8 tipů, jak můžete využít nastupující recesi ve svůj prospěch

Tomáš Trojan vydáno dne 19. března 2020
Foto: freepik.com/katemangostar

Říká se, že všechno zlé je pro něco dobré. Není to nejlepší pořekadlo, které znám, ale vybízí k pozitivnímu myšlení, a toho není nikdy dost. Vnější okolnosti změnit nemůžete, ale pořád je toho dost, co změnit můžete.

Dejte si práci s pochopením situace

Nenechte se rozhodit slovem krize. Opravdu důkladné pochopení situace a průběžné sledování vývoje by mělo předcházet každému rozhodnutí. Hrozby a příležitosti se někdy mohou lišit jen úhlem pohledu. Jistě jste už slyšeli o dvou obchodních zástupcích firmy Baťa, kteří byli vysláni, aby zjistili možnosti vývozu bot do Afriky. Pro prvního z nich byl zdejší trh naprosto beznadějný – všichni tu chodí bosi. Zatímco druhý telegrafoval: „Obrovská příležitost – všichni tu chodí bosi!“

Zaměřte se na to hlavní

V době, kdy peníze odtékají z firemního účtu rychleji, než přitékají, je třeba se zaměřit na ty oblasti vašeho podnikání, které tvoří jádro vaší činnosti a generují vám spolehlivý a bezpečný zisk. V ostatních oblastech se nebojte dělat škrty nákladů a rázná opatření, ale core business držte ze všech sil. 

Snižte závislost na ostatních

Nikdo není opuštěný ostrov sám o sobě, bez vazeb se neobejdeme. Ale můžeme se snažit závislosti minimalizovat: širším spektrem dodavatelů či odběratelů, vytvořením zásob v době hojnosti, anebo prostě tím, že si požadovanou službu či zboží zajistíte sami. Zde může přijít ke slovu například 3D tisk. „Přichází doba, kdy se flexibilita, umění improvizace a neustálá transformace výrobních procesů stanou samozřejmostí. 3D tisk vám umožní vlastní výrobu funkčních dílů, přípravků do výroby a pomůcek – například měřicích šablon, držáků nebo čelistí,“ říká Tomáš Soóky, spoluzakladatel české společnosti 3Dwiser. 

Vylepšete, co se dá

Pokud je jedním z důsledků recese méně práce a více času, udělejte všechno, na co není čas během konjunktury. Vždy je něco, co se dá zdokonalit: od ergonomičtějšího rozmístění strojů v dílně, až po zavedení modernějšího systému komunikace s vašimi kolegy. Málokdy je příležitost restartovat procesy od nuly, třeba ta situace nastala právě teď. 

Zaměřte správně svá marketingová sdělení

Omezení marketingu je právě tak populární, jako krátkozraké. Takže rada zní: marketing neomezujte, ale využijte jej adekvátně dané situaci. Odborníci radí, že v době celospolečensky vnímané krize, budou nejlépe fungovat hesla, která upozorní na odolnost vašich produktů proti rizikům. Takže zatímco jindy prodáváte „nejvyšší kvalitu a nejrychlejší návratnost investic“, nyní budou úspěšnější „nejnižší prostoje a nulová poruchovost“. 

Posilujte dobré vztahy se stávajícími zákazníky

Kdy jindy než teď je lepší příležitost posílit vztahy s vašimi zákazníky? Právě na stávající zákazníky je třeba se teď zaměřit, protože noví zákazníci se v době recese hledají mimořádně špatně. Buďte těmi, kteří se první ozvou, zeptají se, jak se daří, a nabídnou pomoc. Vstřícnost v podobě prodloužení splatnosti, bezplatného expresního dodání anebo jen projevené empatie se vám v budoucnu vrátí. 

Vzdělávejte se

I kdybyste zůstali zavření v karanténě v italském hotelovém pokoji, pořád můžete zdokonalovat hlavní nástroj své činnosti, a to jste vy sami. Soustavné vzdělávání, a to i v oborech, které s vaším podnikáním vůbec nesouvisí, vám přinese nový pohled na staré věci a umožní vnímat více souvislostí. Žijeme v době robotizace, automatizace a digitalizace, snažme se udržet svůj náskok před umělou inteligencí, a právě vzdělávání nám v tom pomůže. 

Investujete místo šetření

Rada investovat v době krize je oblíbená a trochu potměšilá. Nicméně je správná. I malý náskok, který si před konkurencí v této době vytvoříte, bude mít násobně větší přínos v okamžiku, kdy trh najede do svých obvyklých kolejí.

Příspěvek zatím nikdo neokomentoval. Buďte první.