Rychlý přehled
-
V Indii vzniká Maříkovo centrum pro umělou inteligenci, robotiku a kybernetiku
Český premiér Petr Fiala při své lednové návštěvě Indie (9. až 11. 1.) prosazoval zájmy českých firem a institucí v této asijské velmoci. Při jednání s indickým premiérem Naréndrou Módím přišla řeč na vývoj modulárních reaktorů a bylo vydáno společné prohlášení k česko-indickému strategickému partnerství v oblasti inovací. Tradiční české značky jako Škoda, Baťa nebo Tatra se v Indii těší dobrému jménu a export do Indie vloni dosáhl rekordních 25 miliard korun. Při své návštěvě země Fiala navštívil také místo stavby plánovaného Maříkova centra umělé inteligence, robotiky a kybernetiky. Nová vědecká instituce, která nese jméno profesora Vladimíra Maříka z pražského CIIRC, vzniká jako součást soukromé lékařské a technické univerzity NIMS v Džajpuru ve státě Rádžasthán. Stojí za zmínku, že v uplynulých sedmi letech se téměř zečtyřnásobil počet indických studentů na českých vysokých školách.
-
Martin Hrdlička ze Škoda Auto vidí budoucnost benzinových motorů optimisticky
Škoda Auto bude vyvíjet řadové benzinové motory pro celý koncern Volkswagen. Šéf vývoje podvozků a agregátů Martin Hrdlička předvídá, že navzdory protežování elektromobility (zejména v Evropě) existuje i do budoucna pro spalovací motory celosvětově silný trh s dobrou perspektivou. Problémem je nedostatek lidí s odpovídajícím technickým vzděláním a vůbec nechuť mládeže do těchto oborů vstupovat. Víc si přečtěte v rozhovoru, který vydaly Seznam Zprávy.
-
Fakulta strojní VŠB-TU Ostrava hledá nového vedoucího pro katedru obrábění
Děkan Fakulty strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava vypsal výběrové řízení na pozici vedoucího Katedry obrábění, montáže a strojírenské metrologie. Uchazeči se mohou hlásit do 6. 2. 2024 na e-mail dekanat.fs@vsb.cz. Další podrobnosti jsou k dispozici na webu vysoké školy.
-
Elektromobilita vážně ohrožuje české dodavatele do automobilového průmyslu
Prosazování elektromobility představuje hrozbu pro průmysl Česka a Slovenska, jakožto zemí s největším objemem výroby automobilů na obyvatele. Chmurné konstatování přináší článek agentury Bloomberg, která dále zmiňuje, že například na Slovensku může znamenat přechod na elektromobilitu zánik až 85 tisíc pracovních míst. Za hlavní příčinu nastupujících problémů dodavatelských firem je uváděna skutečnost, že elektromobily nepotřebují ke svému fungování tolik součástek, jako vozy s konvenčním pohonem. Agentura varuje také před možným zaostáváním českého a slovenského průmyslu v důsledku toho, že automobilky mohou do budoucna své dodavatelské řetězce přesunout do okolí továren na automobilové baterie, přičemž na našem území žádná taková není, zatímco v okolních zemích již existují, nebo se zrovna budují.
-
Segment výroby strojů výrazně přispěl k listopadovému propadu českého průmyslu
„Mírný růst ve výrobě motorových vozidel a některých navazujících oborech nezvládl vykompenzovat pokles většiny odvětví, zejména výroby strojů a ostatních nekovových minerálních výrobků,“ uvedl za Český statistický úřad Radek Matějka. Meziročně český průmysl v listopadu poklesl o 2,7 procenta, ve srovnání s říjnem pak o 1,4 procenta. Pozitivního výsledku dosáhl zahraniční obchod, který skončil přebytkem 30,8 miliardy korun, především díky exportu automobilů.