Tatra Trucks má nového šéfa, došlo i ke změnám ve vedení společnosti

Redakce Redakce
— vydáno 2. prosince 2015

Novým generálním ředitelem kopřivnické automobilky Tatra se stal čtyřicetiletý Martin Bednarz, který doposud ve firmě v letech 2008–2011 působil jako výrobní ředitel a od září tohoto roku zastával funkci výrobního ředitele. Vystřídal tak Petra Karáska, který po dvou letech naplnil svůj mandát krizového manažera. V Kopřivnici na Novojičínsku to včera oznámilo vedení firmy. Současně uvedlo, že do roku 2020 chce podnik zdvojnásobit produkci proti letošku, kdy vyrobí téměř 900 vozů. Příští rok chce prodat 1300 aut, letos jich bude přes 900.

Předsedou představenstva zůstává Petr Rusek, mění se ale složení představenstva. Novými členy budou kromě Bednarze bývalý obchodní a marketingový ředitel a člen představenstva DAF Trucks Ron Bonsen a současný technický ředitel a šéfkonstruktér Tatra Trucks Radomír Smolka. Obchodním ředitelem firmy se stal David Pipal.

Petr Rusek, Ron Bonsen a Radek Strouhal. Foto: Tatra Trucks

Bednarz je absolventem Ekonomické fakulty Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Po studiu se věnoval krizovému řízení. Po několika úspěšných restrukturalizacích ale změnil svoji roli a dnes je podle vedení firmy manažerem schopným vést rozvoj společností. V letech 2008 až 2011 už v Tatře pracoval jako výrobní ředitel. 

Ing. Martin Bednarz (40) je absolventem Ekonomické fakulty VŠB-TU Ostrava. Po studiu ekonomie se v první etapě věnoval krizovému řízení se specializací na projektové a procesní řízení, zásoby, logistiku a plánování výroby. Po několika úspěšných restrukturalizacích změnil svoji roli. Dnes využívá svých zkušeností a je manažerem schopným vést rozvoj společností. Za hnací motor rozvoje přitom považuje motivované zaměstnance a proces neustálého zlepšování metodou selského rozumu. Jeho mottem je: “Když se chce, všechno jde“. Martin Bednarz žije v Ostravě, je ženatý a má dvě děti. Foto: Tatra Trucks

„Chceme s firmou využít maximálně rostoucí potenciál na trhu, chceme dodávat vozidla do celého světa, chceme být globálním partnerem pro naše zákazníky, chceme inovovat naše produktové řady,“ řekl Bednarz. Firma musí zapracovat na vnitřní logistice i kvalitě. „Jedním z nástrojů budou investice do kopřivnického areálu. Plánujeme je přes 300 milionů korun ročně, jednak do nových technologií, jednak do modernizace hal,“ řekl. 

Automobilku vlastní od roku 2013 společnost Tatra Trucks českých podnikatelů Jaroslava Strnada a René Matery. Firma patří z 65 procent Strnadovi a ze 35 procent Materově společnosti Promet Tools. Tatru získali v dražbě, kam se dostala kvůli dluhům. 

David Pipal (33) absolvoval studium ekonomie a zahraničního obchodu na Mendelově univerzitě a VUT v Brně. Poté sbíral zkušenosti v zahraničí, např. v USA, Rakousku nebo Spojeném království. Profesní kariéru začal v roce 2005 v brněnském Zetoru, kde během osmi let působení přešel z pozice řadového obchodníka k vedení obchodního rozvoje a řízení zahraničního obchodu. V těchto pozicích stál za zásadními projekty konsolidace dealerských sítí a otevřením nových, významných trhů, které posunuly brněnského výrobce traktorů zpět na mapu globálních hráčů v tomto sektoru. Na podzim 2013 odešel z dobře prosperujícího Zetoru a přidal se ke skupině záchranářů kopřivnické Tatry kolem Petra Ruska na pozici obchodního ředitele. Po odtržení úseku poprodejních služeb se ujal vedení obchodu a marketingu a zahájil intenzivní obchodní ofenzívu směrem ke znovuzískání důvěry u domácích i zahraničních klientů. Výsledky se začaly brzy dostavovat a již po dvou letech je kopřivnický podnik přeplněn objednávkami. Za této situace dochází k opětovnému sloučení obchodního úseku s úsekem poprodejních služeb do jednoho celku, jehož řízením je pověřen David Pipal.  Foto: Tatra Trucks

Podle vedení znamenají změny v představenstvu a managementu, že skončilo období krizového řízení a nastává etapa rozvoje podniku. „Základní kámen byl postaven. To znamená, společnost byla zachráněna, společnost má postavené základy pro další rozvoj, společnost funguje a generuje akcionářům první zisky,“ řekl odcházející generální ředitel Karásek.

