Rychlý přehled

  • O česká auta je stále zájem. Škoda Auto tak zvyšuje zisk i tržby

    Automobilka Škoda Auto plynule navazuje na své loňské úspěchy. V prvním čtvrtletí roku 2025 dodala zákazníkům po celém světě 238 600 vozidel, což je o 8,2 procenta více než před rokem. Největší zájem je pak o vozy Octavia a Kodiaq. Dobře si však vede i elektrický Enyaq, který se stal čtvrtou nejprodávanější značkou aut v Evropě. Nejvíce svých vozů pak automobilka prodává v Německu.

  • EDF se pere o dostavbu JE Dukovany

    Francouzská společnost EDF podala v pátek 2. května u Krajského soudu v Brně žalobu proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Brněnský soud zamítl její odvolání v dubnu a vysvětlil, že průběh soutěže i výběr preferovaného dodavatele dostavby dvou bloků Jaderné elektrárny Dukovany byly v pořádku.

    EDF byla jedním z uchazečů o dostavbu Jaderné elektrárny Dukovany. Loni v červenci však vláda a společnost ČEZ vybraly jako preferovaného dodavatele dvou bloků jihokorejskou KHNP. Stavba nových jaderných bloků by měla být největší tuzemskou zakázkou v moderní historii. Jeden reaktor by měl vyjít na 200 miliard Kč. První blok v Dukovanech by měl být hotový v roce 2036.

     

  • TOP 5 projektů konstrukčního oddělení Huisman

    Konstrukční oddělení je srdcem inovací firmy Huisman Czech Republic ve Sviadnově a právě v těchto dnech slaví jeho tým čtvrtstoletí existence. Z původně malého týmu vyrostla respektovaná skupina desítek špičkových odborníků, kteří navrhují unikátní zařízení putující do celého světa – od gigantických jeřábů a mobilních vrtných souprav až po technické vychytávky pro zábavní průmysl. Čeští konstruktéři se stali nepostradatelnou součástí klíčových projektů celé skupiny Huisman.

    TOP 5 projektů, na kterých se konstrukční oddělení podílelo:

    · BMS jeřáb – největší samostatně vyrobený jeřáb v historii Huisman Czech Republic. Měří 225 metrů a slouží k instalaci větrných turbín.

    · Plovoucí jeřáby pro loď Sleipnir – s nosností 2x 10 000 tun patří k největším na světě. Čeští technici zajišťovali konstrukční i elektro části.

    · Gripper MCPG – revoluční systém pro instalaci pilířů větrných elektráren na moři. Zařízení je vybaveno systémem kompenzace pohybu v osách X a Y, což výrazně zvyšuje přesnost instalace.

    · North Star – Velkolepá vyhlídková kabina s ramenem dlouhým 41 metrů, určená pro největší výletní lodě. Zvedne pasažéry až do výšky 90 metrů nad hladinu moře. Český tým se podílel na návrhu i bezpečnostních systémech.

    · Well Intervention Systems – návrh a výroba unikátního 600tunového zařízení pro údržbu podmořských vrtů.

  • Letecký motor pro L-410 slaví 50 let a dodnes se vyrábí

    Své kulaté 50. narozeniny slaví legendární československý turbovrtulový motor M601. Ten se dodnes v dalších modifikacích vyrábí (a také servisuje) v závodě Avio Aero. V minulosti létal mimo jiné na tradičních Zlín Z-37 „Čmelácích“ a dnes jeho následovník, motor série H, pohání i kunovické letouny L-140. Avio Aero sídlící v Praze-Letňanech přímo navazuje na tradici slavného jinonického výrobce leteckých motorů Walter, založeného v roce 1911, jenž se po 2. světové války přejmenoval na Motorlet.

    Na konci února 2025 společnost Avio Aero informovala, že certifikaci získal její nový a přelomový motor Catalyst, který byl kompletně vyvinut a vyroben v závodech GE Aerospace a Avio Aero v Itálii, České republice, Polsku a Německu. Ve srovnání s konkurencí ve stejné třídě umožňuje tento optimální tlakový poměr až o 18 % nižší spotřebu paliva a až o 10 % vyšší výkon v cestovním režimu.

