Pomocník na nákupy i hračka pro velké kluky – eMOTION od Jindřicha Vítů

i1676421813 Ing. Tomáš Trojan
— vydáno 22. prosince 2020

Každý trávil letošní zvláštní rok jinak. Jindřich Vítů využil čas k tomu, že navrhnul všestranného pomocníka eMOTION a k jeho propagaci vytvořil komiks. Zeptali jsme se, jaké má s eMOTION další plány a dozvěděli se přitom spoustu dalších věcí.

Jste autorem eMOTION. Jak tomuto samohybu budeme česky říkat? Je to vozík? Je to vozítko? Je to zařízení pro pohyb?

Tak o tomhle jsem zatím nepřemýšlel. Mně se líbí ten anglický název. E jako elektrický, MOTION jako pohyb, dohromady to pak dává emoci. Tak tomu ale asi česky říkat nebudeme. Snad kára. Káru jsme si stavěli také z dřeva jako malí kluci a pak na nich lítali z kopce dolů. Po silnici a v plném provozu.

V každém případě je to dobře promyšlená konstrukce. Dříve než se pustíme do detailnějšího popisu, zajímalo by mě, v jaké fázi své existence eMOTION je. Jste ve fázi CAD modelu, nebo už někdo používá prototyp?

Jsem zatím ve fázi feasible 3D modelu. EMOTION jsem si modeloval ve volném čase, který nám poskytnul covid 19, tak jako si třeba modeláři staví své RC modely letadel, lodí a aut. Stavbu prototypu zvažuji v roce 2021. Tedy když mi s ní třeba někdo pomůže. Mně víc baví to modelování. Právě si modeluji další kousek. Tentokrát se bude prohánět po vodě.

EMOTION je jeden produkt, který na sebe může brát různé podoby. V kolik funkčních zařízení se může proměnit?

Asi v patnáct. Ale některé z nich, třeba ty tahače, se od sebe liší jen nepatrně. V detailech.

Představte nám alespoň některé zásadní z nich.

Rozřadil bych je do několika skupin. První skupinu tvoří varianty kolečkových křesel. Wheelchairs buď jako přídavná pohonná jednotka ke stávajícímu křeslu nebo jako různé tahače a posunovače. Nebo jako autonomní regulérní motorizované křeslo. Do druhé skupiny bych zařadil pomocníky do dílny. Třetí je pro maminky. Tam patří motorizovaný kočárek a vlastně i CARGO a SCOOTER na nákupy. A taky PAD, inspirován vozítkem Segway S-Pod. Poslední skupina je určena pro nás, pro velké kluky. Názvy BIKE, KART a MOTO hovoří samy o sobě.

Nakolik jsem pochopil z obrázků, díly eMOTION lze rozdělit do tří skupin: pohonné jednotky, které lze běžně zakoupit; dřevěná konstrukce, která je vaším tvůrčím přínosem a de facto podstatou eMOTION; a za třetí lze eMOTION doplnit součástmi, které máme běžně doma, například židlí.

Ano, máte pravdu. Celý projekt byl původně zamýšlen jako DIY (do it yourself neboli udělej si sám).

Jaká je cena eMOTION pro koncového zákazníka?

Já nevím. Jestli se bude někdy vyrábět. Já sám to vyrábět nebudu. Jestli se toho ale někdo chopí, rád mu s tím pomůžu. Byl by to asi pěkný startup. I s crowdfunding financováním. Náklady na zhotovení asi do deseti tisíc korun českých. Hovershoes brusle stojí zhruba polovičku a zbytek nestojí za řeč.

Kdybych si chtěl eMOTION pořídit, co pro to mám udělat?

Zatím si ho zhotovit formou DIY. Myslím si, že podle 3D modelů, které jsou volně k mání na grabcad.com (odkazy na ně z webu projektu www.v2plus.cz), se to postavit dá. Jinak odpověď souvisí s tou předchozí. Pokud se najde výrobce. A pokud se u vás najde těch zbytných deset tisíc.

MOTION představujete světu formou komiksu, zakládá se toto dílo na skutečných událostech? Přivedlo vás na myšlenku zkonstruování tohoto zařízení zranění blízké osoby?

Naštěstí ne. Spíš jsem se pokoušel vytvořit 3D komiks jako novou formu produktového marketingu. Dílem bych to nenazval. Spíše tím pokusem. Ale komiksy obecně mají lidé rádi. I technici. Líbil se vám?

Další článek: Prototyp nové generace chladičů z VUT už byl reálně otestován