On-line tržiště merXu využívají i velcí hráči jako Dormer Pramet

Merxu s.r.o.
— vydáno 14. listopadu 2022

Dormer Pramet, globální výrobce obráběcích nástrojů s dlouhou tradicí se rozhodl posílit svoje pozice v on-line obchodování. Na internetovém tržišti merXu má nyní zalistované první výrobky. Ambiciózní plán merXu je stát se evropskou jedničkou pro firemní on-line byznys. Po úspěších ve stavebnictví nyní nastupuje úspěšnou cestu i ve strojírenství.

Zkušenosti na trhu sbírá Dormer Pramet již několik generací a stejně zodpovědně jako ke své minulosti přistupuje i ke své budoucnosti. Využívá moderní atraktivní příležitosti, které nabízí internetové tržiště merXu, ke zvýšení svých on-line prodejů. Provozuje vlastní e-shop na mezinárodní úrovni a merXu mu pomáhá oslovit i další skupinu zákazníků. 

Místo pro setkávání  

Ve společnosti Dormer Pramet pracuje na pozici Sales Channel Manager (manažer prodejních kanálů) Přemysl Nimmerrichter, mezi jehož úkoly patří hledat nové příležitosti pro prodej výrobků. Na tržišti merXu nejvíce oceňuje, že to je místo, kde se setkávají lidé: „Na merXu je spousta firem a lidí z různých oborů, řada z nich jsou naši potenciální odběratelé nebo dodavatelé. Přitom je zde zachována svoboda individuální dohody. MerXu lidi propojí a nechá na nich vyjednání konkrétních podmínek. My, jako firma s globální působností, pak můžeme díky nástrojům obsaženým v platformě implementovat korektně naši cenovou politiku napříč evropskými trhy. Tento koncept se mi hodně líbí a odlišuje se od jiných projektů, s nimiž jsme se setkali dříve.“ 

Důvěryhodnost a dynamika 

Nové obchodní kanály s sebou přinášejí příležitosti, ale i spoustu otázek. Takže management Dormer Pramet samozřejmě zajímalo, kdo za projektem merXu stojí. Ukázalo se, že se zde výhodně kombinuje velmi silná investorská základna se svěžím přístupem startupu. Neslyšíte zde: „Takto to u nás funguje, vy se musíte přizpůsobit“. Naopak jako první opravdu silný hráč ze světa obráběcích nástrojů má Dormer Pramet příležitost sdílet svoje podněty pro ještě lepší fungování tržiště.  

Jediný český výrobce destiček ze slinutých karbidů  

Dlouhodobě využívá Dormer Pramet dva hlavní obchodní kanály. Zásadní jsou vlastní obchodní zástupci, které doplňuje síť spolupracujících obchodních firem. A mají co prodávat. Dormer Pramet nabízí 35 000 katalogových výrobků a patří mezi tři největší prodejce obráběcích nástrojů v České republice. Již od 50. let má v Šumperku vlastní výrobu destiček ze slinutých karbidů. V současnosti má pobočky prakticky na celém světě a obrat 6,5 miliardy korun. Značnou část produkce tvoří také speciální nástroje navržené a vyrobené přesně pro potřeby konkrétní technologie zákazníka. Jistě nepřekvapí, že v otázce otevření nové obchodní cesty, postupují ve firmě Dormer Pramet nanejvýš uvážlivě.  

Jak správně začít  

„Náš vstup na merXu je velice čerstvá událost. Jako globální společnost nejdeme bezhlavě do každého startupu, který se v ČR objeví. Důkladně jsme se seznámili s tím, jak merXu funguje a jakou má strukturu uživatelů, a to co jsme viděli se nám líbilo. Takže v dalších krocích jsme důkladně zpracovali profil firmy a vytipovali produkty vhodné pro prodej touto cestou. Jde zatím hlavně o sortiment pro běžnou spotřebu, kterým můžeme oslovit co nejvíce lidí. Máme hodně dobrých produktů, které nepotřebují náročnou technickou podporu a servis z naší strany, zákazník si s nimi ví rady sám,“ popisuje strategii Přemysl Nimmerrichter.  

