Rychlý přehled
-
PBS GROUP vyrábí proudové motory už i v Roswellu
Výroba proudových motorů v novém výrobním závodě ve městě Roswell v metropolitní oblasti Atlanty, státu Georgia, ve Spojených státech amerických jede, prozatím ve zkušebním režimu, od konce dubna. Do plného provozu by pak měla být uvedena v září 2025. Do závodu skupina investuje v první fázi 20 milionů USD (490 milionů Kč), v druhé fázi pak cca 90 mil USD. Vedle výrobní části v Roswellu vzniká také technicko vývojové centrum, které bude rozvíjet spolupráci se zákazníky při vývoji specifických aplikací. Aktuálně PBS GROUP v Roswellu zaměstnává téměř 100 pracovníků, ale číslo se bude zvyšovat tak, jak se přidají další činnosti a provozy.
V Roswellu probíhá výroba, montáž a testování proudových motorů určených jak pro obranný, tak civilní sektor, zejména pro drony, řízené střely a další bezpilotní prostředky. Zatímco v první fázi výroby bude produkce v řádu stovek, posléze několik tisíc motorů ročně. V druhé fázi se plánuje navýšení v dalším zařízení až na kapacitu 20 tisíc kusů ročně v průběhu roku 2026 a 2027. Cílem je postupně přejít na kompletní výrobu motorů z komponent vyrobených přímo v USA. PBS tak již buduje vlastní dodavatelský řetězec a s tím spojenou technologickou infrastrukturu. Souběžně rozvíjí další montážní a zkušební provoz ve spolupráci se společností VSC na Floridě. Více o PBS GROUP se dozvíte v rozhovoru s jejím výkonným ředitelem Pavlem Čechalem: https://www.strojirenstvi.cz/vlastni-vyvoj-a-pruzna-vyroba-oteviraji-firme-pbs-group-dvere-do-celeho-sveta/
-
ISMM Group má novou moderní lakovnu
Novou linku pro manuální mokré lakování navrhla a dodala jako kompletní technologii společnost IDEAL – Trade Service (ITS). Linka bude sloužit pro zakázkové lakování menších i nadrozměrných strojírenských dílů až do délky 20 metrů. Lakovna je vybavena chemickou předúpravou, odsávacím a sušícím systémem a vlastní míchárnou barev. Zajímavostí je, že místo dopravníku se používají přepravní vozy s nosností až 10 tun. Lakovací prostor se dá navíc rozdělit na čtyři samostatné zóny – což je ideální řešení pro flexibilní provoz. Instalace a spuštění linky zabralo pracovníkům ITS pouhých 13 dnů.
-
Firmy v železničním průmyslu nabízejí stovky pracovních míst
Členské firmy Asociace podniků českého železničního průmyslu – ACRI letos nabízejí stovky pracovních míst, stáží a brigád pro absolventy technicky zaměřených středních škol. Nabídka pokrývá celé spektrum pozic – od operátorů CNC strojů, zámečníků, elektrikářů či mechatroniků až po vývojáře, konstruktéry a produktové specialisty. Celkový obrat železničního průmyslu přitom dosáhl v loňském roce 133 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 2,3 %. Zaměstnavatelé se přitom nesoustředí pouze na nábor hotových pracovníků, ale kladou důraz na dlouhodobou spolupráci se školami. Mnohé společnosti aktivně spolupracují s učilišti, středními průmyslovými školami i technickými vysokými školami. Studenti mají možnost podílet se na odborné praxi ve výrobních provozech, zpracovávat závěrečné práce na reálných tématech, nebo se účastnit motivačních a stipendijních programů. Firmy poskytují například stipendia již od druhého ročníku studia a zajišťují také ubytování a stravování.
