Celý sortiment Universal Robots je dostupný i během pandemie

Universal Robots A/S o. z.
— vydáno 3. června 2020

Společnost Universal Robots spustila na svém blogu sérii příběhů výrobců z celého světa, kteří byli postiženi pandemií Covid-19. Jako první si zde můžete přečíst rozhovor o aktuálních zkušenostech samotné firmy Universal Robots.

Viceprezident společnosti Universal Robots pro řízení provozu a dodávek Martin Kjærbo hovoří o aktuálním vývoji situace, nových výzvách a v neposlední řadě také o tom, jak současná krize posílí budoucí fungování Universal Robots.

Řekněte nám, prosím, jak dnes funguje vaše společnost ve srovnání s dobou před pandemií?

Na začátku ledna tohoto roku jsme pozorně sledovali, jak se vyvíjí situace v Číně a začali jsme se připravovat na scénář, kdy se virus postupně rozšíří do celého světa, včetně zemí, kde působíme. Když první země začaly zavádět celostátní karantény, byli jsme na to připraveni.

V současnosti všichni naši zaměstnanci, kteří nejsou nezbytní ve výrobě robotů, pracují z domova. Jde o týmy, které se starají o administrativu, prodej, management a vývoj. Ti všichni pracují na dálku a jsou v neustálém kontaktu prostřednictvím online schůzek. Týká se to jak našeho sídla v Dánsku, tak všech 27 poboček po celém světě.

Mnoho našich vývojových pracovníků si z vlastní garáže vytvořilo dočasnou laboratoř. Poslali jsme jim domů roboty, což se ukázalo jako dobrý nápad. Díky tomu, že mohou používat některé ze simulačních UR+ softwarových řešení, spolu teď naši inženýři spolupracují na dálku. Je skvělé sledovat, jak rychle se naši zaměstnanci adaptovali na úplně novou situaci.

 Martin Kjærbo

Jak byli dotčeni vaši dodavatelé a co jste udělali pro zmírnění rizik?

Pandemie Covid-19 bezpochyby způsobila velké otřesy. Náš důmyslný dodavatelský řetězec je v posledních měsících podrobován významné zkoušce. Naštěstí disponujeme systémem zdvojení našich dodavatelů, takže po uzavření továren v Číně jsme odebírali stejné součástky jinde. Nyní, kdy je uzavřena většina Evropy, aplikujeme zase opačný postup. Zatím jsme neměli žádné výpadky ve výrobě a naše kapacity zůstávají nedotčeny. Vyžadovalo to ale přesměrování celého zaběhnutého dodavatelského řetězce, což nás stálo opravdu hodně úsilí.

Neustále se snažíme předvídat, co se může stát. V praxi to znamená, že s předstihem objednáváme surový materiál a prověřujeme nejen dodavatele, ale i dodavatele dodavatelů, abychom měli jistotu, že objednaný materiál skutečně dostaneme. Zatím se to daří, takže jsme v důsledku problematických dodávek, nemuseli konstrukčně omezovat žádný robot z naší modelové řady.

Jaká opatření jste zavedli přímo ve výrobě?

V ústředí naší společnosti v Dánsku, kde probíhá výroba našich robotů, jsme z původně jednosměnného provozu museli přejít na dvousměnný. Tím jsme zmenšili aktuální počet zaměstnanců na pracovišti. Rozdělení zaměstnanců do dvou směn také znamená méně lidí v jídelně. Důsledně dodržujeme doporučené dvoumetrové rozestupy mezi pracovníky, a také jsme doslova všude v budově přidali dezinfekční stanice. Nošení roušek není aktuálně dánskou vládou oficiálně vyžadováno, ale pokud se tak stane, jsme samozřejmě připraveni je zaměstnancům poskytnout.

Jak komunikujete nutné výrobní změny se zaměstnanci a jak je snášejí?

