GE Aviation Czech chce do Ruska dodat 150 leteckých motorů

Redakce Redakce
— vydáno 24. listopadu 2017

Výrobce turbovrtulových motorů GE Aviation Czech chce do pěti let dodat do Ruska 150 nových motorů.

Ve středu firma uzavřela se společností UZGA (Ural Works of Civil Aviation) smlouvu o autorizovaném servisním středisku motoru GE řady H za 65 milionů dolarů (1,4 miliardy korun). Dohoda je součástí smluv za celkem 19 miliard korun, které uzavřely české firmy v rámci cesty prezidenta republiky Miloše Zemana do Ruska.

„V tuto chvíli v Rusku aktivně létá zhruba 300 motorů a my tam v následujících pěti letech vidíme potenciál pro dalších 150 nových motorů,“ uvedl pro ČTK regionální manažer společnosti Milan Šlapák. Uralský závod v Jekatěrinburgu bude servisním centrem české firmy pro Rusko. UZGA bude mít na starosti údržbu motorů. Výhledově by se z podniku mělo stát středisko generálních oprav turbovrtulových motorů také pro bývalé země Sovětského svazu. Podle Šlapáka patří kontrakt co do výše k největším, které kdy GE Aviation Czech uzavřela.

„Chtěli jsme vybudovat lokální podporu. Odpadnou celní procedury, zkrátí se přepravní doba. Pro zákazníka to bude mnohem rychlejší i levnější, když k němu během několika hodin přijede rusky mluvící člověk, který zná jeho kulturu. Je to určitě lepší, než kdybychom tam vysílali někoho z Prahy, jako doposud,“ řekl. Zaměstnanci firmy UZGA se budou trénovat v Česku, zároveň budou Češi jezdit do Jekatěrinburgu učit tamní zaměstnance údržbu i opravy.

GE Aviation Czech rovněž podepsala dohodu se společností United Engine Corporation (UEC). Jde o společnost, která se zaměřuje na navrhování letadel s ročním obratem okolo miliardy dolarů (21,5 miliardy korun). „Dohodli jsme se, že společně uděláme tržní studii týkající se turbovrtulových motorů a jejich využití pro Rusko. Na nějaké letadlo, které oni zvažují, bychom vymodelovali některý z našich motorů. A zároveň bychom udělali technickou studii, jaké by to letadlo mělo mít parametry a jak by mohlo fungovat,“ řekl Šlapák. Jak dále uvedl, potenciál v Rusku je velký, protože je tam spousta regionů, které se nedají obsluhovat jinak než ze vzduchu. Nevedou tam železnice ani silnice a přitom tam žijí desítky tisíc lidí.

Rusko je podle Šlapáka pro GE Aviation Czech exportním trhem číslo jedna, tvoří více než 30 procent ročních tržeb firmy. „V roce 2008 jsme koupili společnost Walter Engines. Její výroba mířila především do Ruska. Tehdy vyráběli šest až osm motorů ročně, jinak přežívali z generálních oprav. My teď děláme 70 až 80 motorů za rok,“ dodal.

General Electric, kam GE Aviation Czech patří, je největší americký průmyslový konglomerát a z hlediska tržní kapitalizace patří mezi největší společnosti na světě. Soustřeďuje se zejména na dopravní technologie, ropu a zemní plyn, finanční služby, energetiku, letectví, zdravotnictví i farmaceutický a strojírenský průmysl. Založen byl v roce 1892, pobočky má ve 170 zemích a zaměstnává víc než 300 tisíc lidí. GE Aviation vyrábí vedle turbovrtulových také proudové a turbohřídelové motory a další součástky a systémy pro civilní i vojenské letectví.

Loni v říjnu General Electric podepsala s českou vládu smlouvu o vybudování nové centrály a zároveň závodu pro vývoj a výrobu turbovrtulových motorů v Česku. Jak firma uvedla v polovině roku, podnik by měl být ve středních Čechách a mělo by v něm vzniknout zhruba 500 pracovních míst. Závod by měl zahájit výrobu mezi roky 2020 a 2022, při plné výrobní kapacitě by vyráběl více než 400 motorů ročně.

Další článek: Investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera kupuje plzeňskou Škodu Transportation