Letoun Embraer s díly z Česka poprvé vzlétl

Redakce Redakce
— vydáno 5. února 2015

V úterý 3. února 2015 se uskutečnil první let nového vojenského transportního letounu Embraer KC-390, na jehož vývoji a výrobě se aktivně podílí společnost Aero Vodochody Aerospace.

Inzerce

Dosud největší vojenský letoun, vyrobený v Latinské Americe, absolvoval ve vzduchu 1,5hodinový zkušební let ještě s nezataženým podvozkem. Po bezproblémovém letu a následném přistání si letadlo odbylo průjezd slavobránou mezi dvěma hasičskými vozy, stejně jako pak i posádka, která s ním zkušební let absolvovala.

Letoun KC-390 (Foto: Aero Vodochody Aerospace)

Jak jsme dříve zmínili, pro Aero Vodochody Aerospace je zakázka pro společnost Embraer velmi atraktivní. Jde totiž minimálně o pět a půl miliardy korun, což je hodnota dodávek na prvních šest let právě pro projekt vojenského dopravního letounu Embraer KC-390. Aero pro tento stroj vyrábí a dodává zadní část trupu, náběžnou hranu křídla, nákladní rampy a kabinové dveře. Na první let Embraer KC-390 se můžete podívat na videu: http://youtu.be/rxRDSB7rPnQ

Brazilská armáda si objednala celkem 28 těchto letounů a do ostrého nasazení se tento stroj – dle předpokladů – dostane v roce 2016. Tyto letouny pak nahradí ve službě doposud používané americké letouny Hercules C-130, které jsou v současné době nejrozšířenějšími vojenskými transportními letadly na světě. Společnost Embraer plánuje vyrobit v nejbližších patnácti letech na 700 letounů KC-390. Zájem o desítky kusů mají zatím Argentina, Česká republika, Chile, Kolumbie a Portugalsko. Výrobce předpokládá po nasazení letadel do ostrého provozu zvýšení zájmu o letouny, zvláště poté, co zkušební pilot po provedeném prvním letu prohlásil, že let, ovládání letounu a jeho reakce byly excelentní. 

KC-390 při doplňování paliva (Foto: Aero Vodochody aerospace)

Nasazení letounu se předpokládá především pro humánní akce, přepravu materiálu, zásobování armád. Z dostupných fotografií je vidět, že letoun bude možné používat i pro tankování dalších letadel přímo za letu. Maximální vzletová hmotnost stroje je 81 tun, užitečné zatížení je 23 tun, maximální provozní rychlost 556 km/h, dolet 6000 km (s plným zatížením pak 2600 km) a maximální dostupná výška 11 km.

Další článek: Stovka tanků a obrněnců míří z Excalibur Army do Iráku