Elektromobily se v ČR neprodávají, za pololetí jen 3000 nových vozů

i1676421813 Ing. Tomáš Trojan
— vydáno 24. srpna 2023

Prodeje elektromobilů jsou v České republice ve srovnání v evropským průměrem skutečně tragické. Elektromobnily se v Evropské unii podílejí 12 % na celkovém prodeji automobilů, v ČR je to pětkrát méně. V absolutních hodnotách se v EU registrovalo od ledna do června téměř tři čtvrtě milionu nových elektromobilů. V České republice za stejné období udává server Čistá doprava jen necelé tři tisíce vozů.

„Podíl elektromobilů na vozovém parku v České republice je jen 0,27 %. Podíl elektromobilů, které aktuálně ve svých portfoliích drží členské společnosti ČLFA, je 1,21 %, tedy skoro pětkrát větší, než je republikový podíl. To znamená, že bez financování mimobankovními společnostmi ČLFA by elektromobilová situace v ČR byla ještě výrazně horší," uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace.

ČLFA vítá návrhy k podpoře elektromobility obsažené ve vládním konsolidačním balíčku, zejména prodloužení mimořádných odpisů u bezemisních vozidel pro dalších 5 let nebo nižší zdanění soukromého užívání služebního bezemisního automobilu pro zaměstnance v úrovni 0,25 % vstupní ceny vozidla a věří, že Česká republika postoupí i v přípravě podpory prodejů ekologických vozidel.

„Z našeho pohledu je klíčové, aby se do probíhajících či plánovaných programů na podporu čisté mobility mohly aktivně zapojit členské společnosti ČLFA se svými produkty. Platí totiž, že bez nabídky finančních služeb členů naší asociace by ekologizace ČR v oblasti dopravy byla výrazně nižší,“ doplnila Jana Hanušová.

Hlavním produktem, který využívají klienti finančních společností ČLFA k financování nákupu nových elektromobilů, je podnikatelský úvěr (60 %). Na operativní leasing připadá 33 %, zbytek tvoří finanční leasing (2 %) a spotřebitelské úvěry, které se podílejí na financování elektromobilů pouhými 5 %. Zatímco v případě podnikatelů a veřejného sektoru lze očekávat rozšíření státních podpor na nákup nového elektromobilu, v případě spotřebitelů stát o dotacích (například na rozdíl od Polska) v tuto chvíli neuvažuje. 

Další článek: Pořízení vláknového laseru zefektivnilo výrobu v mělnickém závodě JUNKER