Výkonné jeřáby jsou pro výrobní logistiku ve firmě Magna klíčovou technologií

Konecranes and Demag s.r.o.
— vydáno 14. dubna 2023

Některé ze 14 jeřábů Konecranes a Demag pracují v MAGNA Automotive Stity již desetiletí. Zajímalo nás, jaké má tento významný dodavatel automotive dílů zkušenosti s jejich provozem. O rozhovor jsme požádali Radka Hansmanna, vedoucího úseku technické podpory výroby.

V závodě ve Štítech v Olomouckém kraji běží výroba pro automobilový průmysl nepřetržitě už od 70. let. Zakladatelem je pan Klein a až do fúze s MAGNA se firma jmenovala KLEIN automotive. Aktuálně má 500 zaměstnanců. K přejmenování na MAGNA Automotive Stity došlo v loňském roce. Firma se stala součástí nadnárodní skupiny MAGNA, která má globálně stovky tisíc zaměstnanců a stovky závodů. 

Jaké autodíly se ve firmě MAGNA Automotive Stity vyrábí? 

Radek Hansmann: V průběhu posledních 10 let jsme se vyprofilovali ve středně velkého dodavatele karosářských dílů. Naším jednoznačně největším zákazníkem je koncern Volkswagen, především ŠKODA AUTO. Ale dodáváme i přímo do centrály ve Wolfsburgu. 

Naše firma vždy měla dvě nosné technologie: kovoobrábění a lisování plechů za studena. V období přibližně 2000 až 2010 byl boom obrábění. Od roku 2011 se pozornost a projektové příležitosti přesunuly více do lisování. Zainvestovali jsme do automatizované lisovny a začali jsme se intenzivněji věnovat také svařování. Aktuálně instalujeme nové lisovací technologie do další nedávno postavené haly. 

Jaké jsou požadavky lisovny na manipulační techniku? 

To je poměrně jednoduché, máme dvě hlavní kategorie břemen: lisovací nástroje a svitky materiálu. Dopravujeme je v halách pomocí mostových jeřábů Konecranes a Demag, kterých máme celkem 14. 

Lisovací formy tvoří největší hmotnosti. Interně jsme si strop pro manipulaci stanovili na 25 tun. Složená forma může vážit i přes 25 tun, ale v takovém případě ji manipulujeme rozmontovanou na sekce a k jejímu složení dochází až na stole lisovacího automatu. 

Přeprava materiálu nemá takové nároky na tonáž, ale o to je intenzívnější. Již jsem zmínil, že jde o svitky ocelového plechu, v našem případě do hmotnosti 15 tun. Zhruba můžeme říci, že na jednu výměnu formy připadají asi 3 až 4 dodávky materiálu k danému lisu.  

Od manipulační techniky očekáváme především spolehlivost. Jako dodavatelé do automobilového průmyslu máme velmi přísné standardy a nemůžeme si dovolit přerušení výroby. To bereme v úvahu při výběrových řízeních a následně také v péči, kterou všem našim technologiím věnujeme. 

Myslíte tím třeba pravidelný servis? 

Samozřejmě. Volba optimálního stroje je jen první krok, potom je potřeba zajistit, aby pracoval adekvátně našim potřebám. S firmou Konecranes and Demag máme podepsanou servisní smlouvu na jeřáby a jsme s jejich službami spokojeni. 

Konecranes and Demag má pro naši lokalitu technika v blízkém okolí, pokud je to nutné, máme ho tu do několika málo hodin a může diagnostikovat závadu. Pokud má dostupný náhradní díl, tak je problém vyřešen tak rychle, že další směna už ani neví, že se něco řešilo. 

Držíme si základní sadu náhradních dílů pro kritická zařízení, včetně jeřábů. Technik Demagu nám pomohl vhodné díly vytipovat. Není snadné tyto zásoby vybalancovat, uvědomujeme si, že současná situace s dodávkami je problematická, ale nemůžeme mít všechno dvakrát. Rozhodujeme se podle vlastní zkušenosti a nasloucháme doporučení odborníků. 

Zmínil jste výstavbu nové haly, jaké jeřáby jste si do ní pořídili? 

Tato poslední zakázka byla daleko největší za celou naši historii. Objednávali jsme 3 mostové jeřáby Konecranes a Demag s nosnostmi 25, 20 a 16 tun. 25tunový jeřáb Konecranes má rozpětí téměř 42 metrů. V této kategorii může v ČR jen málokdo nabídnout řešení srovnatelné s Konecranes a Demagem. Stejně v oblasti jeřábů do náročného prostředí není, koho jiného poptat. Tyto 3 nové jeřáby máme vybavené i nadstandardními funkcemi, jako je třeba ochrana proti rozkývání břemene. A už nyní vám můžu říci, že máme rozjednanou dodávku dalšího obdobného 25tunového jeřábu, kterým ještě posílíme logistiku v této hale. 

Jak jeřáby hodnotí pracovníci, kteří je používají? A jak jste spokojený vy? 

Zpětnou vazbu od obsluhy cíleně nesbírám. Obecně platí, že když se o něčem moc mluví, signalizuje to problém. Takže, pokud o jeřábech neslyším, vím, že jsou fakt dobré. Vyzdvihnout mohu výhody frekvenčních měničů na všech pohonech. K manipulaci a přesnému sestavování dílů forem potřebujeme delikátně jemný posuv. 

Za sebe mohu jednoznačně říci, že jeřáby Demag dlouhodobě plní naše požadavky na manipulaci. S panem Gavlíkem z Konecranes and Demag se známe už 20 let a máme vynikající profesní vztah. Prostě si lidsky věříme. Dlouhodobá spolupráce je vždy oboustranně výhodná. 

Pokud jsme spokojeni s dodavatelem jakékoliv technologie, nejen jeřábů, tak nemáme důvod hledat jinde. Od počátků KLEIN automotive je tu Demag vnímán jako spolehlivý dodavatel. Řešili jsme za ty roky řadu záležitostí, někdy i nepříjemných, ale vždy jsme je úspěšně překonali.  

Můžete říci nějaký konkrétní případ? 

Za desítky let provozu se několikrát stalo, že odešel motor na zdvihu, což znamená stop výroby a nutnost okamžitého řešení. V takové situaci jsem vždy vnímal, že se v Demagu problému maximálně věnují. Dojezd servisního pracovníka byl výrazně rychlejší, než máme ve smlouvě. A porucha byla vyřešena v nejkratším možném čase. Takovým situacím se nedá vyhnout, naše jeřáby mají za jednu směnu naježděno několik hodin a nazvedáno mnoho desítek tun. 

Je jisté, že i váš další jeřáb bude opět od Konecranes and Demag? 

Na každý jeřáb děláme nové výběrové řízení a není nikde psáno, že to musí být Demag nebo Konecranes. Na druhou stranu nevím, co by nás přesvědčilo, abychom začali spolupracovat s jiným dodavatelem. Cenu samozřejmě vždycky řešíme, ale nejsem limitovaný omezeným budgetem, nákupní cena zařízení je jen jeden z parametrů. 

Další argument, který mluví pro Konecranes and Demag, je rychlé zaškolení pracovníků na jeřáby stejné značky. 

A konečně Konecranes and Demag je schopen nabídnout škálu od nejnižších tonáží až po opravdu gigantické jeřáby, přitom se všemi má reálné zkušenosti. Když s nimi tvoříme technické zadání, vždy mám jistotu, že to dopadne dobře. 

Další článek: Siemens představil ucelené digitální dvojče logistického centra