Huisman vyrobil ve Sviadnově zatím svůj největší jeřáb

Redakce Redakce
— vydáno 8. června 2016

Česká společnost Huisman, výrobce vrtných souprav, jeřábů, pokládkových systémů a zařízení pro zábavní průmysl, dokončila výrobu 200tunového stojanového jeřábu. Jedná se zatím o největší kompletní jeřáb, který odborníci ze Sviadnova během 20leté historie společnosti vyrobili. Zakázka v přibližné hodnotě 100 milionů korun je určená pro společnost Gulf Marine Services ze Spojených arabských emirátů.

Inzerce

Aktuálně probíhá v areálu společnosti Huisman ve Sviadnově uvedení do provozu a testování základních funkcí jeřábu. V průběhu června bude jeřáb dopraven zákazníkovi. „Doprava bude nadrozměrná a velmi komplikovaná. Zařízení váží cca 170 tun, přičemž samotný výložník má 45 metrů. Obě části poputují speciálním vozidlem do nákladního přístavu v Bratislavě a poté na lodi přes Antverpy až do Abu Dhabi,“ přibližuje logistickou náročnost přepravy projektový koordinátor Huismanu Tomáš Zamarski. 

 200tunový jeřáb. Zdroj: Huisman

Na projektu 200metrového stojanového jeřábu (PMOC – Pedestal Mounted Offshore Crane) odpracovali sviadnovští odborníci několik desítek tisíc hodin. Kromě samotné výroby připravovali zaměstnanci českého Huismanu i veškerou projektovou dokumentaci. Kompletní stojanový jeřáb, největší v historii sviadnovské společnosti, je složený z věže jeřábu a výložníku.

200tunový jeřáb. Zdroj: Huisman

Ve věži stojanového jeřábu (tzv. crane house) se ukrývají všechny potřebné komponenty, jako jsou elektromotory, navijáky lan, obslužné plošiny, žebříky nebo chladič a hydraulická nádrž. Věž se instaluje přes otočné ložisko na podstavec. Všechny důležité části jeřábu se umisťují dovnitř věže z toho důvodu, aby byla zařízení dobře chráněná proti korozivnímu mořskému prostředí. Výložník je na jeřábu zavěšený na čepech. 

 200tunový jeřáb. Zdroj: Huisman

Velkou výzvou pro zaměstnance Huismanu bylo spojování dvou částí věže jeřábu. Nejprve byly dovnitř instalovány důležité komponenty, pak se obě poloviny věže připravily pro svaření do jednoho celku. „Jednotlivé části byly pomocí portálových jeřábů umístěné k sobě, znivelovány a postupně sestehovány. Celá operace byla velmi náročná na přesnost, která se kontrolovala několikrát během celého procesu, dokud nebyly obě dvě součásti finálně svařeny“ popisuje náročnou operaci Tomáš Zamarski.

200tunový jeřáb. Zdroj: Huisman

Stojanové jeřáby společnosti Huisman jsou hlavně využívány při vykládce zásobovacích lodí, přemisťování potrubí nebo zdvihání břemen z paluby a z mořského dna. 

O společnosti Huisman 

  • Společnost Huisman je specialista v konstrukčním navrhování a výrobě „hi-tech“ strojírenských výrobků s vysokou přidanou hodnotou.
  • Mezi produkty firmy patří ropné vrtné soupravy, pozemní a námořní jeřáby, zařízení pro pokládání potrubí v moři, zařízení pro zábavní průmysl a další.
  • Výrobky společnosti Huisman míří výhradně na export do celého světa. Zařízení ze Sviadnova je možné vidět například v Mexickém zálivu, u pobřeží Afriky, na amerických ropných polích, v západní Austrálii nebo v Hongkongu.
  • Mezi nejvýznamnější zákazníky patří společnosti VARD, Heerema Offshore Service B.V., Subsea 7, Cosco a Vekoma.
  • Ve spolupráci se společností SAAB Czech společnost Huisman vyvinula simulátor vrtné soupravy pro zaškolování vrtařů.
  • Společnost je členem nadnárodní skupiny Huisman. Centrála společnosti je v Nizozemí. Kromě Sviadnova má Huisman výrobní závody v Číně, Brazílii a Nizozemí. Obchodní zastoupení včetně projektové a servisní podpory je dále v Austrálii, Norsku a Singapuru.
  • Společnost Huisman působí ve Sviadnově od roku 1997. V České republice firma zaměstnává 625 pracovníků. Celá skupina Huisman má přes 3000 zaměstnanců.
  • Za posledních 5 let investoval Huisman ve Sviadnově přes 775 mil. Kč. Firma vystavěla moderní vývojové a konstrukční centrum, montážní halu a několik výrobních a provozních budov, modernizovala výrobní prostory a procesy a rozšířila stávající skladovací a testovací plochy.
  • Za poslední 3 roky investovali ve Sviadnově do vlastního výzkumu a vývoje 20 mil. korun.
  • Firma spolupracuje se středními technickými školami v Moravskoslezském kraji.

 

Další článek: DB Schenker představil trendy v mezikontinentální přepravě