Webinář jako důležitý nástroj marketingové komunikace

Seco Tools CZ, s.r.o.
— vydáno 11. června 2020

Pro zdravě fungující byznys je komunikace se zákazníky alfou a omegou, což potvrzuje enormní nárůst webinářů, které se díky karanténním opatřením stávají pomyslným marketingovým skokanem roku.

Získávání informací přes internet je v dnešní době zcela běžné. Stačí mít dobrý signál, párkrát kliknout a máte vše, na co si vzpomente. Z dosavadních průzkumů však vyplývalo, že brouzdání po webových stránkách je pro mnohé výhradně formou odpočinku a zábavy. V době karantény však důležitost online připojení nabrala zcela jiný směr. Internet začal být využíván primárně k práci a studenti díky němu nepřišli o kontakt se školou. Internet se rázem stal jedinou a velmi důležitou spojnicí s okolním světem.

Udržet chod společnosti, zprostředkovávat novinky a předávat aktuální informace umožnily řadě z nás tzv. webináře. Ty se tak velmi pravděpodobně pevně usadí v marketingových plánech a v mnoha směrech změní dosavadní způsob firemních prezentací. Webináře představují aktivní formu komunikace oběma směry a umožňují snadné zapojení všech účastníků. Do karet jim hraje i relativně malá náročnost na jejich přípravu, příjemná forma umožňující čerpat informace z pohodlí domova či kanceláře a v neposlední řadě i jejich ekonomická nenáročnost. S Ing. Milenou Krčkovou, marketingovou manažerkou společnosti Seco Tools, jsme si povídali o vlastních zkušenostech s pořádáním webinářů, reakcích zákazníků i jejich odrazu v marketingových aktivitách firmy.

Milena Krčková, marketingová manažerka Seco Tools

Webináře jsou na výsluní a představují ideální způsob komunikace. Řada firem však stále řeší možný nezájem a nízkou účast. Jaké jsou vaše zkušenosti?

Naše společnost Seco Tools se rozhodla využít online formu školení a vzdělávání, hned jak nebylo možné pokračovat ve školeních a akcích pro zákazníky v našem Technickém centru v Brně. Zatím jsme realizovali pět webinářů, na které se registrovalo přes 300 účastníků. A ohlasy máme vynikající. Jedno větší téma rozčleníme na čtyři části, webináře tak nejsou dlouhé, trvají od 30 do 60 minut. Dají se snadno zvládnout  z kanceláře i home office. Webinář probíhá jeden den v týdnu a účastníci si tak mohou tento den vyčlenit na vzdělávání. Kromě našich zákazníků se webinářů účastní i pedagogové a studenti z technických univerzit a středních škol, kteří tento náš počin velice oceňují. Zpestří jim výuku, rozšíří znalostí studentům. Dotazy vyplývající ze školení mají možnost účastníci konzultovat přímo s přednášejícím, Ing. Janem Matějíčkem, vedoucím technického vzdělávání Seco Tools. Technická náročnost webináře záleží především na tom, jakou platformu se rozhodnete využívat a jaké máte očekávání.

Jak náročná je vlastní příprava webináře?

Seco Tools organizuje celoročně vzdělávací akce pro své zákazníky v sídle společnosti v Brně. Proto pro nás bylo přirozené pokračovat a přejít z offline prostředí do online. Připrava prvního webináře zabrala několik dní. Bylo to pro nás nové. Zvolili jsme formu online video-prezentace s výkladem školitele. Aby dotazy nerušily u vysílání webináře, rozhodli jsme se nevyužívat chat souběžně, ale odpovídat na ně až po školení emailem. Díky webinářům zůstáváme nadále v kontaktu s našimi zákazníky, ať už pracují z domova nebo kanceláře. Akce podporujeme i marketingově, sdílíme je na sociálních sítí i s našimi partnery. Na našich webových stránkách najdou zájemci vždy aktuální a potřebné informace k webinářům a všem akcím, jež naše společnost pořádá.

Pořádáte webináře na úzce zaměřená témata. O jaké byl doposud největší zájem, lze blíže zjistit i to, z jakých oblastí se připojuje nejvíce lidí?

Zatím jsme uskutečnili webináře na dvě témata: Základy frézování, Materiály a obrobitelnost. Každý online seminář jsme rozdělili na 4 části o délce 30-45 minut. Osvědčilo se nám, že taková délka je plně vyhovující. Webinář není časově náročný, je intenzivní a lidi nezdrží od práce na dlouhou dobu. Zjistili jsme, že spektrum našich účastníků je hodně široké a pestré, od majitelů firem, technologů, vedoucích výroby, po studenty vysokých škol i průmyslovek. Jsou rádi za novou a neokoukanou formu vzdělávání. Nyní připravujeme ještě další témata Soustružení a Obrábění otvorů, tak se účastníci mají na co těšit.

Společnost Seco Tools je známá podporou školství a vzdělávání. Uvažujete o zařazení webinářů do pravidelných aktivit v rámci komunikace se studenty? Věřím, že v budoucnu by se tyto aktivity mohly stát zajímavou součástí každodenní výuky, co myslíte?

Ano, určitě. Navázali jsme spolupráci s několika středními průmyslovými školami a už delší dobu spolupracujeme i s vysokými školami. Víme, že u maturitních otázek školy využívají náš katalog na hledání řezných podmínek. Na univerzitách v Brně, Praze, Ostravě a Žilině jsme měli připravenou sérii přednášek týkající se Udržitelnosti průmyslové výroby, které měly proběhnout na jaře tohoto roku, ale bohužel jsme akci museli přesunout na později. Často se na nás obracejí vysokoškoláci a poptávají možnost spolupráce na diplomové práci.

Jak vnímáte úlohu webináře z marketingového hlediska?

V současnosti jsou webináře a online školení jednoznačně nejdůležitějším nástrojem marketingové komunikace, a to nejen v B2B segmentu. V situaci, když nemůžeme pokračovat v školeních a akcích v našem Technickém centru, je to v podstatě jediná možnost, jak být i nadále v kontaktu se zákazníky a obchodními partnery. Navíc využitím dobrých marketingových nástrojů máte možnost získat nové obchodní kontakty a využít je i k akvizici na potenciální klienty, dále vylepšit svůj mediální obraz, dostat se více do povědomí širší odborné veřejnosti.

Závěrem vás požádám o radu pro ty, kteří stále váhají a mají obavy pustit se do vlastního webináře. Čím je potřeba začít?

Stačí se rozhodnout. Není proč váhat. Je zbytečné mít obavy. Počítejte, že vám zabere nějaký čas samotná příprava po odborné stránce, potřebujete vyřešit, jakou technickou platformu použijete, koho a jakým způsobem oslovíte. A nakonec jak akci obchodně a marketingově využijete. Pokud vás zajímá více informací nebo chcete poradit, neváhejte mi napsat. Znáte to #Sharingiscaring :-).

Bližší informace o Seco Tools naleznete na webových stránkách.

Další článek: 14 % respondentů ankety již muselo kvůli robotizaci změnit svou profesi