Nedostupné náhradní díly do dopravních prostředků lze vyrobit 3D tiskem

leo-express-schema-vyroby

3Dees Industries s.r.o.
— vydáno 24. dubna 2024

Společnost 3Dees Industries má za sebou několik úspěšných realizací v oblasti hromadné dopravy. Pro vlakové či autobusové dopravce představuje 3D tisk efektivní způsob, jak rychle nahradit špatně dostupný náhradní díl. Spolupráce s Leo Express či Dopravním podnikem hl. města Prahy ukázala, že 3D tisk je rychlým a ekonomickým řešením výroby dílčích komponentů, které zároveň plní přísné nároky na vlastnosti materiálu.

Průmyslový 3D tisk se díky svým vlastnostem, mezi které patří rychlost, přesnost a opakovatelnost výroby, široké spektrum používaných materiálů a snižující se náročnost na obsluhu, dostává do hledáčku výrobců nejrůznějších odvětví. Specifickým segmentem je oblast mobility – právě zde výrobci a provozovatelé nacházejí stále další uplatnění aditivních technologií. Příkladem toho, kde se 3D tisk nově uplatňuje, mohou být vlakoví a autobusoví dopravci. Technologická společnost 3Dees Industries má za sebou úspěšnou spolupráci na výrobě náhradních dílů se společností Leo Express či s Dopravním podnikem hl. města Prahy. 3Dees Industries na konci loňského roku také uzavřeli rámcovou smlouvu o inženýringu předcházejícímu tištění náhradních dílů se společností DPOV, dceřinou společností Českých drah. Tím se obchodní skupině  Českých drah otevírá cesta k efektivní a udržitelné obnově drobných komponentů, jejichž dodání skrze původního výrobce již není možné nebo trvá příliš dlouhou dobu.

Náhradní díl jako nedostatkové zboží

3D tisk nabídl v hromadné dopravě řešení u starších vozidel v případě výroby menších náhradních dílů, které již nelze získat u původního či alternativního dodavatele, popř. jsou tyto dodávky z hlediska ceny či času dodání nereálné. U starších vlaků a autobusů mnohdy výrobní firma již neexistuje a stejně tak chybí technická dokumentace, aby se dal díl vyrobit prostřednictvím nové zakázky. „Chybějící původní dokumentace a zánik dodavatele jsou důvodem, proč se vlakoví či autobusoví dopravci nebo opravárenské společnosti stále častěji přiklánějí k řešení prostřednictvím aditivních technologií. Je to právě reversní inženýrství a 3D tisk, které nabízí rychlé a ekonomické řešení výroby náhradních dílů,“ vysvětluje Ondřej Štefek, COO společnosti 3Dees Industries.

Ondřej Štefek, COO společnosti 3Dees Industries

Ondřej Štefek zároveň uvádí některé konkrétní příklady, ve kterých 3D tisk dopravcům již pomohl. „Zpravidla hovoříme o menších komponentech se speciálními nároky na pevnost, přesnost, bezpečnost a v některých případech s využitím dalších speciálních vlastností, jako je např. nehořlavost. V případě vlakové dopravy jsme například ve spolupráci s Leo Express stáli za testováním využití některých interiérových dílů jako jsou krytky na zásuvky či vrtulky v odpadu u umyvadel.“ Právě know-how 3Dees Industries v oblasti reverzního inženýrství si dokáže s obnovou některých dílů v interiéru i exteriéru vlaků poradit.

Není to však pouze vlaková doprava, kde může 3D tisk s obnovou starších dílů pomoci. „Před časem jsme ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. města Prahy vyvinuli nové výstuhy v opěrkách starých autobusových sedaček. Staré opěrky byly rozlámané a výrobce původních sedaček již na trhu nefungoval. Společně jsme tak našli cestu, jak původní sedačky zrenovovat při zachování všech potřebných vlastností materiálu jako je pružnost a pevnost,“ popisuje další spolupráci s dopravci Ondřej Štefek.

3D tisk jako udržitelnější řešení

Dalším příkladem zrealizované spolupráce 3Dees Industries s vlakovým dopravcem je výroba krytky zpětného zrcátka pro Leo Express. Právě krytka zpětného zrcátka je velmi exponovaný exteriérový díl a dopravce často řešil jeho poškození a nutnou náhradu. „Obrátili jsme se na původního výrobce, ale ten nám byl schopen dodat pouze nové zpětné zrcátko jako celek, nikoliv samotnou krytku. Jelikož se nejednalo pouze o jednotky kusů, začali jsme hledat efektivnější a udržitelnější řešení,“ říká Emil Sedlařík, tiskový mluvčí Leo Express. „Od původních konzultací s 3Dees Industries jsme společně došli až k finálnímu náhradnímu dílu a krytky zpětných zrcátek nyní můžeme zadávat k sériové výrobě 3D tiskem,“ dodává Emil Sedlařík s tím, že pro Leo Express představuje 3D tisk řešení, jak nedostupné díly efektivně obnovit.

HP Jet Fusion 5200

Vysoké nároky na vlastnosti materiálu

S ohledem na přísné normy, které musí dopravci dodržovat, je nutné velmi bedlivě přikročit k volbě používaných materiálů, a to i v případě 3D tisku. „U projektů, které jsme realizovali s dopravci nebo opravárenskými společnostmi, nešlo pouze o samotný proces obnovy poškozeného dílu, ale také o volbu vhodného materiálu. Zohledňovali jsme zejména přísné normy na nehořlavost, které musí především materiály použité v interiéru bez výjimky splňovat,“ popisuje Adam Řehák, aplikační inženýr 3Dees Industries. „V interiéru jsme využili FDM tisk od společnosti Stratasys – jedná se o technologii, která splňuje ty nejpřísnější bezpečnostní standardy a používané materiály jsou certifikované podle norem pro využití v železničním prostředív. V případě zpětného zrcátka, jakožto exteriérového komponentu, jsme sáhli po technologii HP Multi Jet Fusion, která se vyznačuje zase vysokou mechanickou odolností výtisků,“ doplňuje Adam Řehák s tím, že ke každému renovovanému dílu je potřeba přistupovat individuálně a najít to nejvhodnější řešení.

Právě variabilita řešení a široké spektrum používaných materiálů, činí z 3D tisku nový nástroj dopravců a opravárenských společností, jak efektivně nahradit nedostupné náhradní díly a jejich části.

Další článek: Pružné podnikání firmy GUMEX slaví 30 let