​Pět hlavních trendů, které ovlivní naši budoucnost

i1676421813 Ing. Tomáš Trojan
— vydáno 9. března 2020

Ve studii společnosti Accenture pro rok 2020 se můžeme dočíst, jaké technologie budou určující pro další vývoj nejen v průmyslu. Zpráva uvádí, že je třeba přejít od počátečního nadšení digitálními technologiemi k nacházení jejich praktického uplatnění v reálném životě, které bude mít hmatatelný přínos pro koncové uživatele.

Otevření nových, úžasných možností umožnilo vznik digitálních produktů a služeb, jejich dosah a společenskou problematičnost začínáme chápat až dodatečně. Nyní je nutné, aby firmy nastavily a dodržovaly jasná pravidla fungování v digitálním světě, protože pokud si neudrží důvěru zákazníků či uživatelů, zbrzdí se tím dynamika dalšího rozvoje. 

Zmíněných pět trendů, které studie uvádí, lze rovněž vnímat jako pět výzev, na něž je třeba reagovat. Vývoj není předem nalinkovaný a nové technologie nás staví před nové otázky. 

Personalizace služeb

Světoví internetoví giganti pracují na tom, aby každému uživateli ušili jeho zážitek „na míru“. Zákazníci to mají rádi a většina z nich oceňuje výhody, které customizace služeb nabízí. Pohodlí je ale zaplaceno informacemi, které o sobě každý uživatel podává. Situace se stává neudržitelnou. Výzvou  je nyní získat si důvěru zpět a budovat osobní vztah s klienty na transparentním základu. Vývoj přitom nečeká, až bude vše řádně projednáno a opraveno. Nové technologie, například 5G sítě a rozšířená realita, kladou na tuto problematiku nové nároky. 

Umělá inteligence 

Potenciál umělé inteligence se posunul od schopnosti řešit základní úkoly automatizace ve výrobě k možnostem skutečné spolupráce mezi lidmi a stroji. Úspěšné budou v budoucnu ty firmy, které pochopily dosah nových možností. Důležité je umožnit kooperaci počítačem řízených zařízení a lidských zaměstnanců na všech úrovních, kde je to jen možné. 

Chytré produkty 

Představy o tom, co je to „vlastnictví věci“ se prudce mění. Když si člověk koupí nějaký produkt, v mnoha případech není hlavní nabytí fyzické věci, ale funkce či služba, kterou mu produkt poskytuje, a zákazník očekává, že se produkt bude dále vyvíjet a reagovat na vývoj okolního světa. Výrobci se změně paradigmatu musí přizpůsobit a designovat své produkty v duchu této spoluzodpovědnosti za své produkty v měnícím se prostředí. 

Roboti všude kolem nás 

Robotika se již neomezuje jen na sklady a výrobní linky. Se sítěmi páté generace, připravenými rapidně zrychlit tento trend, a klesajícími náklady na pořízení robotů, musí každá firma znovu přehodnotit svou budoucnost s ohledem na tyto nové možnosti. 

Inovace v DNA 

Firmy mají přístup k nebývalému množství převratných technologií, jako je technologie distribuovaných záznamů – DLT, umělá inteligence, rozšířená realita a kvantové výpočty (souhrnně označované jako DARQ technologie). Pro zajištění úspěchu je třeba, aby firmy tyto novinky zapracovaly do svých struktur, inovace se tak stanou součástí DNA firmy. 

 

Více informací o letošní zprávě nejdete na www.accenture.com/technologyvision

Můžete sledovat i konverzaci na Twitteru pod #TechVision2020. 

 

Další článek: 3Dees představí komplexní digitální 3D výrobu plastových dílů