Fotoreportáž – Dny otevřených dveří HIWIN

Tomáš Trojan vydáno dne 11. října 2020
Foto: Tomáš Trojan

Exponáty Dnů otevřených dveří HIWIN by se lépe vyjímaly na veletržním stánku, ale i nová hala rozšířeného sídla brněnské firmy jim v termínu plánovaného MSV v Brně slušela. Dny otevřených dveří navštívilo 70 zájemců o lineární techniku.

Exponáty, které nejvíce přitahovaly pozornost, byly pojezdové dráhy LT v kombinaci s roboty Fanuc. Jako 7. osu je však mohou využít roboty jakéhokoliv výrobce. Dráhy, které jsou kompletně vyvíjeny v HIWINu v Brně, byly poprvé představeny na MSV v Brně 2019. Nabízeny jsou ve 4 základních velikostech a také jako vertikální sloup. Nejčastější využití vertikálního pojezdu bývá pro ukládání zboží kolaborativním robotem na palety.

Pojezdový sloup byl původně vyvinut pro aplikaci s robotem firmy Universal Robots. Na dnech otevřených dveří byl předveden s novinkou Fanuc řady CRX-10iA/L.

Výška vertikálního sloupu se běžně pohybuje do 3 metrů. Tato konkrétní aplikace je poháněna servomotorem přes planetovou převodovku a ozubený řemen.

Na této fotografii vidíme vpravo dráhu s nosností 1 000 kg, což je v nabídce HIWINu střední model (označovaný LT-M). Menší varianta (vlevo) nabízí nosnost 300 kg (LT-S), zatímco nosnost 3 000 kg zajistí dráha LT-L. Výše zmíněné dráhy rozšířil tým pracovníků HIWIN v průběhu roku 2020 o aktuálně poslední variantu LT-M2 s nosností až 2 000 kg a vytvořil tak ucelený produkt drah LT pro pokrytí 99 % poptávky trhu.

„Nejsme limitováni katalogovými produkty ale pojezdové dráhy a polohovací systémy obecně stavíme, díky vlastnímu vývoji a konstrukci v Brně, běžně na míru požadavkům zákazníka,“ komentuje Petr Severa, výrobní ředitel oddělení Polohovacích systému HIWIN.

Všechny dráhy jsou modulární, složené ze segmentů potřebných délek. Díky tomu je možné vrátit se k již realizované zakázce a dráhu i po několika letech provozu o potřebné metry prodloužit. V katalogu firmy se dočteme o možné délce až 100 metrů, v praxi je taková délka ale nepravděpodobná, protože ji omezí jiné parametry aplikace, obvykle kabeláž robotů.

Tým firmy HIWIN již zrealizoval zakázky s různými značkami robotů, ale drtivá většina poptávaných pojezdů je určena právě pro roboty Fanuc. V této kombinaci se plně uplatní výhody servopohonu Fanuc na pojezdu, kde v softwaru stačí přidat 7. osu a robot s ní okamžitě umí zcela přirozeně pracovat.

Dominantou Dnů otevřených dveří byl nový robot Fanuc M-800iA/60 (v Evropě jsou pouze 3 kusy) na pojezdové dráze LT-M. Podle obchodního ředitele firmy Fanuc, pana Jiřího Bažaty, je pravděpodobné, že se jedná o celosvětově první umístění tohoto robota na pojezdovou dráhu.

Mimo prezentaci výše zmíněných drah s roboty byly k vidění i ostatní produkty značky HIWIN. Většina dodavatelů standardně nabízí kolejnici a kuličkový šroub. V této lineární ose KK je obojí integrované dohromady uvnitř ocelového těla s broušenými drážkami pro kuličky. Jedinou nevýhodou je, že si zákazník musí vybrat z katalogových stavebních délek.

Lineární osy HX s ozubeným řemenem, s kuličkovým šroubem, nebo i lineárním motorem se kompletují v Německu a jejich délky lze objednat po milimetru, jak zákazník potřebuje. HIWIN v České republice nabízí i hotové x-y, x-z i x-y-z sestavy.

Manipulátor s lineárními motory demonstroval největší výhodu lineárních motorů, kterou je kromě vysoké dynamiky možnost umístění více jezdců na jedné dráze. U pohonu s kuličkovými šrouby to není možné. Oba jezdci pak využívají jedno odměřovací pravítko a jednu magnetickou (statorovou) dráhu.

Příspěvek zatím nikdo neokomentoval. Buďte první.