Průzkum: Zaměstnavatelé u nás platy výrazně nezvyšují

Redakce Redakce
— vydáno 18. února 2016

I přes výrazný nárůst volných pracovních pozic a jisté obtížnosti tyto pozice obsadit firmy v letošním roce neplánují výrazné zvyšování mezd. To se týká spíše konkrétních pozic, kde je vyžadována specifická znalost či zkušenost, než sektorů obecně. Firmy se snaží nalákat uchazeče na nové benefity, možnost využití moderních technologií či atraktivní pracovní prostředí.

Srovnání finančního ohodnocení jednotlivých pracovních pozic napříč sektory jsou výsledkem průzkumu, který provedla společnost Hays v České republice v prosinci loňského roku. Platový průzkum vznikl vyhodnocením 5000 pracovních nabídek a 20 000 potenciálních uchazečů o zaměstnání, které společnost registrovala v uplynulém roce. 

V doplňujícím průzkumu o plánech v oblasti náboru, mzdové politiky a změny v benefitech se pak vyjádřilo 400 organizací a 1500 zaměstnanců: oživení ekonomiky ovlivnilo zaměstnance, kteří jsou v současné době boomu pracovních míst více otevřeni novým nabídkám. 37 % oslovených zaměstnanců plánuje v letošním roce kariérní změnu, 40 % respondentů změnu zaměstnavatele nevylučuje a 5 % oslovených zaměstnanců v roce 2016 očekává změnu pozice v rámci firmy, ať už se jedná o povýšení nebo o přechod na jinou pozici. 

Zaměstnanci očekávají od nové role v první řadě finanční polepšení, takto odpovědělo 69 % respondentů. Neméně důležitý je i kariérní růst a posun na vyšší pozici, tak odpovědělo více než 62 %. Změnu za účelem získání atraktivnější pracovní náplně zvažuje 51 % odpovídajících. 

Pokud jde o zvyšování mezd, více než 14 % zaměstnanců uvedlo, že v jejich případě k němu dochází na pravidelné bázi. Zvyšování mezd se dle našeho průzkumu stává stále více individuální záležitostí – 18 % respondentů si zvýšení osobně vyjednalo se svým nadřízeným a dalších 34 % se k tomuto kroku chystalo. Stejný počet zaměstnanců, 34 %, zvýšení mzdy v roce 2016 neočekává. 

Co se benefitů týče, zaměstnanci mají nyní příležitost volit více možností a většina respondentů se jednoznačně shodla a za nejatraktivnější zvolila flexibilitu. Čtyřmi nejžádanějšími benefity jsou flexibilní pracovní doba (72 %), dovolená navíc (72 %), home office (66 %) a zdravotní volno, neboli sickdays (61 %). Naopak relativně nízký zájem projevují zaměstnanci o firemní akce, příspěvky na kulturu, MHD či dovolenou. 

V souladu s tvrzením zaměstnanců se nachází i platová politika firem: 36 % z nich bude v roce 2016 plošně zvyšovat mzdy o částku nepřesahující 5 %. Na základě individuálních jednání se platy zvyšují v 21 % případů, pouze vybraným zaměstnancům zvýší mzdu 39 % společností. Naopak ke zvyšování mezd se vůbec nechystá 4,5 % firem. 

Zdroj: Hays

Benefity na základě potřeb zaměstnanců se chystá upravovat 42% společností, dalších 18 % firem bude ke stávající nabídce přidávat benefity nové. 40 % společností změny v systému benefitů neplánuje. Novinkou letošního roku se stává kancelář přístupná domácím mazlíčkům – „petfriendlyoffice“, nově ji zavedlo více než 7 % respondentů. Oproti tomu firemní školku poskytují pouze 3 % zaměstnavatelů. Mezi společnostmi, které jsme v průzkumu oslovili, se nenašla ani jediná, která by aktuálně neposkytovala žádný firemní benefit. 

IT a telekomunikace 

Oblast informačních a komunikačních technologií (ICT) je jedním z nejvýznamnějších sektorů české ekonomiky. Řada firem z nejrůznějších zemí světa v současné době cílí svá vývojářská centra právě do České republiky, a to zejména do Prahy, popřípadě do Brna. Hlavním důvodem jsou tradičně finance – finanční náklady na založení IT centra, včetně nákladů mzdových, jsou v České republice v porovnání s kvalitou IT uchazečů jedněmi z nejnižších v Evropě. V rámci Evropy s Českou republikou soupeří zejména Polsko a Slovensko. IT odborníci si mohou vybírat z řady nabídek, uchazeči jsou na trhu volní jen necelé dva týdny.

