Strojírenství je multioborové a právě taková je i firma TGS

_02_tt_tgs

Název TGS nástroje-stroje-technologické služby vystihuje celou šíři, kterou tato společnost nabízí. O firemní strategii a o tom, jak se daří vybalancovat široké portfolio při zachování jasné firemní vize, jsme si povídali s Davidem Václavem, technickým ředitelem TGS.

TGS založil Pavel Diviš jako malou rodinnou firmu v Mýtě u Rokycan. Jak se to stává nadaným lidem, nespokojil se s málem a v současnosti firma vyvíjí, vyrábí a prodává nástroje, dodává různé typy a značky obráběcích strojů z Evropy i Asie, poskytuje zakázkovou výrobu prototypů či přípravků, zajišťuje automatizaci a v letošním roce se pustila do velkoformátového 3D tisku.

David Václav, technický ředitel TGS.

Dá se říci, která z vašich divizí je v tuto chvíli nejvýdělečnější a kterou vidíte jako nejvíc perspektivní?

Z pohledu marže jsou to projekty s velkým podílem inženýringu a tvůrčí práce, což je asi logické a spravedlivé, neboť tvořit vlastní myšlenku vyžaduje i nějaké náklady. Podobně tomu bude i v budoucnu, jen se ještě přidá požadavek na co nejkratší termín a celkovou flexibilitu zakázky od procesu konstrukce až po samotnou výrobu.

To jsou projekty s vysokou přidanou hodnotou. Funguje vám přitom na druhé straně i takový ten základní obchod „objednávám–posílám“?

Ano funguje a je to pro nás pořád důležité tykadlo trhu. Míra důležitosti jde znát například na podílu našich celkových investic v minulém fiskálním roce, kdy velká část z nich putovala právě do vývoje a procesu výroby a kontroly těchto „základních“ produktů.

Kolik procent obratu vám takový „jednoduchý“ obchod tvoří a kolik potom dělají řešení na klíč?

Je to okolo 40 %. Ale ta synergie je zde větší, než se zdá, jde o denní obchod s rychlou zpětnou vazbou jak na technické provedení, tak na naše služby. U komplexního řešení velké investice si na zpětnou vazbu ze strany zákazníka můžeme počkat i několik měsíců. Pokud jde o služby, tvoří 15–20 % obratu společnosti. Tím, že spojujeme profese konstrukce, PLC programování, technologie, montáže atd., je velmi důležitý také přínos pro naše další podnikání.

Když nabízíte tolik technologií. Jak jsou vyškoleni vaši obchodníci, aby vaše služby dokázali nabídnout?

To je popravdě věčné a nelehké téma. Najít správný balanc mezi portfoliem a jednotlivými specializacemi v obchodním týmu není jednoduché. Pokud nastavíte něco procesně, můžete v někom zabít skrytý potenciál, anebo naopak někoho širokým portfoliem přehltit. Současná strategie firmy reaguje na dění na trhu a v průmyslu – ten je čím dál více koncentrovaný na určitou technologii a specializuje se. Podobnou cestou jdeme i my v naší organizační struktuře.

Z jakých oborů jsou vaši zákazníci?

Nemyslím si, že najdeme obor, ve kterém jsme se někdy nestali součástí dodavatelského řetězce. Vážíme si každého zákazníka a necháme se obory inspirovat, někdy možná až moc, kdy se necháme unést technickou atraktivitou, která náš nutí k odklonům od firemní strategie. Ale to k nám trošku patří. Speciální pokora patří každému z našich zákazníků, který drží vlastní produkt, včetně jeho vývoje, udržitelnosti na trhu a distribuce. Sami víme, že je to obrovská výzva.

Pociťujete odliv zakázek z automobilového průmyslu?

Myslím, že vlastně každý musí odpovědět ano. Je jen otázkou, v jaké řadě ve frontě se nacházíte a jak rychle k vám případná negativní či pozitivní vlna vývoje v automotive přijde. Důležitá je však už vaše otázka, před pár lety byste se ptal na „pokles“ nyní na „odliv“. A souhlasím, jde o odliv, po kterém patrně nebude následovat příliv. Naštěstí právě díky našemu širokému záběru věřím, že na tuto globální otázku dokážeme reagovat pozitivně.

Další článek: Česká aplikace Cogni Trainee pomůže v boji s nemocemi nervového systému