Jeřáby Konecranes jako posila pro evropský automobilový průmysl

Dva nově instalované jeřáby Konecranes mají ve výrobě společnosti Marelli hned dvě nej. S nosností 30 tun jsou největší a díky rozponu 31,5 m také nejdelší. Budou obsluhovat nejnovější část lisovny plastů, která se připravuje pro výrobu světlometů pro nové elektromobily evropských výrobců aut.
Inzerce
Pokaždé, když projíždíte po dálnici D1, míjíte v půli cesty výrobní závod Marelli. Ten stojí v Pávově nedaleko dálnice a formálně je vlastně částí Jihlavy. Podrobnosti ze zdejší výroby a zejména z nové instalace „nej“ jeřábů nám poskytl Matěj Škoda, vedoucí údržby správy budov Marelli.
Jak došlo k tomu, že jste navázali spolupráci s firmou Konecranes?
Matěj Škoda: V naší hale vzniká výrobní hnízdo světlometů. Bude zde umístěno několik vstřikolisů, které budou obsluhovat dva nové jeřáby. Historicky tady dlouhodobě využíváme jeřáby jiné značky. Ale přirozeně jsme ve výběrovém řízení oslovili více výrobců a nabídka Konecranes nás příjemně překvapila. V první řadě pružně reagovali na některé naše speciální požadavky a přinesli velmi dobře technicky vyřešený projekt. Nebyli jediní, takže v dalším kroku uspěli mezi ostatními nabídkami i v posuzování z hlediska ceny. Líbí se mi i přístup lidí z Konecranes, s nimiž v průběhu realizace zakázky jednám. Je vidět, že mají zkušenosti a ochotně řeší výzvy, které instalace jeřábů do stávajících hal přináší.
Ve vaší výrobě mostové jeřáby manipulují zejména lisovacími formami. Jakou mají hmotnost a k výrobě jakých produktů slouží?
Hmotnost forem se u nás pohybuje přibližně od 2 do 12 tun. Jsme dodavatelé plastových dílů do automobilového průmyslu. Vyrábíme zde především přední světlomety pro auta střední třídy. Zejména pro německé zákazníky, tedy pro značky Škoda, Volkswagen, Audi a další. Celé naše portfolio je samozřejmě širší. Technologicky nezůstáváme jen u lisování, krycí skla světlometů dále lakujeme a paraboly pokovujeme stříbrnou speciální vrstvou.

Jakou má pozici závod v Pávově vzhledem k celému koncernu Marelli?
Marelli je japonsko-americké konsorcium, které má pobočky v Evropě, Africe i v Asii. Náš závod divize Lighting v Jihlavě se soustředí na přední světlomety. Pokud jde o zakázky, máme práce pořád dost, navzdory oslabení německého automobilového průmyslu.
S tím patrně souvisí i vznik nového pracoviště. Kdy by se mělo rozjet naplno?
Aktuálně máme instalovaný první lis, a ten by měl zahájit produkci přibližně za měsíc. Pak teprve začneme montovat další lisy. Možná to teď působí, že jeřáby nevyužíváme dost, ale jsme přesvědčeni, že toto nové pracoviště bude v budoucnu patřit k těm nejvytíženějším. Proto jsme jej navrhovali i s nějakou kapacitní rezervou. Instalace jeřábů nebyla jednoduchá a my se těšíme, že zde budou fungovat desítky let.
Takže zkušenosti s provozem jeřábů Konecranes již máte. Co na ně říkají vaši zaměstnanci?
Já musím předeslat, že tu z nové značky původně nepanovalo žádné nadšení. Prakticky vzato je skutečně lepší mít jeden typ, který dobře znáte. Do všech jeřábů můžete využít stejné náhradní díly a podobně, takže jsme šli trochu do rizika. O jeřáby se nám stará místní údržbář a jeho názor je pro mě zásadní. Potvrdil mi, že jsme vybrali dobře. Přiznal, že sám nečekal, že se mu jeřáby Konecranes budou tak líbit. Od nikoho na hale nemám negativní ohlasy, což jasně signalizuje, že jsou všichni spokojeni. Kdyby nebyli, ozvali by se.
Znamená to, že i vy osobně jste spokojen?
Rozhodně. Už od prvních jednání je pro mě firma Konecranes příjemným překvapením. Komunikace, spolupráce, technické provedení, cena, všechno perfektní. Mimochodem se jednalo o první instalaci jeřábu v mojí režii. A já jsem rád, že jsme tu posunuli některé zaběhnuté postupy, především tím, že jsme šli do nové značky. Zatím se ukazuje, že to byl krok správným směrem. Také se mi líbí, že nosníky jeřábů se vyrábí v České republice. Není to pro rozhodování nijak rozhodující parametr, ale člověka to potěší. Kladkostroje jsou z Finska, takže také kvalitní. Kompletace také proběhla ve Slaném, kde má Koncranes výrobu.