Zdroj: Hays

Platy IT specialistů stále vykazují růst. „V průběhu roku jsme zaznamenali mírné zvýšení platů u juniorů i zkušených kandidátů, asi o 2,5%. V souvislosti se současnými trendy jsou nejvíce poptávaní kandidáti v oblasti programování (JavaScript, Java, C++), IT security, cloudových řešení a v oblasti CRM a ERP systémů. Vzhledem k aktuální situaci na pracovním trhu v IT předpokládáme, že poptávka po specialistech do informačních technologií bude mít stoupající tendenci i nadále, počet volných pozic by se mohl zvýšit o dalších 20%,“ uvádí Ladislav Kučera, ředitel společnosti Hays Česká republika. 

Výroba, strojírenství a logistika 

Počet volných pozic ve výrobě roste, uchazečů je však málo. Dvě pětiny firem hlásí nárůst výroby a tyto firmy plánují nábor nových pracovníků. Ve výrobě je tedy dlouhodobě rostoucí poptávka po kvalifikovaných pracovnících, ale i po dělnících do výroby. 

Zdroj: Hays

„Vývojoví konstruktéři pro technologická centra jsou jednou z nejžádanějších profesí. Zde se už zdaleka nehledají jen konstruktéři – ‚pomocníci‘ – svých kolegů na západě, ale skutečně vývojoví designéři, kteří stojí přímo v čele vývoje svých firem. Na tyto pozice firmy hledají vysoce kvalifikované uchazeče jak lokálně, tak ze zemí EU i z mimoevropských států,“ říká Ladislav Kučera. 

Se zvýšenou poptávkou ze strany zaměstnavatelů se ovšem nadále prohlubuje nedostatek technicky vzdělaných pracovníků a absolventů. 

Průmyslové prostředí si i nadále drží mzdy na srovnatelné úrovni jako v loňském roce, firmy spíše hledají atraktivnější benefity a jiné nefinanční složky. Zvětšuje se ale skupina hodně specializovaných profesí, kde jsou firmy schopny nabídnout lepší ohodnocení, než jsou jejich obvyklé standardy. 

Výrobní firmy se snaží nalákat nové talenty a udržet ty stávající nabídkou zajímavých benefitů. Mezi nejčastěji nabízené patří příspěvky na dopravu či relokaci, pět týdnů dovolené, jazykové a odborné kurzy a smlouva na dobu neurčitou. 

Centra sdílených služeb 

Centra sdílených služeb rostou, do Česka míří kvalifikované procesy. I v roce 2015 si Česká republika stále drží status atraktivní lokality pro vznik center sdílených služeb. Díky svému strategickému umístění a kvalifikované pracovní síle se stále setkáváme se zájmem investorů založit nová sdílená centra právě v České republice. Zájem investorů o nová centra v České republice se šíří také do regionů.

Zdroj: Hays

U stávajících center pozorujeme růst, rozšiřují se o nové kvalifikovanější procesy, naopak jednodušší transakční role se přesouvají dále na východ. Potenciální investoři mají stále velký zájem o Prahu, Brno a Ostravu, tento rok však zaznamenáváme zájem také o menší krajská města jako například Plzeň nebo Olomouc. 

V průběhu roku 2014-2015 přibylo v centrech sdílených služeb přibližně deset tisíc pracovních míst a jejich počet těchto center se navýšil přibližně o 16 %. 

Firmy stále převážně poptávají kandidáty, kteří kromě angličtiny hovoří také německy či francouzsky. Nově se objevuje i poptávka po jazycích zemí východní Evropy i Blízkého východu, konkrétně pak po bulharštině, rumunštině, řečtině, litevštině, turečtině či hebrejštině. U specializací stále převládají pozice v oblasti financí, účetnictví a informačních technologiích, v poslední době vnímáme největší nárůst poptávky v oblasti lidských zdrojů a Procurementu. 

