Rychlý přehled
-
QPAG a One3D Group majetkově vstupují do SpaceManic CZ
Cílem spojení těchto firem je nabídnout kompletní řešení pro vesmírný sektor, od vývoje a výroby nanosatelitů až po její vypuštění na oběžnou dráhu. „Spojení se SpaceManic CZ naplňuje naši vizi vlastních produktů a velkých satelitních konstalací. Chceme propojovat naše know-how v pokročilých výrobních technologiích s trendy v oblastech menších satelitů. Naše spojení také utvrdil společný projekt deployeru, díky kterému v rámci skupiny získáme kompletní produktové portfolio pro vypouštění satelitů na oběžnou dráhu“, uvádí člen představenstva ONE3D Group David Kadlčík.
-
O servis STILL v Olomouci roste zájem
Na podzim loňského roku otevřela společnost STILL ČR novou pobočku v Olomouci Bystrovanech. Celý multifunkční prostor má téměř 3 800 m² a zahrnuje kanceláře, sklady, moderně vybavenou servisní dílnu a zázemí pro školení i zákaznické prezentace. V přípravě je také showroom, který nabídne reálné ukázky automatizovaných řešení a bezpečnostních prvků. Olomoucká pobočka přinesla zákazníkům nové možnosti. Velký zájem je například o testování vozíků přímo na místě. Klienti oceňují možnost si manipulační techniku vyzkoušet, porovnat varianty výbavy a získat doporučení na míru jejich potřebám. Roste také poptávka po krátkodobém pronájmu vozíků. Jedním z hlavních přínosů nové pobočky je pak celkový rozsah servisu a jeho rychlá dostupnost.
-
Automobilový průmysl v ČR se opět nadechuje
V prvních pěti měsících roku 2025 bylo v České republice vyrobeno celkem 611 160 osobních automobilů, tedy o 6,3 % méně než ve stejném období roku 2024. V samotném květnu se však celková výroba téměř stabilizovala a přiblížila se tak výsledkům loňského roku. Výrazný meziroční nárůst nadále vykazuje segment elektrických vozidel, který aktuálně tvoří téměř pětinu celkové produkce. Růst se dařilo i produkci autobusů, těch bylo od ledna do konce května vyrobeno na 2 244 ks, tedy téměř o 20 % více než vloni. V segmentu motocyklů naopak došlo k meziročnímu poklesu produkce, a to o 38 % s celkovým počtem 295 vyrobených kusů.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v prvních pěti měsících ve svých závodech 391 823 osobních automobilů (-2,3 %). V samotném květnu pak o 4 976 vozidel více (+ 7,0 %) než loni. Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo vyrobeno 87 496, tj. 22,3 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 75 202 vozidel bateriových a 12 294 vozidel plug-in hybridních.
V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo za prvních pět měsíců vyrobeno celkem 123 140 vozidel, tj. o 16,5 % méně než ve stejném období loňského roku. Z celkového počtu vozidel mělo 17 029 čistě elektrický a 14 203 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily přes 25 % celkové produkce.
Také v kolínské Toyotě zaznamenali meziročně nižší produkční hodnoty. Vyrobeno bylo 96 197 automobilů, tj. o 7,2 % méně než v lednu až květnu 2024. V absolutním vyjádření tedy bylo v Kolíně ve zmíněném období vyrobeno o 7 461 osobních automobilů méně. Přes 50 % produkce představoval hybridní model Yaris HEV.
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu (SAP)
-
Svidanovský Huisman se podílí na další jedinečné zakázce
Společnost Huisman Czech Republic se významně podílí na výrobě klíčových komponent pro nový otočný jeřáb s kapacitou přes 3000 tun. Ten je určený pro instalaci největších základových konstrukcí větrných elektráren na moři. Tento tzv. Leg Encircling Crane bude instalován na jednu z nových lodí třídy A-class, které rozšiřují flotilu společnosti Cadeler. Tyto lodě patří k největším instalačním plavidlům větrných elektráren. S kapacitou přes 17 600 tun a rozlohou paluby 5 600 m² umožní přepravit a nainstalovat během jediné cesty šest kompletních základů větrných turbín o průměru až 12,5 metru a délce až 120 metrů. Cílem je zvýšit efektivitu instalací a snížit celkové emise během výstavby větrných farem.
Zakázka je rozdělena mezi několik závodů společnosti Huisman. Ve sviadnovském závodě pak probíhá výroba dvou elektrických rozvoden, které napájí všechny systémy jeřábu, dvou pomocných navijáků určených pro stabilizaci zvedaného břemene, pro zvedání nosných lan a napojení těchto lan na hák a sedmi tenzometrických hřídelí sloužících k měření skutečného zatížení daného zařízení. Samotná výroba kompletního jeřábu včetně finální montáže proběhne ve výrobním závodě Huisman v Zhangzhou v Číně.
-
Obráběcí průmysl je považován za perlu českého strojírenství
Zatímco v roce 2024 odvětví obrábění po letech stabilního růstu výroby zaznamenalo celosvětově mírný útlum, Česká republika dokázala zvýšit svou výrobu obráběcích strojů a v loňském roce tak dosáhla nejvyšší hodnoty kolem 453 mil. eur, což ji řadí na 18. místo mezi největšími světovými výrobci obráběcích strojů. S vlastní výrobou a tranzitním zbožím byly vyvezeny výrobky v celkové hodnotě 508 milionů eur, a to především do Německa (24,5 %), Číny (8 %) a Slovenské republiky (7,7 %). V exportu tak bylo dosaženo nárůstu o přibližně 15 milionů eur. Vlastní poptávka společností po obráběcích strojích dosáhla hodnoty 386 milionů eur. Zároveň dovoz, včetně tranzitního zboží, dosáhl 441 milionů eur. S podílem 45 % je zdaleka nejvýznamnějším dodavatelem Německo, před Itálií (9,9 %) a Čínou (5,2 %). Největší poptávka je po obráběcích centrech, laserových strojích a soustruzích a soustružnických centrech německé výroby.
Zdroj informací: VDW – Verein Deutscher Werkzeugmaschinenfabriken e. V.