Železniční tunel u Plzně už má tři čtvrtiny prvního tubusu

Redakce Redakce
— vydáno 2. března 2016

Ražba prvního ze dvou tubusů nejdelšího železničního tunelu v České republice za Plzní je v poslední čtvrtině. Stavba za dvě miliardy korun, která začala loni v únoru a má trvat 22 měsíců, má kvůli podzemní vodě i vyšší brusnosti horniny mírné zpoždění. U vjezdového portálu mezi Kyšicemi a Dýšinou už stavbaři připravují železobetonovou kolébku pro ražbu druhého tubusu, jež by měla začít v dubnu, jak informoval vedoucí ražby Štefan Ivor z firmy Metrostav.

Inzerce

„Vyražených je zhruba 3250 metrů z celkových 4150 metrů,“ uvedl. Koncový portál na Doubravce už je připraven. Dorubáním prvního tubusu očekává Ivor mezi dubnem a květnem. Poté se stroj rozebere a vrátí se zpět na vjezdový portál u Kyšic a druhý tunel se vyrazí ve stejném směru jako první. 

Razicímu štítu Viktorie při denní porci kolem 30 metrů už chybí necelá čtvrtina z plánovaných zhruba čtyř kilometrů délky železničního tunelu u Ejpovic u Plzně. Foto: Metrostav

Zatím se nedá říci, zda se plánovaná doba vyražení obou tubusů, stihne za 22 měsíců. „Máme před sebou ještě druhý tunel, kde budou pravděpodobně stejné problémy jako na prvním, kde nás zdržely vyšší přítoky podzemní vody, než jsme čekali, a vyšší abrazivita (brusnost) horniny, která zvyšuje opotřebení řezných nástrojů,“ uvedl šéf ražby. Většinu nožů na razicím štítu vyměňují stavbaři každých 120 až 150 metrů. Přitom původně počítali s výměnami zhruba po 250 metrech. 

V polovině února přešlo zhruba 120 lidí, které nonstop ražbu zajišťuje, z měkčí břidlice do tvrdé skály, konkrétně spilitu, který je pod vrchem Chlum v Plzni na Doubravce a potáhne se až koncovému portálu. „Břidlice, která byla zhruba na dvou třetinách trasy, byla sice měkčí, ale obsahovala křemenné žíly, které jsou právě vysoce abrazivní,“ uvedl Ivor. S razicím strojem podle něj žádné problémy nebyly. Drobné opravy byly zaviněné právě vyšší abrazivitou. 

„Nyní už betonujeme kolébku, která se dělá kvůli tomu, abychom mohli odstartovat ražbu druhého tunelu. Razicí štít Viktorie váží 1800 tun a musíme ho na něco položit, aby se nezabořil,“ řekl Ivor. Kolébka musí mít délku minimálně stejnou jako stroj, tedy 115 metrů, a o něco větší šířku. „A budovaná železobetonová konstrukce je dimenzovaná tak, aby tyto síly vydržela,“ dodal. 

Tunel bude hlavní součástí nové tratě z Rokycan do Plzně, jejíž budování začalo v listopadu 2013. Jeden z posledních úseků na III. železničním koridoru Praha – Plzeň – Cheb přijde na 3,9 miliardy korun. Úsek Rokycany – Plzeň bude hotový na jaře roku 2017.

Další článek: Zaměstnanci Wienerberger cihlářský průmysl soutěžili