Vysokorychlostní kuličkové šrouby s nízkou hlučností

Redakce Redakce
— vydáno 15. října 2015

Jako odpověď na rostoucí požadavky na snižování hluku ve strojních dílnách a továrních provozech vyvinula společnost NSK kuličkové šrouby Ball Screw Generation I. Díky inovační konstrukci vratného systému nabízí tato produktová řada hlučnost sníženou o nejméně 6 dB ve srovnání s běžnými kuličkovými šrouby.

To byl však pouze první krok. Hlučnost, způsobená pohybem kuliček ve vodící drážce byla nyní redukována novou řadou kuličkových šroubů Ball Screw Generation II. V kombinaci se zvýšenou rychlostí až o 40 % lze očekávat, že po nových kuličkových šroubech Ball Screw Generation II bude silná poptávka. Předpokládá se, že objem celosvětového prodeje za rok 2016 dosáhne přibližně 29 miliónů eur. 

Ball Screw Generation II. Foto: NSK

Při běžném provozu obráběcího stroje má hluk kuličkových šroubů dva základní zdroje: pohyb kuliček ve vratném systému a odvalování kuliček po povrchu vodicí drážky hřídele a matice. Ačkoliv společnost NSK vyrábí vysokorychlostní kuličkové šrouby se sníženou hlučností vratného systému už od roku 2003, v posledních letech jsme svědky nástupu nového trendu vedoucího k širšímu používání kompaktnějších a lehčích strojů. Konstrukce lehčích strojů je však bohužel už z podstaty náchylnější na vznik rezonančního kmitání a s tím souvisejícího hluku. 

U běžných kuličkových šroubů je následkem výrobních operací vygenerováno na povrchu vodící drážky mikroskopické zvlnění. V důsledku toho může dojít k rezonančnímu kmitání, které se přenáší do lože stroje a do celé konstrukce a způsobuje nežádoucí vibrace. 

Kuličkové šrouby NSK Ball Screw II byly vyvinuty tak, aby účinně potlačovaly rezonanční kmitání a hluk generovaný vodicími drážkami v celém rozsahu pracovních podmínek. Tohoto žádaného efektu se dosahuje širokým uplatněním inovací ve výrobním procesu. 

Stručně řečeno, kuličkové šrouby Ball Screw Generation II pomáhají nastavit nové standardy ve snížení hlučnosti způsobené všemi druhy průmyslových strojů, zvláště těmi s kompaktní a lehkou konstrukcí. Uplatní se nejen v obráběcích strojích, ale také v polohovacích zařízeních, ve strojích pro výrobu LCD a polovodičových součástek, v lékařských diagnostických přístrojích a v měřících strojích. 

NSK (Nippon Seiko Kabushiki Kaisha), japonská společnost založená před téměř sto lety, se vyvinula z regionálního výrobce kuličkových ložisek na specialistu v oboru valivých ložisek a předního dodavatele pro automobilový průmysl s celosvětovou působností. V současnosti má více než 31 000 zaměstnanců v 30 zemích světa. V uplynulém fiskálním roce dosáhla obratu 975 miliardy YEN. Tento výsledek byl podpořen stále rostoucími investicemi do výzkumu a vývoje, které firmě umožňují průběžně zvyšovat kvalitu jejích produktů a služeb. Tyto investice jsou důležitou součástí střednědobého cíle společnosti NSK, vyjádřeného mottem „No. 1 in Total Quality“. Kromě kompletního sortimentu valivých ložisek NSK vyvíjí a vyrábí přesnou lineární techniku a mechatroniku, stejně jako systémy a komponenty pro automobilový průmysl, včetně kolových ložiskových jednotek a posilovačů řízení. 

V Evropě bylo první zastoupení otevřeno v roce 1963 v německém Düsseldorfu a první výrobní závod v roce 1976 v Peterlee ve Velké Británii. NSK Europe zajišťuje podporu prodeje po celé Evropě; evropské výrobní závody jsou v současné době ve Velké Británii, Polsku a Německu, logistická centra v Nizozemí, Německu a Velké Británii, vývojová centra v Německu, Velké Británii a Polsku. V roce 1990 provedla NSK akvizici společnosti UPI Group včetně renomovaného evropského výrobce ložisek RHP s výrobním závodem v Newarku (Velká Británie). Kromě toho byla vybudována rozsáhlá síť autorizovaných distributorů. NSK Europe je organizačně rozdělena do aplikačně – obchodních divizí: valivá ložiska pro průmyslové aplikace a přesná lineární technika (EIBU), dále pak ložiskové moduly a posilovače řízení pro automobilový průmysl (EABU & ESBU). Tvořena těmito divizemi, má NSK Europe 3500 zaměstnanců a obrat přes 1000 miliónů EUR (k březnu 2015).  

Další článek: Autoprůmysl se posune dál, musí vyřešit měření emisí