Virtuální Robothon umožnil rozvoj skvělých studentských projektů

i1676421813 Ing. Tomáš Trojan
— vydáno 19. března 2021

S mottem „Hackni stroj a zachraň lidstvo“ svedli mladí příznivci robotiky, programování a umělé inteligence na Robothonu klání o nejpřínosnější nápady. Cílem bylo za pomoci technických nástrojů řešit palčivé společenské problémy a potvrdit pozici České republiky mezi inovativními zeměmi.

Robothon se konal v návaznosti na divadelní projekt THEaiTRE, který připomněl stoleté výročí Čapkovy hry R.U.R. K této příležitosti vznikla divadelní hra, v níž roboty nejen vystupují, ale tvůrčím způsobem se podílely i na jejím scénáři. K témuž výročí se konala i soutěž pro studenty. Účastníci soutěže si zvolili jednu z osmi výzev a během 36 hodin předložili co nejefektivnější řešení problému založené na robotice a umělé inteligenci. Jednotlivé výzvy byly zaměřeny na tyto oblasti: fakenews a generování textu; ochrana spotřebitelů umělou inteligencí; roboti a umělá inteligence v průmyslu; matematická gramotnost a grafická interpretace; AI jako nástroj řešení krize; péče o osamělé; AI a právo; umělá kreativní inteligence. Pro zástupce oceněných týmů jsme připravili krátkou anketu, v níž se například dozvíte, kdy poprvé se s pojmem umělé inteligence setkali, jaké projekty vypracovali, a jakou budoucnost jim plánují.

Matěj Krček, tým ADAM app., výzva: Péče o osamělé, cena MPO 

Projekt: Virtuální asistent ADAM pomáhá lidem s Alzheimerovou nemocí či demencí. Dokáže poskytnout podrobné pokyny při plnění každodenních úkolů – od užívání léků, přípravy jídla, vzpomínání na nejbližší až po trénování paměti. 

Matěj Krček: S pojmem umělá inteligence jsem se setkal už dávno v jednom článku a velice mě zaujal. Představil jsem si roboty s laserem ze vzdálené budoucnosti. Brzy jsem ale zjistil, že umělá inteligence nejsou jen roboti a že díky ní lze relativně jednoduše vytvořit například aplikaci, jež rozezná psa od kočky. Umělá inteligence se využívá i v oblasti rozpoznávání hlasu, které se věnuji. O Robothonu jsem se dozvěděl během účasti na podobné akci v pražském IKEM, kde se vytvářely aplikace pro oblast zdravotnictví. Hackathonů se účastním rád, neboť svojí atmosférou dokáží nadchnout účastníky k úžasným myšlenkám a výkonům. Zaujala mě spojitost historie s umělou inteligencí, snad i proto, že v literatuře (jsem na střední) zrovna řešíme meziválečné autory, k nimž patří i Karel Čapek. Nejvíce mě zaujaly výzvy řešení krize a péče o osamělé, neboť rád pracuji na praktických projektech, které mají potenciál, mohou někomu pomoci a současně jsou výzvou i pro mě. Tomuto výběru pomohl i fakt, že jsem pracoval na středoškolském projektu ve stejné kategorii a chtěl jsem ho posunout dál. Díky Robothonu je hotová první demo verze aplikace ADAM app. Nyní je důležité ji ukázat konkrétním uživatelům a zjistit, jak na ně působí a jak se jim používá. Na základě poznatků následně budeme pokračovat dále. Na aplikaci bude potřeba ještě hodně věcí dodělat nebo předělat. Už nyní však mám skvělé ohlasy od mnoha lidí, že by chtěli aplikaci pro své rodiče, aby ji mohli otestovat. Chcete-li i vy vědět více, určitě navštivte náš web: www.matejkrcek.com/adamapp 

Matěj Krček, tým ADAM app., foto: Pavol Bigoš  

Pavol Hejný, tým CollBothon, výzva: Matematická gramotnost & grafická interpretace, 3. místo 

Projekt: Vytvoření nástroje, v němž je možné pozorovat změny napřímo a vidět souvislosti okamžitě, vizuálně. 

Pavol Hejný: Část našeho tříčlenného týmu již zkušenosti s hackathony měla. Ovšem online forma Robothonu byla natolik neobvyklá, že se o nový zážitek jednalo pro každého z nás. V rámci týmu, který pracuje na virtuální tabuli Collboard.com, jsme již dříve spolupracovali i na elektronických učebnicích H-edu.cz, díky čemuž jsme byli velmi sehraní. Virtuální tabuli jsme začali vyvíjet v okamžiku uzavření škol, což bylo před rokem, a původně se mělo jednat jen o provizorní projekt řešící okamžitý problém. Vytvořili jsme ho de facto formou týdenního hackathonu. Vše se ale natolik ujalo, že jsme se rozhodli zapracovat na pevných technických základech. Tím jsme umožnili rozšiřitelnost virtuální tabule o další moduly, přičemž jeden z nich jsme vytvořili právě při Robothonu. Vývojem nástrojů pro učitele se zabýváme dlouhodobě a současně nás baví i neobvyklé aplikace, počítačová grafika a zjednodušování složitých počítačových systémů. Proto jsme se vrhli do matematické výzvy, v jejímž rámci jsme se pokusili pomocí hezké vizuální formy prezentovat grafy funkcí, neboť právě z této oblasti má mnoho studentů na středních školách hrůzu. Naším cílem bylo ukázat, že i tuto obávanou část matematiky lze předvést skutečně hravou a pěknou formou, a těší nás, že tento modul již pár desítek učitelů využilo v praxi. V rozvoji virtuální tabule jako takové budeme s jistotou pokračovat. Dlouhodobě pro ni musíme najít uplatnění na trhu, neboť zatím je zdarma (skutečně nám šlo mnohem víc o podpoření českého školství než o rychlý výdělek), avšak tato cesta bohužel není udržitelná. Celou věc si musíme řádně promyslet, abychom z ní vytěžili naprosté maximum, ale současně se nezamotali do technického dluhu. Již nyní však víme, že samotná myšlenka tohoto druhu vizualizace je velmi užitečná. Pokud si tabuli budete chtít vyzkoušet, budeme moc rádi, stejně tak oceníme i případné podněty k vylepšení. collboard.com/8JmPkzKsDy2XWv6Hd 

