Rychlý přehled
-
LOM PRAHA: Modernizace Závodu H-1 posiluje podporu vrtulníků
Údržbové středisko Závodu H-1 dokončilo další významný krok své modernizace, který výrazně rozšiřuje jeho kapacity pro servis a technickou podporu vrtulníků Bell UH-1Y Venom a AH-1Z Viper – klíčových strojů nové vrtulníkové flotily Armády ČR. Na základě mezivládní dohody mezi Českou republikou a Spojenými státy americkými bylo do střediska pořízeno nové pozemní technické vybavení, zahrnující dílenské zařízení pro komplexní údržbu, kontrolní a měřicí techniku, zařízení pro kadmiování, ruční nářadí a laserový systém pro značení nástrojů. Nové technologie umožní rychlejší, přesnější a bezpečnější servisní zásahy a představují důležitý krok v přechodu Armády ČR od sovětské techniky k západním standardům, čímž zvyšují interoperabilitu s aliančními partnery a dlouhodobou udržitelnost provozu nové letecké techniky.
-
V Hannoveru startuje veletrh EMO
Hannover, 22.–26. září 2025 – Na veletrhu EMO 2025 se představí více než 1 500 vystavovatelů z celého světa. Výrobci a dodavatelé obráběcích strojů a nástrojů zde uvedou řadu nových technologií a řešení, která mají za cíl zvýšit konkurenceschopnost jejich zákazníků.
Letošní ročník probíhá v mimořádně náročném období pro průmysl. Zatímco zahraniční poptávka po německých obráběcích strojích roste, domácí zakázky klesají a přetrvávající nejistota spojená s celní politikou USA brzdí investice. VDW (Německá asociace výrobců obráběcích strojů) přesto očekává, že EMO 2025 poskytne oboru důležitý impuls.
„Americký průmysl naléhavě potřebuje naše stroje, protože nejsou k dispozici žádné srovnatelné domácí alternativy. Přesto paušální 15% clo výrazně zvyšuje ceny a omezuje export,“ upozorňuje Markus Heering, výkonný ředitel VDW.
Pozitivní vývoj slibuje střednědobý horizont – investiční balíčky a rostoucí výdaje na infrastrukturu v Německu mohou zvýšit ochotu k novým nákupům. Výrobci proto vkládají do nadcházejícího veletrhu velké naděje a věří, že inovace představené na EMO 2025 pomohou překonat současné zpomalení a připraví půdu pro stabilní růst od roku 2026.
-
Český výrobce dvoumístných letadel vstupuje do světové ligy
Po letech intenzivního vývoje a testování dosáhl český výrobce letadel BRM AERO historického milníku. Jeho dvoumístné letadlo Bristell B23 získalo schválení amerického úřadu pro civilní letectví (FAA). Tím se Bristell zařadil mezi hrstku světových výrobců, jejichž stroje mají současně certifikaci jak evropské EASA, tak americké FAA.
B23 je moderní dvoumístné letadlo s nejnovější avionikou a digitálním „glass cockpitem“, který přináší komfort a technologie velkých dopravních letadel do kategorie lehkých strojů. S více než 1 100 vyrobenými letadly se Bristell stal respektovaným globálním hráčem v oblasti lehkých letadel – vedle značek, jako jsou Pilatus, Embraer nebo Cirrus. Úspěch modelu B23 otevírá další možnosti růstu a potvrzuje, že i z malé české firmy může vyrůst světový leader.
-
ArcelorMittal výrazně investoval do modernizace výroby
Rok 2024 byl pro ArcelorMittal Tubular Products Karviná obdobím výzev, ale i důležitých investic. Navzdory složitým tržním podmínkám, které ovlivnily celý evropský ocelářský průmysl, společnost udržela stabilitu: tržby dosáhly 1,7 miliardy Kč a provozní zisk činil 2,2 milionu Kč, což představuje meziroční zlepšení o 80 milionů Kč. Společnost zároveň investovala téměř 28 milionů Kč do modernizace výroby, rozšíření produktového portfolia a zvyšování bezpečnosti. Mezi klíčové projekty patří nová linka na výrobu trubek až do délky 12 metrů určených pro segment tepelných rozvodů, čímž firma vstoupila na perspektivní trh výrobků s vyšší přidanou hodnotou.
Z celkového objemu produkce směřovalo 72,5 % výrobků na export, přičemž hlavními zahraničními odběrateli byly Polsko, Slovensko, Norsko, Finsko, Nizozemsko a Německo. Díky zodpovědnému řízení a důsledným úsporám nákladů zůstává firma připravena na další výzvy a plánuje posilovat svou pozici na domácím i zahraničním trhu.
-
Digitalizace je klíčem k budoucnosti české dopravy
Účastníci letošní Silniční konference v Brně zdůraznili, že rozvoj české dopravy vyžaduje urychlenou výstavbu dálnic, modernizaci stávající infrastruktury a intenzivní digitalizaci. Digitalizace se stává klíčovým nástrojem pro efektivní správu komunikací, plánování investic a zajištění bezpečné a plynulé dopravy.
Česká správa silnic čelí podobným problémům jako zahraniční – stárnutí vozovek, zvýšený provoz a tlak na efektivní financování. Moderní systémy umožňují sledovat stav komunikací v reálném čase a predikovat potřebu oprav. Systém hospodaření s vozovkou (SHV) od VARS BRNO zrychluje a zpřesňuje rozhodování o údržbě a koordinaci s dodavateli. Prediktivní modely plánují opravy tak, aby byly účinné a minimalizovaly dopad na dopravu. Centrální evidence vad (CEV) automatizuje řízení běžné údržby a kontrolu výkonu externích dodavatelů. Digitalizace propojuje jednotlivé úseky, subjekty a typy údržby, čímž optimalizuje využití času, pracovních kapacit i rozpočtů. Praktické přínosy zahrnují plynulejší dopravu, bezpečnější silnice a úspory nákladů. Celkově digitalizace posouvá správu dopravní infrastruktury od strategického plánování k efektivní provozní údržbě.