Jsme největší strojírenský web v ČR
Oslavte s námi víc než 142 tisíc návštěv a 752 tisíc zobrazených stránek za měsíc leden! Máme pro vás dárek...
Klikněte zde

Jaké vize do roku 2021 mají čeští dodavatelé 3D tiskáren a služeb?

Jaké vize do roku 2021 mají čeští dodavatelé 3D tiskáren a služeb? Jan Homola vydáno dne 21. února 2021

V návaznosti na článek, který zde vyšel minulý týden, přinášíme také vyjádření zástupců předních českých firem, jejichž byznys se točí kolem 3D technologií. Všichni zmiňují, že se 3D tisk těší zvýšenému zájmu zákazníků. U řady firem se tento zájem projevil i ekonomicky, ačkoliv se zdá, že prodeje se lépe dařily u levnějších modelů tiskáren.

Ondřej Štefek, 3Dees Industries

www.3dees.cz – dodavatel 3D tiskáren HP 

Určitě nejsme sami, kdo by mohl říct, že 3D tisk dostal zelenou a stal se jedním z vítězů technologického rozvoje v době covidové. Pro mě bude jaro 2021 jedním z nejhektičtějších období v životě s nečekaným zájmem o naše produkty a služby. Česká republika je v celém regionu střední a východní Evropy nejdále z hlediska instalací a využívání průmyslových 3D tiskáren. Nepředpokládáme další skokový nárůst v prodeji hardwaru, jako spíše vyzrávání a efektivnější využití všech technologií pro současnou aditivní výrobu. Kvůli omezením v možnostech propagace a setkávání se zákazníky jsme vyzkoušeli hodně nástrojů. Webináře jsou skvělou nástavbou pro propagaci nových produktů a služeb, zúčastnili jsme se i jednoho virtuálního veletrhu v roli vystavovatelů. Přesto jsme se utvrdili v tom, že osobní kontakt nic nenahradí. Online Formnext byl slušným pokusem nahradit stávající omezení, ale už se těšíme na naši příští cestu do Frankfurtu. 

Miloslav Drápela, MCAE Systems

www.mcae.cz – dodavatel 3D tiskáren Stratasys, MakerBot, Desktop Metal a Xact Metal 

Navzdory striktním omezením se nám podařilo realizovat významné dodávky 3D tiskáren i služeb pro průmyslové podniky, technické univerzity a umělecké školy. Myslím, že po zkušenostech, které přinesl 3D tisk v průběhu pandemie, si veřejnost uvědomí význam této technologie a zvýší se tak zájem o něj, a to nejen v technických oborech, ale i v medicíně, kde má velký potenciál. Doufali jsme, že proběhne MSV v Brně, což se nakonec nestalo. Proto jsme si připravili vlastní „virtuální veletrh“ a velmi se nám osvědčily krátké webináře. Všechny naše marketingové aktivity budou i v roce 2021 pokračovat online a věříme, že se setkáme také osobně. Nejistoty se nebojíme, máme to pevně ve svých rukou a snažíme se pružně reagovat na měnící se opatření. 

Michal Boháč, TriLab Group

www.trilab.cz – výrobce 3D tiskáren TriLab 

Uplynulý rok byl jako na houpačce, výpadky dodávek komponent, úmrtí některých dodavatelů, chvilkový úplný nezájem střídající se s neskutečným zájmem díky použití 3D tiskáren na výrobu ochranných pomůcek… Nemožnost prezentovat se na akcích, jako je MSV v Brně, Formnext nebo TCT zbrzdila naše prodeje proti očekávání, a proto jsme nesplnili náš plán růstu. Nicméně dosažené prodeje jsou na úrovni roku 2019, což vzhledem k situaci vnímám pozitivně. Věříme, že se přestane kvůli viru tolik šílet a firmy začnou normálně fungovat, protože toto čekání neprospívá nikomu. Posilujeme náš marketing a zahraniční B2B prodej, takže náš rozvoj by se měl ubírat také tímto směrem a očekávám, že letos s ročním zpožděním dosáhneme toho, co jsme si naplánovali na loňský rok. 

Ondřej Svoboda, Misan

www.misan.cz – dodavatel 3D tiskáren Concept Laser, Arcam a strojů Okuma 

Zájem o námi dodávané aditivní výrobní stroje je v posledních několika letech stabilní. Stále se jedná o mladou technologii, která hledá svoje pevné místo ve strojírenské výrobě. Vzhledem k základním aspektům kovového 3D tisku, včetně poměrně vysoké ceny, je pro něj v ČR zatím omezené uplatnění. Očekávám zde málo příležitostí a velkou konkurenci ostatních výrobců a dodavatelů strojů. Chyběly mi konference, veletrhy, semináře a dny otevřených dveří. Osobní kontakt s novou technologií je nenahraditelný. Virtuálních akcí je přehršel a jejich kvalita značně kolísá. Pro rok 2021 pracuji s předpokladem, že prezentační akce budeme připravovat pro prezenční formu a pokud by to okolnosti neumožňovaly, tak je překlopíme do virtuální podoby, což je snazší než obrácený postup.

Tomáš Soóky, 3Dwiser

www.3Dwiser.com – dodavatel 3D tiskáren Ultimaker, Formlabs, Markforged, BigRep, EnvisionTEC aj. 