Tým CollBothon 

 

Markéta Malá, tým Fountie, výzva: Péče o osamělé, 2. místo 

Projekt: „Fountie“ symbolizuje propojení „studnice“ moudrosti starších a „pramene“ života mladých. Fountie propojí seniory s mladými na základě jejich předností a společných zájmů. Procesem propojení je provází povzbudivý voicebot. 

Markéta Malá: Pojmem umělá inteligence se v posledních letech střílí na všechny strany. Není tedy snadné říct, kdy přesně jsem se s ním setkala poprvé. Postupně mě ale začal čím dál víc fascinovat potenciál této technologie a začala jsem se jí věnovat na studiích v New Yorku. Na Robothonu se pak naše téma propojování seniorů s mladými a zvyšování jejich sebevědomí hezky sešlo s AI konverzační platformou našich mentorů z Promethist.ai při ČVUT. Robothon byl pro mě prvním hackatonem. Doposud jsem se mylně domnívala, že hackatony jsou jen pro ajťáky, což já nejsem, takže jsem takové akce nevyhledávala. Z omylu mě vyvedla přítelkyně mého mentora, jež mě přesvědčila, abych do toho šla. Vybrali jsme si výzvu „Péče o osamělé“. Proč? V první řadě je všem členům týmu toto téma osobně blízké. Navíc si uvědomujeme, že je to téma nanejvýš naléhavé. Pandemie covid-19 tento fakt ještě zdůraznila. Samota nejen v případě seniorů je nicméně v západní uhnané společnosti výzvou dlouhodobou. U Robothonu jsme rozhodně neskončili. Děláme průzkum trhu, chystáme testování, rozhazujeme sítě, zapojujeme nové lidi do týmu. Chceme nyní otestovat jádro nápadu a zájem o naše řešení, abychom věděli, že má smysl do toho šlápnout naplno, sehnat investici a uvést projekt v realitu. Snad už brzy budou moci naši prarodiče sebevědomě sdílet své zkušenosti a schopnosti s lidmi, kteří o to stojí. 

Tým Fountie  

 Matyáš Boháček, tým ai.why?, výzva: Fakenews & generování textu, 1. místo + cena MPO

Projekt: Aplikace pro detekování potenciálně nedůvěryhodných zpráv pomocí transparentních algoritmů, vzdělávající své uživatele. U článků na internetu aplikace za pomoci modelu strojového učení určí skóre důvěryhodnosti a rozhodnutí odůvodní. 

Matyáš Boháček: S pojmem AI jsem se setkal již jako malý skrze sci-fi filmy či knížky, to jsem si pod ním ale představoval spíš nějaké všemohoucí roboty. S umělou inteligencí jako takovou jsem pak začal skutečně pracovat při vývoji mobilních aplikací, do nichž jsem postupně implementoval menší AI komponenty. Celá tato oblast mě od dětství nesmírně fascinovala, a tak netrvalo dlouho a začal jsem se jí věnovat primárně. O Robothonu jsem se dozvěděl přes ÚFAL (Ústav formální a aplikované lingvistiky, pozn. redakce), přičemž mě hned zaujaly jednotlivé výzvy a mentoři s nimi spojení. Byl to můj první hackathon, takže jsem byl z celé akce patřičně nadšený. I když mě mrzí, že jsme se se všemi účastníky nemohli potkat a hackovat spolu do noci. Přesto měla tato akce skvělou atmosféru a velice se povedla. Po krátké diskuzi pro nás byla výzva zabývající se fake news jasnou volbou. Dezinformace na internetu byly vždy nebezpečné, ale v tomto období, kdy nikdo neví, čemu vlastně věřit, se staly doopravdy palčivým problémem pro celou společnost. V umělé inteligenci vidíme nástroj, který nebude lidem říkat, co smějí číst, ale namísto toho je upozorní na podezřelé aspekty článku a pomůže jim tak udělat vlastní informované rozhodnutí. Ideální by pro nás bylo zpřístupnit lidem náš projekt co nejdříve, přesto však chceme k problematice přistupovat co možná nejzodpovědněji. Cílem je proto navrhnout algoritmus tak, aby neobsahoval žádný osobní názor či podjatost. Velká část našeho vývoje se tedy bude skládat z výzkumu a analýzy fake news, abychom dokázali vytvořit co nejobjektivnější model pro jejich rozpoznávání. Na projektu v tuto chvíli usilovně pracujeme a snad se s ním budeme moci v blízké budoucnosti podělit s veřejností. www.matsworld.io 

Další článek: Rok inovací v aditivní výrobě – 3D tiskárny pro firmy všech velikostí