V superjumbu A380 se zvýší počet míst, zmenší se schodiště

Redakce Redakce
— vydáno 9. března 2017

Evropský výrobce letadel Airbus chce zvýšit počet míst pro cestující ve svém superjumbu A380, aby zvýšením rentability podpořil jeho prodej, který už delší dobu slábne. Jednou z uvažovaných možností je zmenšení velkého schodiště mezi dolní a horní palubou. S odvoláním na informované zdroje z odvětví letecké přepravy to dnes uvedla agentura Reuters.

Nápad na omezení velikosti velkolepého schodiště, které má upomínat na éru luxusních zaoceánských parníků, je součástí snahy o snížení vysokých povozních nákladů největšího letadla světa pro osobní přepravu. Další myšlenkou tohoto druhu je doplnění křídel o vertikální špičky, takzvané winglety, které sníží spotřebu paliva a které bývají typické pro menší letadla, uvedly zdroje. 

Úpravy A380 mají zvýšit počet míst o 40 až 50, a zvětšit tak standardní kapacitu letounu nad 600 míst. To by leteckým společnostem pomohlo snížit náklady rozpočtené na jednoho cestujícího. 

Přední velké schodiště by se podle představ Airbusu mělo výrazně zmenšit a změny by měly nastat rovněž u zadního točitého schodiště. Činitelé Airbusu odmítli zprávu komentovat s tím, že úpravy ještě nejsou schváleny. 

Majestátní schodiště je jednou z prvních věcí, které cestující po nástupu do A380 spatří. Právě schodiště upoutalo v interiéru letounu největší pozornost médií v roce 2005, kdy firma nový stroj představila. 

V posledních letech prodej letadel A380 klesá. Přepravci dávali přednost menším dvoumotorovým letadlům, které spotřebují méně paliva a levnější je i jejich údržba. Airbus nedávno odložil plány na výraznější rekonstrukci superjumba, včetně jeho vybavení novými motory, a oznámil omezení jeho produkce na jeden stroj měsíčně. Cílem firmy je udržet výrobu beze ztráty na 12 kusech ročně a čekat na případné oživení poptávky. 

"Čas pro A380 ještě přijde," řekl tento týden šéf prodeje Airbusu John Leahy. Americký Boeing, který je hlavním konkurentem Airbusu, naopak tvrdí, že doba pro velká čtyřmotorová letadla, jako je A380 nebo jeho vlastní stroj 747-8, pomalu končí.

Další článek: České firmy postaví v Íránu spalovnu za dvě miliardy Kč