ČVÚT a GE Aviation rozšíří spolupráci na vývoji motoru

Redakce Redakce
— vydáno 12. února 2018

Studenti strojní fakulty ČVÚT se budou podílet na vývoji digitálního modelu údržby turbovrtulového motoru, který v Česku plánuje vyrábět společnost GE Aviation.

Děkan fakulty Michael Valášek uvedl, že fakulta dostala digitální dvojče motoru. Na základě toho bude vyvíjet monitorovací systém s precizní údržbou. "Spolupráce je výjimečná tím, že přinese ČVUT znalosti od světového výrobce v obrovské hodnotě, a tím, že založenému centru smluvně garantuje udržitelnost na rozdíl od mnoha nedávno založených výzkumných center v ČR," dodal děkan. Další část spolupráce se bude týkat zdokonalování výuky a zapojování studentů do spolupráce.

Pro strojní fakultu má podle něj spolupráce s GE Aviation enormní přínos, jde o jedinečnou šanci, která přichází možná jednou za sto let. "Příležitost obnovit existující a získat nové kompetence, nové vědomosti. Obnovit a rozvíjet znalosti v konstrukci leteckých motorů a souvisejících technologií, jako je například 3D tisk," řekl Valášek.

GE Aviation na konci loňského roku dokončila první test turbovrtulového motoru Advanced Turboprop (ATP), který bude v ČR vyrábět. Certifikační zkoušky motoru začnou letos. Jde o další z kroků naplňování smlouvy s vládou ČR o vybudování nové centrály pro turbovrtulové motory. Rozhodnutí o jejím přesném umístění ještě nepadlo.

Celkově se v novém závodě ve středních Čechách počítá s pracovními příležitostmi pro více než 500 zaměstnanců. Závod by měl zahájit výrobu mezi roky 2020 a 2022, při plné výrobní kapacitě by vyráběl více než 400 motorů ročně.

S novými motory se počítá pro nový letoun Cesna Denali firmy Textron Aviation. Motor umožňuje dosáhnout o 20 procent nižší spotřeby paliva a o deset procent vyššího výkon ve srovnání s konkurencí v téže velikostní třídě, uvádí firma.

Fakulta strojní ČVUT spolupracuje například i s firmami Porsche Engeneering a Škoda Auto. Spolupráce je zaměřená na výzkum a rozvojové projekty pro automobilový průmysl. S průmyslem spolupracují i další české vysoké školy. Třeba Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava má smlouvu se společností Siemens, která chce v Ostravě vybudovat výzkumné centrum, které by mělo obsluhovat jeho výrobní závody na elektromotory ve Frenštátě pod Radhoštěm, Mohelnici a Drásově. Škoda Auto a Siemens patří rovněž mezi nejvýznamnější partnery Vysokého učení technického v Brně.

Další článek: Úspěšný loňský rok firmy Žďas s dceřinou TS Plzeň