Studie: Při nákupu nových aut má ekologie malý význam

Redakce Redakce
— vydáno 2. října 2015

Úroveň vypouštěných emisí a ohleduplnost k životnímu prostředí hrají v rozhodování při koupi nového vozu méně významnou roli, jak ukázala celosvětová studie společnosti KPMG. Lidé se při výběru nejčastěji řídí spotřebou paliva, životností auta a jeho bezpečností.

Inzerce

Spotřebu považuje za důležité kritérium při výběru auta 67 motoristů, rozšířenou životnost 53 procent a bezpečnostní inovace 52 procent. Na čtvrtém místě skončila ergonomie a pohodlí se 49 procenty, která tak předstihla ohleduplnost k životnímu prostředí. Ta je důležitá pro 41 procent zákazníků. 

Tesla Motors v USA vyrábí luxusní elektromobily. Pokud ale lidé volí auto se spalovacím motorem, ekologie zajímá jen čtyři lidi z deseti. Zdroj: Tesla Motors

„Lidi v České republice emise vůbec nezajímají. Pro ně je hlavní cena, stáří auta a stav. Ostatní je jako bonus, i když se podíváte na nabídku, tak nikdo neinzeruje emise nebo Euro normu,“ sdělil mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka. 

Kolem 40 procent zákazníků řeší vzhled vozidla a technologické inovace jako připojení pro navigaci, rozpoznávání hlasových povelů nebo připojení elektronických zařízení typu iPhone. Čtvrtina zohledňuje, zda má vůz zabudované připojení k internetu. Použití alternativních paliv skončilo až na desátém místě, což podle KPMG ukazuje na to, že se rozhodování zákazníka řídí spíše peněženkou než uvědomělým postojem. 

Podle odborníků i zpráv od prodejců se skandál kolem obcházení emisí u některých dieselových motorů koncernu VW na prodejích vozů Škoda, Volkswagen, Seat nebo Audi neprojeví. Může mít ale vliv na zaměření vývoje automobilek na jiné typy paliv. 

Americká agentura pro životní prostředí před dvěma týdny oznámila, že koncern VW u některých svých dieselových motorů používal v řídící jednotce software, který dokázal rozpoznat, že se vozidlo nachází na testech a přepnout na ekologický režim. Ten se výrazně lišil od hodnot emisí z běžného provozu. Celkem se aféra týká 11 milionů aut koncernu VW po celém světě, včetně 1,2 milionu škodovek.

Další článek: Škoda Auto spustila web s informacemi o emisích