Na brexit se britská firma Renishaw připravila posílením poboček v EU

Renishaw s.r.o.
— vydáno 3. ledna 2021

Odchod Velké Británie z Evropské unie patří k vlivům, s nimiž se náš průmysl musí vyrovnat. Společnost Renishaw se v posledních letech intenzivně věnovala rozšíření zastoupení a distribuce ve státech EU, takže je na tuto změnu plně připravena.

Inzerce

České průmyslové podniky vnímají narychlo uzavřenou dohodu o odchodu Velké Británie z EU. „Podniky, které se na brexit poctivě připravily, nepocítí zásadní otřesy. Klíčové bylo zajistit logistiku, tedy snadnou přepravu výrobků, jejich skladování a následnou zákaznickou podporu. Do těžké situace se tedy dostanou hlavně firmy, které se připravit nestihly,“ říká Josef Sláma, ředitel tuzemské pobočky společnosti Renishaw, která se na různé varianty brexitu připravovala již od referenda v roce 2016.

Recept na zvládnutí brexitu: realizovat bolestivé změny s předstihem

Podmínkou úspěšné přípravy na brexit je realizovat náročné strukturální změny s předstihem. V případě společnosti Renishaw, která má 79 poboček v 37 zemích a více než 4400 zaměstnanců, to znamenalo provést zejména změny v logistice.

„Kapacitně jsme posílili logistická centra v Irsku a Německu, zvýšili jsme objem skladových zásob v regionu EU a harmonizovali ceník v eurech pro všechny země unie. Některé naše pobočky jsme reorganizovali. Jsme tedy dobře připraveni na jakýkoli scénář brexitu,“ shrnul Josef Sláma a ujistil zákazníky, že po brexitu nedojde ke zpoždění dodávek ani ke zhoršení obvyklých dodacích lhůt zboží a služeb.

„Beze změn bude možné objednávat zboží i služby v místních pobočkách Renishaw za jednotné ceny platné po celé EU. Zboží bude dodáno buď přímo z lokální pobočky Renishaw, nebo ze skladů v rámci EU,“ ujišťuje Josef Sláma.

Konsolidace tuzemského průmyslu

Brexit podle Josefa Slámy ještě více urychlí konsolidaci trhu. Prosperovat budou pouze firmy s jasnou vizí a pravidelnými investicemi do výzkumu a vývoje: „Automobilový průmysl se zásadně proměňuje s nástupem elektromobility, brexit a pokračující pandemie covid-19 tyto změny podstatně urychlují. Potřebné strukturální změny se ale v Česku nedějí, a pokud ano, tak jen velmi pomalu. Vidíme to z prodejů měřicích technologií, které jsou pro elektroautomobilismus nezbytné,“ říká Josef Sláma, ředitel tuzemské pobočky společnosti Renishaw.

Na trhu mají podle Josefa Slámy šanci pouze firmy, které jsou flexibilní, s jasnou vizí a schopností vyvíjet nové produkty. Současné strojírenství orientované na výrobu součástek pro spalovací motory nemůže v budoucnu prosperovat. Inovační cykly spalovacích motorů jsou zhruba sedmileté.

„Již nyní jsou zřejmí vítězové a poražení, řada firem si to akorát nechce přiznat. Elektromobilita je totiž ve své evoluci mnohem rychlejší a to bude mít obrovský dopad na výrobní základnu. Významně vzrostou nároky na flexibilitu výrobních strojů a výrobních postupů,“ vysvětluje Josef Sláma.

Firmy, které se trendu nepřizpůsobí, do několika let skončí nebo upadnou do bezvýznamnosti. „Nemusí se nám to líbit, nemusíme s trendem souhlasit, ale jde o momentálně nezvratný posun, který ovlivní strukturu tuzemského strojírenství,“ varuje Josef Sláma.

Investice do vývoje je třeba zvýšit na 10 % z celkového obratu

Z dlouhodobé analýzy společnosti Renishaw vyplývá, že receptem na překonání krizových momentů jsou investice do vývoje a inovací. Společnost do inovací, tedy výzkumu a vývoje, investuje dlouhodobě 14–16 % z obratu firmy, což je přibližně šestinásobek průměru většiny průmyslových odvětví. Jen za loňský rok tyto investice společnosti Renishaw představovaly 2,4 miliardy korun (82,4 milionu GBP).

Letošní hospodářské výsledky firmy Renishaw ukázaly, že tato strategie je správná a že ji lze doporučit i dalším firmám v oboru. Finanční výsledky vykazují relativně malý pokles, a to navzdory bezprecedentnímu propadu globálního průmyslu z důvodu pandemie covid-19.

Osvědčila se také strategie předvídat budoucí trendy a potřebné změny realizovat ještě v období růstu. „Byli jsme postaveni před nutnost razantních změn, které stále probíhají. Patřily mezi ně i přípravy na všechny varianty brexitu. Vedle rozvoje portfolia produktů pro elektromobilitu další investice směřují do změny pracovních postupů a rozvoje dovedností souvisejících s negativními dopady pandemie covid-19. Zejména se jedná o spolupráci a komunikaci prostřednictvím digitálních platforem,“ shrnuje strategii Josef Sláma.

Další článek: Demag představil novou dimenzi jeřábového ovládání