Využívání profesionálního 3D tisku ve střední Evropě: jaká je realita?

3Dwiser s.r.o.
— vydáno 13. prosince 2021

Vy ještě nemáte 3D tiskárnu? A proč byste měli? Průzkum firmy 3Dwiser říká, že trh s 3D tiskem roste vytrvalým tempem 33 % za rok a v roce 2024 dosáhne celosvětově hodnoty 35 miliard eur.

Celosvětová čísla nemusí nic vypovídat o situaci u nás. Ve skutečnosti ale nejsme od globálního růstu nijak daleko. Do roku 2024 vzroste místní trh s 3D tiskem o 70 % ze současných 110 milionů na 180 milionů eur.  A právě na středoevropský trh se zaměřuje průzkum agentury B-inside pro českou firmu 3Dwiser. Získaná fakta by měla vést k porozumění trendům v aditivní výrobě. Díky tomu může 3Dwiser pomoci českým firmám, aby jim neujel vlak. Ve většině průmyslových oborů má totiž 3D tisk své místo, které bude časem získávat na důležitosti. Podrobné informace si můžete pročíst na webové adrese 3dwiser.com/pruzkum.

Jak si Česká republika stojí v rámci Evropy

Výsledky průzkumu dobře mapují využívání 3D tisku ve firmách na 10 zaměstnanců, v Evropě se aditivní výroba používá v 5 % takových firem. Škála sahá od 2 % až po maximum 9 %, které vykazuje Dánsko a vysoce předstihuje zbytek Evropy. S našimi 6 % stojíme po boku Nizozemska či Švédska lehce nad evropským průměrem. Tomáš Vít z firmy 3Dwiser ale varuje před přílišným optimismem: „Žádné vavříny nám bohužel nepatří. Západní země nás často předhánějí v šířce a hloubce nasazení 3D tisku. Nepoužívají jen nejzákladnější technologie a materiály a 3D tisk není izolovaný na vybrané pracoviště v podniku, jako je často pravidlem u nás.“

Ale najdou se jiné důvody k hrdosti, 3D tisk se využívá například ve více než čtvrtině (26 %) našich velkých firem nad 250 zaměstnanců. Evropský průměr je 17 %. Tyto firmy navíc využívají pokročilejší a kvalitnější metody 3D tisku, jak bude řeč ještě později.

Jak pravidelně a k čemu se 3D tisk využívá

Firmy, které 3D tiskárny mají, s nimi také opravdu pracují, a to denně (46 %) nebo několikrát týdně (34 %). Vzhledem k tomu, že tisk zabere zpravidla několik hodin, znamená i několik výrobků týdně velmi frekventované využití. Tato data zahrnují Českou a Slovenskou republiku, Maďarsko a Rumunsko.

Není překvapivé, že v naprosté většině (v ČR 80 %) se 3D tisk používá ve vývoji k výrobě prototypů. Stojí však za pozornost, že více než třetina českých firem (32 %) vyrábí prototypy nejen pro interní potřebu, ale prodává je zákazníkům. 27 % firem aditivně vyrábí nějaké jiné produkty na prodej, v této oblasti je vidět výrazný posun oproti roku 2018, kdy šlo o 16 % firem. Z firem, které používají nebo plánují používat aditivní výrobu, se chce 59 % věnovat prototypům, celých 43 % však počítá s využitím 3D tisku pro výrobu koncových funkčních dílů.

Tento vývoj těší jednatele firmy 3Dwiser Tomáše Soókyho, který situaci shrnuje takto: „Vedle prototypů se v podnicích stále častěji tisknou plně funkční, koncové součásti. Potvrzuje se, že dnešní možnosti 3D tiskáren a pokročilých materiálů daleko přesahují pouhou výrobu křehkých dílů pro účely vývoje. Tento trend navíc dál posiluje.“

Drahé nebo levné tiskárny?

Není tiskárna jako tiskárna, jak drahé a jak kvalitní tiskárny ve firmách převažují? Jen čtvrtina tiskáren ve firmách spadá do hobby segmentu. Většina firem (54 %), která 3D tiskem disponuje, vlastní profesionální stolní tiskárnu pro malé tisky v ceně do 10 000 eur. 32 % firem investovalo 10 000 až 40 000 eur do profesionální tiskárny na středně velké výrobky a celých 22 % firem má ještě lepší a dražší řešení, což jsou skvělá čísla zahrnující celou oblast České a Slovenské republiky, Maďarska a Rumunska. Z veřejného prostoru by se mohlo zdát, že průmysl ustrnul na základních levných tiskárnách, ale ověřená data ukazují, že firmy jsou ve skutečnosti mnohem progresivnější.

Materiály pro tisk

Podobně povzbudivý vývoj vidíme ve stejné geografické oblasti i v používaných materiálech. Převažuje tisk z kompozitních materiálů (59 %) a donedávna prakticky nedostupný tisk kovů zaujímá neuvěřitelných 28 % všech aditivních aplikací. „Firmy se přesunují od hobby tiskáren, na kterých si zkusili první krůčky, k profesionálním tiskárnám, které mnohem lépe splňují jejich požadavky na spolehlivost, opakovatelnost a přesnost výroby. Další kvalitativní skok umožňují pokročilé materiály. Vidíme také souvislost, že čím větší podnik, tím více vyžaduje spolehlivé stroje. Malé a střední firmy pak budou následovat tento trend,“ uzavírá Tomáš Vít.

Další článek: Nový hydrostat Toyota Tonero