Innomotics na SPS: Nový asynchronní motor s mimořádnou účinností

Společnost Innomotics na veletrhu SPS v Norimberku překvapila uvedením zcela nového asynchronního motoru, který podle výrobce dosahuje účinnostních tříd IE5, a dokonce i interně definované úrovně IE6 (o 20 % vyšší než IE5). Jde o unikátní koncept, protože motor pracuje bez permanentních magnetů a bez jakékoli integrované elektroniky – zachovává tedy princip klasického indukčního stroje, avšak dříve nedosažitelnými parametry.
Inzerce
Podle zástupců firmy je vystavený motor zatím technologickým konceptem, který má prověřit reakci trhu a zájem jednotlivých průmyslových segmentů. Prototypy jsou momentálně k dispozici v osových výškách 80 a 90 mm až do výkonu 22 kW. Innomotics tímto produktem nabízí jednoduchou náhradu starých motorů třídy Eff1, Eff2 či IE1/IE2, které v mnoha provozech pracují desítky let.
Hlavní výhodou novinky je mechanická kompatibilita 1:1. Motor má stejné připojovací rozměry, stejnou osovou výšku i velikost hřídele jako původní zařízení, takže zákazník může vyměnit starý stroj za nový bez úprav základů, rámů nebo spojek. Současně získá vyšší účinnost a tím i nižší spotřebu energie – aniž by musel přidávat měnič nebo měnit kabeláž či jištění.

Jak Innomotics dosáhl IE5?
Innomotics potvrzuje, že jde o první indukční motor splňující IE5 (IE6) podle evropských standardů, nikoli podle čínských norem, které připouštějí širší toleranci měření. Konkrétní konstrukční postupy zůstávají utajené a část řešení je patentována, ale společnost uvádí několik parametrů, které se na mimořádné účinnosti podílejí:
- optimalizace elektromagnetického návrhu bez použití magnetů,
- celkově stabilnější chod se sníženými vibracemi,
- nižší ztráty a tím i chladnější provoz,
- možnost provozu i bez ventilátoru v určitých aplikacích,
- zesílená ložiska a speciální povrchové úpravy pro dlouhou životnost.

Bude zájem mezi zákazníky?
Innomotics po uvedení prototypu očekává, jaká bude zpětná vazba trhu. Pokud se potvrdí zájem průmyslových zákazníků o vysoce účinný, ale zároveň technicky nenáročný náhradní motor, může se tato technologie stát významným prvkem modernizace evropských provozů. Novinka tak představuje zajímavý příspěvek do současné debaty o energetické účinnosti a dekarbonizaci průmyslu – tentokrát nikoli skrze radikální změnu technologie, ale prostřednictvím chytrého vylepšení klasického indukčního principu.














