Letos se začne stavět 60 km dálnic a rychlostních silnic

Redakce Redakce
— vydáno 5. ledna 2015

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) letos začne či bude pokračovat ve stavbách 60 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, z toho v průběhu roku 2015 dokončí 20 kilometrů. V pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi (ČT) to včera uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Podle ministra hrozí, že Česko letos nevyčerpá deset miliard korun z fondů EU na dopravní stavby. „Není prioritou vyčerpat vše, ale čerpat smysluplně,“ uvedl v ČT. Dodal, že by se měla zrychlit celková rekonstrukce dálnice D1 do Brna, o kolik let ale nechtěl upřesnit. „Třináct dalších úseků, které se budou teprve soutěžit, budou mít podmínku, že chci, aby se stavělo intenzivněji,“ řekl. Stavět by se mělo sedm dní v týdnu, 24 hodin denně. „Je nepřijatelné, aby úseky byly věčně zavřeny a nikdo tam neviděl nikoho pracovat,“ doplnil. Zrychlení prací podle něj bude znamenat nárůst nákladů o zhruba deset až 15 procent. Podle dosavadních předpokladů by měla oprava skončit v roce 2020. 

Prioritou je podle něj v letošním roce výstavba dalších dvou úseků jihočeské dálnice D3, dokončení ústecké dálnice D8 do Německa a obchvat Přerova na dálnici D1. V průběhu roku 2015 se otevře úsek rychlostní silnice R35 z Hradce Králové na Mohelnici a část rychlostní komunikace R6 do Karlových Varů u Lubence. „Chci stavět, ale jen věci, které dávají smysl. Stavět pro to, aby se stavělo, smysl nedává,“ uvedl Ťok. 

K budoucí podobě ŘSD ministr řekl, že tato státní příspěvková organizace nyní „musí začít fungovat ve formě, v jaké je“. Je třeba ale podle Ťoka začít pracovat na její transformaci. „První varianta je, že uděláme státní podnik s přípravou na to, že to přejde na státní akciovou společnost,“ sdělil ministr. Přeměnu ŘSD na státní podnik již loni připustil i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). 

Postupná transformace je podle ministra nutná mimo jiné kvůli dořešení vlastnických vztahů k pozemkům pod 8000 kilometry silnic první třídy, které ŘSD spravuje. Ťok zmínil také potřebu „dobře ohodnotit“ manažery ŘSD poté, co byla v zákoníku práce zrušena možnost smluvních platů. Za „tristní“ označil to, že generální ředitel ŘSD může brát 80 tisíc korun měsíčně, přičemž rozhoduje o miliardách korun. 

ŘSD loni podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda hospodařilo s rozpočtem 39 miliard korun, z toho vyčerpalo 25 miliard korun. V Operačním programu doprava (OPD I.), kde se letos nedočerpá deset miliard korun, bylo pro dopravní stavby v tuzemsku určeno 147 miliard korun. Evropské peníze z tohoto období je možné použít pouze na stavby, které budou dokončeny do konce roku 2015. Čerpání evropských dotací podle ministra brzdí nepřipravenost projektů. V roce 2014 podle něj bylo ze Státního fondu dopravní infrastruktury plánováno na přípravu staveb 2,5 miliardy korun, vyčerpalo se ale 1,3 miliardy korun. „To je nepřijatelné,“ tvrdí Ťok.

Další článek: V Nošovicích byla zahájena výroba nové verze Hyundai i30