Turbovrtulový motor od GE Aviation bude vyráběn u nás

Redakce Redakce
— vydáno 18. listopadu 2015

Společnost GE Aviation představila v pondělí nový turbovrtulový motor, který bude pohánět jednomotorový letoun americké společnosti Textron Aviation. Obě společnosti oznámily svou dohodu na největším světovém veletrhu pro civilní letectví v americkém Las Vegas (National Business Aviation Association – NBAA).

Inzerce

Motor s výkonem 1300 koní na hřídeli je prvním přírůstkem do nové rodiny turbovrtulových motorů GE, které budou pohánět business letouny a letadla všeobecného letectví. Nový motor dosahuje bezkonkurenčního celkového tlakového poměru 16:1 (overal pressure ratio). Ve své třídě (motory s výkonem na hřídeli 860–1600 koní) také předčí konkurenci až o 20 % nižší spotřebou paliva, o 10 % vyšším letovým výkonem a prodlouženou provozní dobou 4000–6000 letových hodin mezi generálními opravami. 

Nový turbovrtulový motor od GE Aviation. Foto: GE Aviation

Christi Tannahill (Senior vice prezident divize turbovrtulových letadel a interiérového designu) ze společnosti Textron Aviation zhodnotila čerstvě uzavřenou dohodu takto: „Náš jednomotorový turbovrtulový letoun propojí to nejlepší z moderního letadla a nového designu motoru. Partnerství s GE uzavíráme jak proto, že se pro náš letoun nejlépe hodí, tak kvůli tomu, abychom našim zákazníkům mohli nadále dodávat spolehlivý a bezkonkurenční výkon. Od nové technologie si slibujeme, že náš letoun překoná konkurenci v mnoha kritických oblastech, jako je velikost kabiny, pořizovací cena, výkon či úspora za palivo.“ 

 Kompresor nového turbovrtulového motoru pro Textron Aviation. Foto: GE Aviation

Použité konstrukční a výrobní technologie pocházejí z nejnovějších motorů GE pro vojenské a komerční letectví. Právě revoluční prvky jako 3D aero design kompresoru či nejprodávanější proudový motor CFM LEAP od GE dokážou prodloužit dobu mezi generálkami až o 30 % ve srovnání se současnými motory na trhu. 

„Za posledních pět let jsme v GE studovali a zkoumali trh turbovrtulových motorů, abychom našli a zkombinovali to nejlepší z našich komerčních a vojenských technologií za co nejnižší cenu a riziko pro naše zákazníky,“ řekl Brad Mottier, vice prezident a generální ředitel GE Aviation Business & General Aviation and Integrated Systems. 

Mottier také ocenil nové partnerství: „Jsme poctěni, že si nás společnost Textron Aviation vybrala pro svůj nový program turbovrtulových letadel a těšíme se, že náš motor poslouží v následujících letech co nejvíce letadlům.“

Co nového přinese nový letoun od Textron Aviation poháněný motorem GE? 

Očekává se, že nový motor poskytne dolet až 1500 námořních mil a dosáhne rychlosti přes 280 uzlů. 

Základní vlastnosti nového turbovrtulového motoru:

  • Bytelná modulární architektura, postavená na T700 / CT7 turbo hřídeli zajistí vyšší výkon a nižší provozní náklady.
  • Celotitanový 3D aero kompresor celý motor náležitě odlehčí a zároveň bude efektivně vyrábět energii.
  • Chlazené lopatky turbíny umožní vyšší tah a sníží spotřebu paliva (díky tomu vydrží T700 / CT7 turbohřídel až 100 milionů letových hodin v klasických podmínkách a až 5 milionů letových hodin v horkých či drsných podmínkách).
  • Přídavné konstrukční díly sníží váhu, zvýší výkon a bytelnost.
  • Pohon optimalizovaných jednopákových motorů i jejich vrtule se bude ovládat elektronicky.

Vývoj či výroba motoru by mohly zamířit do Česka 

GE plánuje, že v roce 2017 provede podrobné přezkoumání návrhu (Detail Design Review) nového turbovrtulového motoru a rok na to bude následovat první testování. 

Nový motor se bude vyvíjet, testovat a vyrábět v novém Centru excelence společnosti GE Aviation v Evropě, jehož vybudování GE oznámilo letos v září. Toto nové zařízení bude představovat investici přes 400 milionů dolarů (10,14 miliardy korun) a nabídne 500 až 1000 pracovních míst. 

GE Aviation v České republice vyvíjí a vyrábí turbovrtulové motory řady H již od roku 2008. Už dnes GE Aviation propojuje moderní technologie svých proudových motorů pro vojenské a komerční letectví s cennými zkušenostmi a expertízou z Centra pro vývoj a výrobu turbovrtulových motorů (které se nachází v pražských Letňanech). Právě z těchto důvodu je naše země silným kandidátem pro zřízení tohoto zařízení. Finální rozhodnutí o umístění tohoto zařízení by mělo padnout do konce prvního čtvrtletí roku 2016. 

Společnost GE Aviation, divize společnosti GE, je největším výrobcem proudových a turbovrtulových motorů, dílů a integrovaných systémů pro komerční, vojenské, obchodní a všeobecné letectví. Podporu pro své produkty společnost GE Aviation zajišťuje prostřednictvím celosvětové sítě služeb. V Praze Letňanech sídlí divize turbovrtulových motorů, GE Aviation Turboprops. 

Textron Aviation Inc. je světoznámou autoritou na poli všeobecného letectví, zejména díky svým ikonickým značkám Beechcraft, Cessna a Hawker, které představují více než polovinu všech letadel všeobecného letectví. 

Mezi společnosti Textron Aviation patří Cessna Aircraft Company a Beechcraft Corporation, které sdružují desítky let zkušeností v designu a konstruování a péči o letadla. Textron Aviation tak poskytuje nejvšestrannější a nejobsáhlejší produktové portfolio všeobecného letectví na světě, a to hned v pěti oblastech: proudová business letadla, všeobecné letectví a turbovrtulová letadla na speciální mise, vysoce výkonná letadla s pístovým motorem, vojenské výcvikové letouny a obranná letadla, a celosvětová síť zákaznické podpory. 

Mezi široký sortiment výrobků patří například letadlo Citation a proudový Hawker, turbovrtulová letadla King Air a Caravan a vojenský výcvikový letoun T-6, přičemž za všemi těmito letadly stojí největší síť zákaznické podpory na světě. 

Textron Inc. působí v mnoha průmyslových odvětvích (letectví, obrana, finance) po celém světě. Společnost se proslavila především silnými značkami jako Bell Helicopter, Cessna, Beechcraft, Hawker, Jacobsen, KAUTEX, Lycoming, EZ-GO, Greenlee, Textron Systems, a TRU simulace + Training.  

Další článek: Cesta k udržitelnému prostředí začíná u každého z nás