Škoda Electric dodá do Hradce Králové devět trolejbusů

Redakce Redakce
— vydáno 20. října 2017

Plzeňská Škoda Electric dodá do Hradce Králové devět trolejbusů za 120 milionů korun. Půjde o „krátké“ dvanáctimetrové vozy Škoda 30 Tr vybavené bateriovým pohonem určeným pro části města, kde není trolejové vedení. Vozy dodá podnik v létě příštího roku, řekl dnes ČTK manažer Škody Electric Radek Kapr. První tři budou určeny pro dopravu na sídliště Plachta a zbývajících šest pro provoz na Moravském předměstí.

Koupě trolejbusů je součástí projektu Dopravního podniku města Hradec Králové na posílení elektromobility. Jeho hlavní částí je v září uzavřený kontrakt na nákup 20 elektrobusů od společnosti SOR Libchavy a nabíjecí stanice celkem za 246 milionů korun bez DPH. SOR Libchavy by měl vozy do Hradce Králové dodat do září 2018.

Po nasazení nových 20 elektrobusů a devíti trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem dopravní podnik vyřadí dieslové autobusy s emisní normou EURO II. "Podíl kilometrů odjetých čistě ekologickými vozy MHD se tak zvýší ze současných asi 30 procent na asi 50 procent," uvedl dopravní podnik.

Nákup elektrobusů i trolejbusů bude hradecký dopravní podnik hradit z dotace z fondů EU. "Obměna vozového parku elektrobusy a trolejbusy plně koresponduje se strategií ITI a strategií Smart cities. Projektů z této oblasti se chystá více," uvedl náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich (TOP 09). V plánu je v Hradci například inteligentní dopravní systém, nový odbavovací systém pro MHD nebo výstavba dalšího trolejbusového vedení v Hradci Králové. Hradecký podnik má nyní k dispozici 125 nízkopodlažních vozů, z toho je 91 autobusů, 31 trolejbusů a tři elektrobusy. Ročně podnik přepraví přes 30 milionů lidí.

Trolejbusy s pomocným pohonem na trakční baterii jsou podle Kapra na trhu žádaným zbožím. Škoda už jich dodala přes 60 do Maďarska, Španělska, Itálie, Švédska, v ČR slouží třeba v Plzni, Českých Budějovicích a Zlíně. "Zákazníci oceňují úspory. Odpadá potřeba stavět trolejové vedení a související infrastrukturu," dodal.

Škoda Electric podepsala na konci září kontrakt na dodávku 11 nových elektrobusů do Českých Budějovic. Od března navíc slouží v systému hromadné dopravy deset vozidel stejného typu v Třinci. Pilotní elektrobus dodala Škoda Electric letos do Nových Zámků na Slovensko. Zájem o elektrobusy roste, uvedl Kapr.

Škoda Electric je největším evropským výrobcem trolejbusů; vyrobila jich už více než 14 000. Jezdí ve 30 zemích v Evropě, Asii a v Severní Americe. Podnik ročně utrží mezi pěti až šesti miliardami korun. Kromě různých typů trolejbusů a elektrobusů vyrábí pohony pro elektrická vozidla, trakční motory a hybridní a vodíkové autobusy.

Další článek: Na Slovensku začnou vyrábět elektrická kola na míru díky 3D tisku