On-line obchody mohou mít mnoho podob 

V minulém roce aktualizoval Dormer Pramet zásadně podobu svého e-shopu, který se neustále vyvíjí. Pan Nimmerrichter oceňuje zkušenosti odborníků z merXu, kteří v této situaci nabídli nezávislý pohled na celé on-line obchodování a přispěli k funkčnější podobě e-shopu. Důležité je zmínit, že firemní internetový obchod a firemní profil na merXu si vzájemně nekonkurují, naopak využívají synergii a cílí na různé skupiny zákazníků. „Jakmile proběhnou první zkušební kontrakty, jsme připraveni obratem přidat další řádově desítky produktů a výrazně rozšířit naše portfolio na merXu,“ plánuje Přemek Nimmerrichter. 

Za merXu s firmou nejvíce komunikuje Daniel Šigut: „Na svém profilu Dormer Pramet využil důsledně všechny možnosti, jak být vidět a jak profesionálně oslovit zákazníky. Marketingově i obsahově vyladil firemní vizitku nebo jak říkáme „company card“. Jde o představení se zahraničním partnerům, pro které tak firma získá na důvěryhodnosti. Mohlo by se zdát, že zavedenou značku Dormer Pramet není třeba představovat, ale profesionálové z obchodu neponechávají nic náhodě a domněnkám. Využili možnosti prezentace fotkami i videem a zajímají se o další dostupné možnosti zviditelnění a prodání faktu, že mají jedinečnou pozici mezi ostatními prodejci nástrojů.“ 

Obchod v mezinárodním měřítku  

Pro řadu firem je merXu snadnou cestou na trhy Evropské unie, ale to není případ společnosti Dormer Pramet. Ta má evropský trh pokrytý sítí vlastních poboček. O obchodní model on-line tržiště již tyto pobočky projevily zájem, takže v dohledné době začne Dormer Pramet prodávat skrze merXu také v regionu Střední Evropy a posléze i v dalších zemích.  

Přeshraniční prodej přináší určitá rizika, která pojmenovává pan Nimmerrichter zcela bez obalu: „Každý manažer zodpovědný za svůj trh se bojí, že mu tam „vletí“ někdo zvenčí a začne mu ukusovat z jeho koláče. Je jasné, že zákazníci budou zkoušet, zda přes merXu nedostanou výhodnější cenu než od našeho zastoupení v dané zemi. Tomu se chceme vyhnout a na nové trhy budeme nastupovat postupně, až po vyzkoušení transakcí s našimi nejbližšími sousedy: Polskem, Maďarskem a Slovenskem.“  

Spolupráce odborníků ve svých oborech  

Daniel Šigut se snaží vysvětlit výhody merXu strojařům a progresivitu Dormer Pramet vítá: „Známé zahraniční firmy už na merXu jsou, ale čeští strojaři jsou váhavější. Jsem rád, že Dormer Pramet, jako tradiční, a přitom do budoucnosti hledící firma, s námi zahájil spolupráci.“   

Podobně to vidí i Zdeněk Kovačič, marketingový specialita firmy merXu: „Důležité je, že jsme si prospěšní vzájemně. Tím, že se na merXu registrovali včas, zde mají ohromný prostor pro zviditelnění. Obchodně může být merXu dalším z pilířů, který má potenciál vykrýt výpadky v jiných obchodních kanálech. Během covidu jsme se přesvědčili, jak snadno se zaběhlé pořádky mohou narušit, a on-line obchodování může být řešením.“   

„Někteří manažeři měli před lety velké oči z Amazonu, ale velice rychle vystřízlivěli. Pro nás v Dormer Pramet to nebyla cesta, kterou jsme hledali. Merxu vnímáme jako mnohem lépe zacílené na skupinu zákazníků, které potřebujeme oslovit. V merXu nám naslouchají a dokáží kategorizovat a filtrovat produkty, tak, aby se v nich strojaři skutečně vyznali,“ uzavírá Přemek Nimmerrichter. 

Další článek: Siemens posiluje propojení výrobních a informačních technologií novou generací switchů