Premiér se ve středu setká s vedením a odbory Škody Auto

Redakce Redakce
— vydáno 8. října 2017

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) se ve středu sejde se zástupci vedení podniku Škoda Auto i jeho podnikových odborů kvůli úvahám o přesunu části produkce automobilky z ČR do Německa. Zajímat se bude také o další rozvoj firmy. Informoval o tom dnes mluvčí kabinetu Martin Ayrer. Současně ve středu ve Strakově akademii podepíše ministr průmyslu Jiří Havlíček (ČSSD) se zástupci Sdružení automobilového průmyslu memorandum o budoucí spolupráci tohoto průmyslového odvětví se státem. Dokument koncem září schválila vláda.

Jednání ve Strakově akademii povede za sdružení jeho předseda a člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar, uvedl mluvčí. Další schůzky týkající se úvah o přesunu výroby se spolu s Wojnarem zúčastní předseda představenstva Bernhard Maier a předseda Odborů Kovo Škoda Auto Jaroslav Povšík. "Premiér chce na jednání prodiskutovat a osobně ověřit informace o možném přesunu části produkce společnosti do Německa, ale také se bude zajímat o další strategický rozvoj společnosti v ČR," sdělil.

Nedávné informace z médií o možném přesunu části produkce do jiných podniků koncernu Volkswagen (VW) považuje premiér za závažné, protože Škoda je v České republice jedním z nejvýznamnějších zaměstnavatelů a pilířem průmyslu a exportu. Zdroje automobilky tento týden agentuře Reuters řekly, že vedení a odbory Volkswagenu chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Podle dnešního vyjádření VW koncern v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá.

Maier ve čtvrtek v dopise zaměstnancům uvedl, že Česká republika je a nadále zůstane domovem společnosti Škoda Auto. Upozornil ale, že firma pracuje v současné době na hranici kapacit a výrobní závody jsou plně vytížené.

Memorandum má zajistit, že Česko zvládne inovační skok, který automobilový průmysl v souvislosti s novými technologiemi čeká, a udrží si celosvětovou konkurenceschopnost. Dokument obsahuje 25 konkrétních opatření do roku 2025, jejichž plnění bude vláda průběžně vyhodnocovat.

Akční plán mimo jiné řeší výstavbu infrastruktury pro bezemisní vozidla, dotace a úlevy na pořízení elektromobilů, standardizaci a právní aspekty automatizovaného řízení, vysokorychlostního internetu, digitálních a mobilních služeb a výzkumu a vývoje pro automobilový průmysl. Mezi konkrétními kroky je například opatření, aby elektromobily nemusely platit registrační poplatky a měly bezplatný vjezd do center měst, možnost zrychleného odepisování pro podnikatele nebo možnost kombinace dotace na pořízení s operativním leasingem. Pro testování autonomních vozů má vzniknout polygon.

Podnět k vytvoření memoranda a akčního plánu vznikl na Kolokviu o budoucnosti automobilového průmyslu ČR, které v únoru pořádalo v Mladé Boleslavi Sdružení automobilového průmyslu.

Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů dílů loni meziročně vzrostly o 12 procent na rekordních 1,02 bilionu korun. Objem exportu stoupl o 11 procent na 865 miliard Kč. Každých 23 sekund se v Česku vyrobí jedno auto, celkem jich loni bylo rekordních 1,34 milionu. Automobilový průmysl se na tuzemské průmyslové výrobě podílí zhruba jednou čtvrtinou.

Další článek: Z Festa vylétli bioničtí motýli. Váží pouhých 32 gramů