Dluhy opravny Job Air banky prodaly zbrojaři Strnadovi

Redakce Redakce
— vydáno 3. února 2016

Skupina Czechoslovak Group (CSG) zbrojaře Jaroslava Strnada odkoupila pohledávky České exportní banky (ČEB) a České spořitelny za mošnovskou opravnou letadel Job Air Technic. Skupina CSG je tak blízko k ovládnutí této opravny. Ve hře je ale stále reorganizační plán, který počítá s konkrétním investorem, společností Berinda ruského podnikatele Eduarda Tarana.

Obě banky půjčily mošnovským leteckým opravnám na investičních a částečně i provozních úvěrech, které firma nesplácela, dohromady přes 700 milionů korun. „Potvrzuji, že došlo k dohodě o postoupení pohledávek od bank v náš prospěch. Vzhledem k tomu, že projekt je stále v běhu, nechceme zatím detailně popisovat naše plány v Job Air Technic. Nyní je to předčasné,“ řekl Hospodářským novinám (HN) mluvčí CSG Andrej Čírtek. 

Jaroslav Strnad. Foto: Tatra Trucks

V rámci insolvenčního řízení Job Air Technic dosud ČEB prosazovala reorganizaci, Česká spořitelna naproti tomu usilovala o konkurz. Soudy jejich spor dosud nerozhodly. Také proto je podle serveru další vývoj nejasný. Pokud se Strnad v případě schválení reorganizace nedohodne s investorem Taranem, může opravna stejně skončit v konkurzu. Taranova společnost Berinda považuje podle serveru nynější prodej pohledávek za skandální. 

Provozní úvěr loni opravnám poskytla firma Dako CZ z holdingu CSG. Cílem bylo podle tehdejšího Čírtkova vyjádření udržet opravny v chodu a ochránit pracovní místa. Provozní financování ale Dako zastavila v listopadu, kdy Vrchní soud v Olomouci vyhověl odvolání dlužníka i ČEB jako jednoho z věřitelů a odmítl rozhodnutí Krajského soudu v Ostravě, který Job Air Technic poslal do konkurzu. 

Dohromady mošnovská letecká opravna dluží více než 800 milionů korun. Původně byla součástí leteckého holdingu CCG ostravského podnikatele Daneše Zátorského, ten už v ní ale nepůsobí. 

Podnik od počátku fungoval díky státním dotacím, dostal jich přes 360 milionů korun. Dotace se ale postupně snižovaly a firma se dostala do problémů. Insolvenční řízení s firmou bylo ale předloni paradoxně zahájeno až v době, kdy poprvé začala pracovat na plnou kapacitu. Uzavřela totiž smlouvu s ruskou společností Aeroflot a stala se jejím jediným smluvním partnerem pro servis a opravy letadel Airbus 320 mimo území bývalého Sovětského svazu.

Další článek: Ceny ropy klesají. Problémy mají i země Blízkého východu