„Platy v odvětví Business Services se nepatrně navýšily, a to především u řadových pozic, manažerské role se drží na stejné úrovni v porovnání s loňským rokem. Výši platu však ovlivňují v tomto sektoru také jazykové schopnosti uchazeče. U pozic s využitím skandinávských jazyků se mzda pohybuje zhruba o 20% výše než u pozic pouze s angličtinou. Velmi poptávaná němčina a francouzština pak mohou plat zvyšovat až o 15%,“ uvádí Ladislav Kučera, ředitel společnosti Hays ČR. 

Stavebnictví a reality

 Rok 2016 se i nadále nese na příznivé vlně investic do developmentu a přidruženého stavebního sektoru. Finance do České republiky proudí zejména z institučních a nemovitostních fondů, zároveň je však významně zastoupen i kapitál soukromých investorů. 

Developerské firmy nadále poptávají projektové manažery a specialisty na oblast správy, tedy Property, Letting a Asset manažery. Nově pozorujeme zájem o expandéry či akvizitory, tedy kandidáty, kteří jsou schopni přinést nové pozemky či projekty v různé části projektového cyklu. 

„Stavební společnosti se už nesnaží získat zakázky za cenu nesmyslně nízkých tendrových nabídek, které často vedou k jejich zániku, naopak si projekty, kterých se budou účastnit, pečlivě vybírají. Možná netradičně, ale o to více sílí zájem o stavbyvedoucí a projektové manažery v železniční výstavbě, kdy tento trend souvisí s velkým přílivem státních a unijních dotací,“ upřesňuje Ladislav Kučera. 

Oblast realit a stavebnictví je velmi dynamická, což s sebou v okamžiku kariérní změny nese i zvýšené nároky kandidátů. Kritériem je finanční posun alespoň o 10–15 %, nově se objevuje velký důraz na bonusovou složku. U developerů jsou standardem odměny ve výši 2–4 měsíčních platů, v extrémním případě se může jednat o bonus ve výši celého ročního platu. 

Obchod a marketing

Počet pracovních nabídek v obchodních odděleních se zvýšil. Firmy dokáží ocenit výjimečnost uchazeče. Mzdy zůstávají až na menší odchylky vzhledem k předchozím rokům poměrně stabilní, zaměstnavatelé jsou však za profesionály v oboru ochotni si připlatit. Klíčovými faktory jsou v tomto případě dobré obchodní výsledky z předešlého zaměstnání, relevantní pracovní zkušenost, ideálně ze stejné pozice a s obdobným produktem a osobnostní rysy. 

V řadě společností dochází ke stagnaci platů manažerů, tento trend je nejvýrazněji patrný v segmentu finančních služeb. U platů manažerů v retailových organizacích došlo dokonce k poklesu, v některých případech až o 20 %. 

Přechody mezi segmenty nejsou vítané. Firmy i nadále upřednostňují uchazeče s pracovní zkušeností ze stejného segmentu a k přechodům mezi odvětvími se nestaví příliš kladně. Pro uchazeče je neméně důležitá i znalost anglického jazyka, i když ne vždy mají možnost ji aktivně využít. 

V rámci marketingu je současným trendem on-line, který tvoří podstatnou část poptávky. Specialistů a nadšenců v digitální oblasti je stále málo v porovnání s potřebou trhu, což tlačilo platy v oblasti on-line marketingu nadále vzhůru. Zkušený uchazeč si nyní v porovnání s předchozími lety může polepšit zhruba o 10 %. 

Finance a účetnictví

Sektor financí a účetnictví zažívá boom, je dostatek pozic i uchazečů. Trh je v oblasti Financí a účetnictví v roce 2016 podstatně silnější, než v předchozích letech. Pozic v tomto sektoru přibývá a více je i seniorních rolí, včetně těch s regionálním přesahem. Spolu s příchodem nových investorů do České republiky se objevuje požadavek na kvalifikované lidi z účetnictví ale i projektového controllingu a fúzí a akvizic. 

Znalost angličtiny zůstává nezbytností. Regiony se s nabídkou uchazečů potýkají stále. 

Mezi často obsazované pozice patří účetní se znalostí kompletního účetnictví, ale také mzdové účetní s velmi dobrou angličtinou. Zvýšila se poptávka po zkušených kandidátech z oblasti finančního a business controllingu s pokročilou znalostí Excelu a vynikajícími jak analytickými tak i prezentačními a komunikačními dovednostmi. 