Ron Bonsen působil od roku 2007 na pozici obchodního a marketingového ředitele a jako člen představenstva v centrále koncernu DAF Trucks N.V. Do společnosti DAF Trucks přišel v roce 1998 do funkce generálního ředitele české pobočky, kde se mu podařilo realizovat růst podílu společnosti na českém trhu. V červnu 2000 byl jmenován generálním ředitelem DAF Nizozemsko, kde rovněž dosáhl výrazného nárůstu podílu na trhu. Také nesl odpovědnost za trhy ve Skandinávii a vedl i německou pobočku DAF Trucks. Foto: Tatra Trucks

Podle vedení firmy bylo naplněno několik bodů: Tatra je ekonomicky stabilní a vytváří zisk, což se odráží v hodnocení ratingových agentur a důvěře bank podílejících se na financování výroby. Objem výroby postupně roste, projevuje se to růstem počtu vyrobených vozů i vyšší přidanou hodnotou na jednotlivé vozidlo. 

Ing. Radomír Smolka (43) je absolventem Fakulty strojní VUT Brno, specializace Konstrukce motorů. Po absolutoriu v roce 1995 nastoupil do vývojového oddělení Tatry Kopřivnice jako konstruktér motorů, v roce 1998 přešel do úseku konstrukce karosérií a následně v roce 2002 do projekce nákladních vozidel. Od roku 2006 toto oddělení vedl, v roce 2007 se pak stal vedoucím celého úseku konstrukce a v červenci 2010 byl jmenován technickým ředitelem. Zodpovídal za vývoj vozidlových řad Tatra 815-7 (Tatra Force), Tatra 810 (Tatra Tactic), Tatra Phoenix a Tatra Phoenix Euro6, v roce 2005 strávil půl roku v USA, kde konstrukčně zajišťoval jeden ze speciálních projektů Tatry. Je spoluautorem několika užitných vzorů, zaměřených na konstrukční řešení podvozku nákladních vozidel. Od roku 2001 se zabývá konstrukcí soutěžních verzí vozidel Tatra pro Rallye Dakar a je trojnásobným účastníkem této soutěže. Je ženatý, má dvě děti. Foto: Tatra Trucks

Po období propouštění v letech 2013 a 2014, které vedlo k zvýšení produktivity práce, Tatra nabírá nové zaměstnance. „Zaměstnanců máme dneska necelých 1000. Pro naplnění plánu v příštím roce počítáme s náborem dalších zhruba 80 lidí,“ řekl Bednarz. Dalších asi 500 zaměstnanců mají dvě dceřiné firmy Tatry. 

Pro příští rok je už podle Bednarze podnik zakázkově naplněn ze 70 procent. Chce se více prosadit na evropských trzích, pokračovat v úspěšných zakázkách v Saúdské Arábii, Indii, Austrálii či Jižní Americe. Včera Tatra uzavřela kontrakt v Egyptě, kam se vrací zhruba po dvaceti letech. Obchodní ředitel Pipal k tomu sdělil, že Tatra bude dodávat státní firmě zřízené egyptským ministerstvem obrany. „Má jít o podvozky pro jejich vozidla, která sami vyrábí. Budeme působit jako subdodavatel,“ řekl. Zakázka bude mít hodnotu desítek milionů eur a v příštím roce by se měla týkat podvozků pro 250 vozidel. Kontrakt by měl pokračovat i v letech 2017 a 2018. 

Spolumajitel firmy Matera odmítl spekulace o prodeji Tatry Číňanům. „Pevně věřím, že tak, jak dneska Tatra je ryze českou firmou, tak že i do budoucna ryze českou firmou bude,“ řekl Matera. Nevyloučil ale budoucí spolupráci s případnými čínskými partnery. 

Loni společnost prodala 850 vozidel, o rok dříve 722. Loni Tatra vyrobila 821 automobilů a v předchozím roce 763. Tržby v roce 2014 dosáhly 3,7 miliardy korun. Přibližně tři čtvrtiny výroby automobilky jdou na export. 

Firma byla založena v roce 1850 Ignácem Šustalou jako továrna na kočáry. První automobil nazvaný Präsident opustil továrnu v březnu 1897, o rok později začala produkce nákladních vozů. Do roku 1998 Tatra vyráběla i osobní auta. Před rokem 1989 patřila k největším firmám v regionu.

Další článek: Ministerstvo průmyslu a obchodu startuje nové dotace