Od našich zaměstnanců jsme zaznamenali pouze pozitivní ohlasy. Všichni vnímají, že se v současné situaci nacházíme všichni společně. Mezi zaměstnanci panuje vstřícná nálada a všichni si přejí, aby tato krize společnost Universal Robots posílila. Mnoho vylepšení ve výrobě přišlo přímo z řad zaměstnanců. Je přirozené, že právě zaměstnanci vymysleli, jak nejlépe skloubit bezpečnostní opatření s maximální efektivitou na jejich pracovišti. Přechod na dvousměnný provoz dokonce řada zaměstnanců uvítala. Zvláště ti, kteří teď mají doma děti, a díky práci přes noc s nimi mohou lépe využít čas přes den.

Spoléháte nyní na automatizaci více než dříve?

Jak se říká – máme, co jsme chtěli. Na naší výrobní lince již dávno zavedli koboty, které sestavují další UR koboty. V dobách, jako je i tato, pečlivě sledujeme opravdu každý výrobní úkon, abychom si ověřili, jakou činnost prováděnou zaměstnanci lze nahradit roboty. Je to neustále probíhající proces, který současná situace ještě více urychlila. Myslím, že mnoho našich zákazníků v současnosti řeší podobné otázky a uvědomují si, jak mohou koboty ulehčit práci současným zaměstnancům.

Jak je zajištěno, aby vaše produkty dorazily k zákazníkům včas?

Před hromadným uzavíráním hranic většiny států jsme přesunuli velké množství zásob do skladů v USA, Malajsii, Číně a Nizozemsku, protože jsme předpokládali, že v blízké době dojde k omezení nákladní přepravy. Naštěstí se nejhorší scénáře, na něž jsme se připravovali, nenaplnily. Ale i tak jsme museli vyřešit celou řadu složitých logistických operací kvůli velkému množství zrušených letů.  Nedávno například došlo ke zrušení letu z Kodaně s jednou z našich velkých zásilek, takže jsme museli celý náklad na kamionu převézt do Stockholmu, odkud konečně mohl odletět k zákazníkovi.
V dánském ústředí máme roboty umístěny ve dvou různých skladech, takže kdyby v jednom došlo k rozšíření nákazy koronavirem, bylo by možné odesílat zboží z druhého. Naštěstí k tomu nedošlo.

Co si myslíte, že si ze současné krize vezme společnost Universal Robots do budoucna? Co jste se během krize naučili?

Myslím, že největší lekcí je potvrzení důležitosti zdvojeného dodavatelského řetězce, a také neustálý kontakt s každým jednotlivým dodavatelem. Tyto dvě věci vnímám jako nejdůležitější. Disponujeme systémem, který předpovídá dostupnost každého dílu, známe slabá místa a máme vždy připraveny záložní plány, abychom mohli v případě výpadku konkrétní díl obstarat.

Změní se způsob fungování vaší společnosti v dlouhodobém horizontu?

Z této krize bezesporu vyjdeme navždy změněni. Na jednu stranu pro nás znamenala krize v mnoha ohledech probuzení, které značně urychlilo výrobu a také zvýšilo nároky na zdravé pracovní prostředí. Naše nové dezinfekční stanice i po ústupu rizika nikam vracet nebudeme, zůstanou na svých místech. Zároveň nás tato situace posunula k většímu využití nových technologií. Teď jsme například v několika zemích současně rozjeli lokalizované webináře. V těchto internetových online seminářích odborníci z Universal Robots informují o kolaborativních robotech, jejich použití v různých aplikacích a dalších službách, které naše společnost nabízí. Zájemci tak mohou získat zdarma informace o automatizaci v různých industriálních odvětvích a celkový přehled o kolaborativní robotice a službách, webináře jsou k dispozici na této adrese: www.universal-robots.com/cs/webinars.

Na druhou stranu jsem smutný z toho, že se mezilidské vztahy budou pravděpodobně dlouho vracet do té podoby, na kterou jsme byli zvyklí. Mám na mysli zejména gesta jako je podání ruky nebo přátelské objetí. Pevně ale věřím, že se brzy vrátíme k normálnímu životu.

Další článek: CAD Studio mění majitele – od AutoContu jej koupila francouzská skupina Groupe Monnoyeur