Podívejme se teď na celou dodávku od Konecranes podrobněji. Tuším, že byla včetně jeřábové dráhy?
Klíčovým tématem pro jeřáby i dráhu bylo zachování maximálního prostoru v hale. Technický návrh zpracovali v Konecranes. Dráha běží co nejtěsněji u stěn haly, aby neukrajovala vzácné místo pro výrobu, a je dostatečně stabilní i bez zavětrování. Jeřáb jsme potřebovali dostat co nejvýše, takže nosníky mají upravený tvar, aby byly co nejnižší, a kladkostroj se pohybuje ještě nad nimi. Tím jsme dosáhli dvou benefitů. V první řadě má jeřáb velký zdvih, který nutně potřebujeme pro vkládání forem do strojů. V druhé řadě zůstala zachována světlá výška haly a jeřáby při pohybu nebudou kolidovat s technologiemi pod nimi. Konstrukčně se tedy naše jeřáby dost liší od katalogových řešení. Ovládání máme standardní radiové. Pojezdy jsou řešené frekvenčními měniči, takže můžeme jet i velmi pomalu, což je pro instalaci forem téměř nezbytné.
Slyšel jsem, že bylo třeba také řešit bezpečnost sjíždění jeřábů k sobě na jedné dráze.
Ano, taková věc se dala vyřešit jednoduše nebo složitě. My jsme šli tou složitější cestou. Jde o to, že jeřáby musí od sebe vzájemně udržovat bezpečnostní odstup přibližně 6 metrů. Jednoduchý postup by byl určit každému jeřábu jeho část dráhy a mechanicky nárazníkem mu znemožnit překročit určitou hranici. My ale někdy potřebujeme, aby oba jeřáby mohly střídavě najíždět do míst kolem středu dráhy, kde se zároveň nachází i sloup haly, takže na to museli odborníci z Konecranes jinak. Ve výsledku rozestup jeřábů hlídají optická distanční zařízení a dojezd jeřábů ke sloupům kontrolují koncové vypínače, pro jistotu zdvojené. O bezpečnost jde především, takže pro toto řešení jsme potřebovali vypracovanou analýzu rizik a následně i schválení Technické inspekce České republiky.
Jak důležitá je pro vás dobrá komunikace s dodavatelem? V tomto případě dodavatelem jeřábu?
Lidská stránka je důležitá. Od počátku jednám se zástupcem firmy Konecranes, panem Tomášem Žákem. Konzultoval jsem s ním řadu témat a dobře si rozumíme. Na druhou stranu nemám v sobě nic negativního proti dodavatelům, kteří ve výběrovém řízení neuspěli. Až budeme pořizovat další jeřáb, hodnotit budeme nestranně. Každý chápe, že zatahovat do velmi drahé zakázky osobní sympatie by nebylo úplně v pořádku. Teď ale máme pořád s panem Žákem o čem mluvit v souvislosti s aktuální zakázkou. Právě na základě zmíněné dobré komunikace se nám podařilo vyjednat si včas například vhodné platební podmínky. V tuto chvíli jsou zařízení ještě v záruce, ale už jednáme o možné servisní smlouvě a podobně.
Další článek: Na nový stroj nemusíte čekat. Díky financování ho můžete mít hned