    V areálu Avio Aero Praha, který je špičkovým střediskem v oblasti turbovrtulových motorů, se nachází montážní linka motorů a zkušebny a pracuje zde více než 500 zaměstnanců z téměř 30 zemí světa. V letošním roce plánuje Avio Aero investovat do nových strojů a další modernizace své high tech výroby v Praze přes 130 mil. Kč, v celé Evropě pak dohromady téměř 2 miliardy Kč (78 mil. EUR).

  • Michele Taiariol zahájil Zákaznické dny jasným poselstvím vůči EU

    Zákaznické dny společnosti TAJMAC-ZPS jsou dlouhodobě nejoblíbenější a nejnavštěvovanější strojírenskou akcí v roce. Návštěvnost i zájem obchodních partnerů o účast na této události každoročně narůstají a výrobní haly tak proto letos už téměř praskají ve švech. 110 přihlášených firem a bez mála 1200 registrovaných návštěvníků, taková je letošní bilance. Neformální a ve skrze přátelská atmosféra opět provázela celý první den, avšak více než kdy dříve je i zde citelná nespokojenost a frustrace z dlouhodobě tíživé situace v českém průmyslu. K té se pak letos přidala ještě nejistota spojená s celosvětově nevyrovnanou situací na obchodních trzích. To ostatně ve svém zahajovacím projevu jasně shrnul i jednatel TAJMAC-ZPS Michele Taiariol.

    Sympatie odborné veřejnosti si zástupci TAJMAC-ZPS získávají i tím, že se nebojí nahlas přiznat nelehkou situaci a tvrdý a vysilující boj s mnoha překážkami. Propouštění zaměstnanců, zkrácení pracovního týdne, úspory a úporná byrokracie, taková je realita posledních měsíců. První bod projevu tak patřil poděkování všem zaměstnancům, kterým se i přes aktuálně složitou situaci daří splňovat požadavky na dodávky stále složitějších strojů a balancovat na hraně nejistoty pramenící z klesajících prodejů.

    Právě prodej strojů a situace na světových trzích je pak dle Taiariola velkou bolístkou současnosti: „Na Západě daně, cla a každodenní nejistota. Nedobrá situace na Východě a absolutní nemožnost prodeje v Číně. Když se podíváme domů, do Evropské unie, škoda mluvit. Zatímco v USA chrání průmysl, který již neexistuje, v Evropě se ničí průmysl, který ještě existuje. Výroba = energie, my ale máme Green Deal. Automobilový průmysl, hutě, slévárny i těžký průmysl padají. Pat a Mat by to nevymysleli lépe,“ shrnul Taiariol. I přes všechny současné překážky však majiteli zlínské společnosti nechybí vytrvalost, optimismus a víra v lepší budoucnost, špičkové produkty a v kvalitní zaměstnance.

    S novinkami jednotlivých divizí a programem Zákaznických dnů pak všechny přítomné seznámili vedoucí jednotlivých divizí: ZPS, MORI-SAY, MANURHIN K’MX a oddělení digitalizace, které má pod palcem produkt ReCON MES.

    Zákaznické dny pokračují ještě během zítřejšího dne, tedy 25. 4., od 9:15 – 14:00 hod. Pro návštěvníky je připraven bohatý program, soutěže o hodnotné ceny a opět neschází skvělý raut, včetně již legendární kafeterie.
    – volná prohlídka strojů, obchodní jednání, setkání s odbornými řediteli
    – prohlídky Výrobní buňky 4.0 FAMC 1260i
    – organizované prohlídky firmy TAJMAC-ZPS a slévárny ZPS – SLÉVÁRNA
    – zajímavý doprovodný program
    – Slosovací soutěž o hodnotné ceny

     

     

     

     

     

Zobrazit nejnovější