Evidentní je nárůst pozic v sektoru developerských a stavebních společností. Poptávka po finančních specialistech je i ve výrobních, farmaceutických a FMCG společnostech. 

Co se týká pozic finančních manažerů, poptávka po těchto rolích zatím stále převyšuje jejich nabídku. Navíc často jde o kumulovanou roli, kdy má potenciální zaměstnanec na starost i účetnictví. 

Bankovnictví

 Sektor bankovnictví a finančních investic je tradičně málo dynamický. V letošním roce pozorujeme sice zvýšenou aktivitu, oživení je ale v porovnání s ostatními sektory pořád mírné. Problémem zůstává u zaměstnanců angličtina. 

Novinkou v oblasti bankovnictví je vysoká poptávka po zkušených kandidátech z oblasti regulatoriky v souvislosti s požadavky České národní banky a jiných regulátorů (například EU). Nejčastěji se objevuje poptávka po uchazečích na pozice v auditu, compliance, a také na role specialistů se znalostí určitého nástroje nebo problematiky. Pokles poptávky naopak pozorujeme u pozic úvěrových analytiků, v porovnání s rokem 2013 se snížila až o čtvrtinu. 

Administrativa, HR a právo

 Význam HR pozic ve firmách nadále roste, vyšší mzdu mají HR specialisté i právníci. U uchazečů firmy hodnotí zejména jazykovou vybavenost, zkušenosti, zvláštní důraz pak kladou na osobnostní rysy a kvality. 

HR oddělení v řadě firem prochází výraznou proměnou. Kompetence i požadavky na HR specialisty se zvyšují. Společnosti stále častěji zavádějí business partnering model a vytvářejí pozice HR business partnerů, jejich náplň práce i role se však v závislosti na typu firmy liší. Stále častěji se role HR stává rolí strategickou a bývá součástí nejužšího vedení firmy. 

„Požadavky na HR manažerské pozice se rozšiřují, spadá mezi ně i znalost a zkušenost s výkonem některých HR činností, především recruitmentem. Nejčastěji byl tento trend patrný v menších a středně velkých společnostech. Vzhledem ke globalizačním trendům a centralizaci některých služeb – především pak finance, HR, nákup, právo, logistika – se vytvářejí regionální manažerské pozice, kdy HR manažer nebo třeba firemní právník zodpovídají za svěřenou oblast v celém regionu, kam kromě ČR často spadá Slovensko, Maďarsko, Rumunsko nebo Polsko,“ uvádí Ladislav Kučera. 

Zásadní boom již od loňského roku zažívá segment právních služeb, především je vysoká poptávka po zaměstnancích s různou úrovní znalosti compliance – od juniorních po seniorní kandidáty, firmy hledají také interní právníky. 

V administrativě patří mezi nejpoptávanější pozice recepční, odborné i executive asistentky a office manager, často v kombinaci s finanční rolí či facility managementem. U těchto pozic jsou klíčové získané zkušenosti a praxe, znalost anglického, eventuelně jiného jazyka a osobnostní předpoklady. 

Platy u seniorních rolí rostly. Platy v oblasti HR rostly především u pozic HR Business Partner, u generalistů či na manažerských pozicích, a to v průměru o 10 %. Finančně si polepšili i interní právníci, zde firmy očekávají vyšší senioritu kandidátů, přehled o daném trhu nebo oblasti, ve které firma působí a regionální přesah. U administrativních pozic jsme nárůst platů zaznamenali na pozicích výkonných asistentek. 

Hays plc („Skupina“) je přední světová společnost v získávání specialistů. Skupina je expertem v náboru kvalifikovaných, profesionálních a odborných lidí po celém světě, je leaderem na trhu ve Velké Británii a asijsko-pacifické oblasti a jedním z leaderů na trhu v kontinentální Evropě a Latinské Americe. Skupina působí v soukromém i veřejném sektoru, zabývá se vyhledáváním kandidátů na stálý i dočasný pracovní poměr i smluvními pozicemi. K 30. červnu2015 má Skupina 9023 zaměstnanců pracujících ve 240 kancelářích v 33 zemích a ve 20 specializacích.  

Další článek: Veletrh CeBIT se stává centrem všeobecné digitalizace