Pro absolventy vysokých škol pak některé firmy připravují i propracované trainee programy – například u Škoda Group se většina účastníků tohoto programu následně stává zaměstnanci. Vysokoškoláci mohou navíc soutěžit o Cenu Emila Škody s finanční odměnou až 80 000 Kč. Mzdy pro čerstvé absolventy se pohybují v rozmezí 30 000 až 43 000 Kč měsíčně, přičemž konkrétní výše závisí na vzdělání, specializaci a náplni práce. Společnosti zároveň od začátku nabízejí celou řadu benefitů – příspěvky na stravování, penzijní spoření, možnost dalšího vzdělávání, podporu profesního růstu, nadstandardní dovolenou, služební mobilní telefon, závodní stravování, přístup do fitness center či firemní akce.
Řada firem také otevírá letní odborné stáže a brigády pro studenty technických oborů. Ty nabízejí nejen praktické zkušenosti, ale často i možnost navázání trvalé spolupráce po ukončení studia. Například Třinecké železárny letos vypsaly odborně zaměřené stáže v oblastech, jako jsou geodezie, řídicí systémy, elektroenergetika, nebo dopravní stavby.
-
Mise na ISS podpoří rozvoj českého kosmického průmyslu
Vláda České republiky podpořila účast prvního českého astronauta na misi na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Kabinet vnímá misi majora Aleše Svobody nejen jako mimořádnou událost s celospolečenským přesahem, ale také jako významný impuls pro rozvoj českého kosmického průmyslu, vědy a vzdělávání. Vyslání astronauta je příležitost, jak podpořit transformaci české ekonomiky směrem k inovacím a produktům s vysokou přidanou hodnotou, zvýšit konkurenceschopnost českých firem a inspirovat novou generaci ke studiu technických a přírodovědných oborů.
Ministerstvo dopravy ve spolupráci s dalšími resorty vybralo 14 experimentů, které budou součástí mise Aleše Svobody na ISS. Patří mezi ně široké spektrum projektů – od výzkumu lidské fyziologie a biotechnologií až po testování nových technologií a vzdělávacích aktivit. Například dozimetr ve formě náramkových hodinek umožní přesné sledování expozice ionizujícímu záření a pomůže tak zvýšit bezpečnost astronautů. Jiné experimenty se zaměřují na zdokonalení systémů podpory života pro budoucí kosmické lodě. Zkoumá se také vliv vesmírného prostředí, zejména mikrogravitace – tedy stavu beztíže – a radiace na lidské tělo. Některé projekty navíc přispějí k výzkumu rakoviny, plodnosti nebo odolnosti potravin vůči klimatickým změnám. Každý z experimentů má jasně definovaný cíl: odpovědět na konkrétní vědeckou otázku pomocí experimentální metody. Vědci formulují hypotézu, kterou následně ověřují nebo vyvracejí na základě získaných dat.
Podle průzkumu agentury Ipsos z ledna letošního roku více než 70 % Čechů vnímá investici do účasti českého astronauta na vesmírné misi jako přínosnou, zejména pokud by prováděl vědecké experimenty s přínosem pro medicínu, nové technologie nebo ochranu životního prostředí.
-
Huisman se podílí na výrobě stabilizačního systému větrných turbín
V závodě Huisman Czech Republic aktuálně vyrábí klíčové komponenty pro nový systém Traveling Load Stabilising System (TLSS), který zásadně zvyšuje bezpečnost i efektivitu při instalaci listů větrných elektráren na moři. Systém, který společně vyvinuly společnosti Huisman, Siemens Gamesa a Vestas, umožňuje stabilizaci velkých komponent větrných turbín, zejména lopatek, gondol a segmentů věží během instalace. Díky kombinaci dvou párů tahových lan se výrazně zvyšuje přesnost a bezpečnost manipulace s těžkým nákladem ve větrných a obecně velmi náročných mořských podmínkách.
TLSS se vyznačuje vysokou přesností díky speciálnímu režimu řízení polohy. Oproti běžným systémům, které pracují s konstantním napětím, tento přístup poskytuje větší oporu, a tedy vyšší kontrolu nad manipulovaným břemenem. Celý stabilizační systém TLSS bude následně integrován do dvou otočných jeřábů typu Leg Encircling Crane s nosností 3 000 tun určených pro instalační plavidla společnosti Havfram. Jeho ovládání je pak řízeno přímo z kabiny jeřábu.