadní deset let trvající spolupráce v téhle oblasti. Motor již získal certifikaci v únoru letošního roku a začíná se v pražském závodě Avio Aero vyrábět.

Společný výzkum mezi Fakultou strojní ČVUT a Avio Aero Praha probíhal v ekosystému, který Fakulta strojní vybudovala na základě usnesení vlády ČR č. 668 z 27. července 2016 o podpoře rozvoje leteckého průmyslu v ČR. V této souvislosti byla také na půdě Fakulty strojní obnovena výuka letadlových motorů, která připravuje nové odborníky pro tuzemský i evropský letecký průmysl.
„Tato ambiciózní spolupráce naplnila požadavek české vlády na vybudování ekosystému pro vývoj a výrobu letadlových motorů v ČR, a doufám, že tato úspěšně nastartovaná spolupráce bude pokračovat dlouhodobě,“ řekl prof. Michael Valášek.
Úspěšný vývoj motoru a zahájení jeho výroby významně přispělo k znovunastartování budoucnosti průmyslu letadlových motorů v Česku a může také významně přispět k diverzifikaci tuzemského hospodářství.

Projekt turbovrtulového motoru Catalyst je výrazným úspěchem spolupráce mezi soukromou sférou a českou akademickou obcí. Jde o zbrusu nový, pokročilý turbovrtulový motor 21. století, který byl kompletně vyvinut a vyroben v závodech GE Aerospace a Avio Aero v Itálii, České republice, Polsku a Německu. V Česku se na jeho vývoji výrazně podílelo ČVUT. Motor Catalyst přináší do segmentu letectví radikální změnu, a to díky celkovému tlakovému poměru 16:1, což je nejlepší poměr v oboru. Ve srovnání s konkurencí ve stejné třídě umožňuje tento optimální tlakový poměr až o 18 % nižší spotřebu paliva a až o 10 % vyšší výkon v cestovním režimu. Catalyst nabízí dva stupně variabilních statorových lopatek, chlazené vysokotlaké lopatky turbín a obsahuje díly vyrobené pomocí aditivní technologie.
Další článek: NX CFD Designer – Simulace proudění přímo v NX CAD