Ve velmi proměnlivém prostředí firmy docenily pružnost aditivní výroby. Možnost změnit produkci ze dne na den, lépe ji přizpůsobit poptávce, nahradit rozpadající se dodavatelské řetězce. Zákazníci poptávající moderní technologie jsou stále citlivější na cenu. O to víc oceňují všestranná řešení, která dokážou růst s jejich projekty. Závěr roku 2020 přinesl rekordní zájem podniků o 3D tiskárny, který naší firmě přinesl dosud nejvyšší obrat v její historii. Naučili jsme se novým postupům, improvizaci, přidali jsme služby šité na míru omezením, se zájmem se setkala virtuální prohlídka našeho aplikačního centra 3D tisku. Rozhodně nám letos chyběly veletrhy a výstavy. Kvalitu výtisku člověk nejlépe docení na vlastní oči. 

Jan Šmejcký, ABC3D

www.abc3d.cz – dodavatel 3D tiskáren 3D Systems, Omni3D, BCN3D, Flashforge, Peopoly aj. 

Zájem o 3D tiskárny je směřován spíše na nižší cenovou hladinu, do 100 tisíc korun. Očekávám, že od druhého kvartálu roku 2021 zase poroste vůle k inovacím a rozběhnou projekty a investice do 3D technologií. Online propagaci děláme 7 let, v ní tedy jen pokračujeme. Nemožnost fyzických prezentací nás omezuje, při osobním kontaktu pak rouška brání v přirozených reakcích, když si lidé nevidí do tváře. Mým úkolem je „nejistotu“ přetavit v „jistotu“, a to jak pro zaměstnance, tak pro zákazníky. My fungujeme, prodáváme, servisujeme, realizujeme zakázky. Naším plánem je pokračovat v naší činnosti, být ohleduplní k situaci s covidem a věřit, že se brzy budeme moci naladit na normální vlnu. 

Josef Sláma, Renishaw

www.renishaw.cz – výrobce 3D tiskáren Renishaw 

Do roku 2021 hledíme s pozitivním očekáváním. V jeho první polovině předpokládáme přetrvávající nejistotu, která by se měla ve druhé polovině postupně měnit. Zaznamenali jsme zvýšenou opatrnost zákazníků investovat, ale přesto evidujeme nové zájemce o využití kovového 3D tisku v průmyslových aplikacích. Pandemie zcela změnila způsob komunikace v životě nás všech. Telekonference, webináře, vzdálený přístup, e-shopy, zásilkový prodej, to vše dostalo zcela jiný rozměr a také jinou kvalitu než před pouhými 12 měsíci. Jako nadnárodní korporace jsme byli na tento způsob komunikace zvyklí, ale i když jsme tak masívní digitalizaci neočekávali, jsme v tomto směru velmi spokojení. Samozřejmě, že osobní kontakt je velmi důležitým atributem pro obchod i technickou podporu a věříme, že to bude opět možné. 

Luboš Rozkošný, 3R Systems

www.3rsystems.cz – dodavatel 3D tiskáren EOS a Lithoz 

Paradoxně jsme v tom prapodivném uplynulém roce pocítili zvýšený zájem o nabízené technologie, ať už se jedná o 3D tiskárny kovů a plastů značky EOS, nebo nově o 3D tiskárny keramických materiálů od firmy Lithoz, kterou též zastupujeme. Poptávky přicházejí z rozmanitých oborů. Hádání budoucího vývoje by za této situace chtělo křišťálovou kouli, ale dovolím si odhadnout, že bude pokračovat trend převodu určité části výroby – zejména plastových dílů – směrem od konvenčních postupů k aditivním technologiím. Jakožto zastánci přímého kontaktu se zákazníky mi logicky chyběly veletrhy a konference, na druhou stranu mne osobně tato omezení donutila k většímu využití nástrojů pro efektivní vedení videokonferenčních schůzek a musím uznat, že mi přinášejí významné časové úspory. 

Petr Kolář, Kolář K+K

www.kolarkk.cz – dodavatel 3D tiskáren SLM Solutions 

Reálný zájem se o naše zařízení se samozřejmě vzhledem k situaci snížil. Když už, tak se jedná o výhledové projekty na roky 2021 a 2022. Obecný zájem o technologie kovového 3D tisku zůstává však stále vysoký. Zatím to vypadá, že se loňská nejistota promítne minimálně do prvního pololetí roku 2021, pravděpodobně i déle. Většina velkých investic se proto odsouvá až na rok 2022 a o jejich budoucnosti se bude rozhodovat ve druhé polovině letošního roku. Velice nám chybí osobní kontakt se zájemci o technologii, tzn. veletrhy, konference, semináře u zákazníků, osobní jednání atd. Pro rok 2021 plánujeme zintenzivnit využití online marketingových nástrojů. Náš dodavatel SLM Solutions na tom již zapracoval, teď je řada i na nás – na českém zastoupení. 

Marek Pagáč, Protolab

www.protolab.cz – dodavatel služeb 3D tisku 

Na našem pracovišti nedošlo v roce 2020 k výrazným změnám co se týká objemu poptávek, realizace výroby a poskytování služeb. S výhledem na koronavirová opatření a to, že vláda mění instrukce ze dne na den, nemám nijak veliká očekávání ohledně vývoje trhu. Předpokládám, že bude ještě nějakou dobu stagnovat. Naše centrum se velmi dobře zviditelnilo výrobou ochranných obličejových štítů. Připravili jsme jich a distribuovali do různých nemocnic po celé České republice okolo 10 tisíc. V rámci kampusu VŠB-TU Ostrava, univerzitních pracovišť a ve spolupráci s mateřskými školkami, středními školami, domovy dětí a mládeže a centry volného času z Moravskoslezského kraje jsme vytvořili tiskovou farmu čítající okolo 70 tiskáren. V rámci této flotily jsme tiskli denně okolo 500 kusů čelenek. 

Příspěvek zatím nikdo neokomentoval. Buďte první.