Český výrobce antivirů Avast má globální ostudu ze sledování uživatelů a prodeje dat o jejich chování

Ing. Jan Homola
— vydáno 30. ledna 2020

Tvůrce jednoho z nejpoužívanějších antivirových řešení na světě tvrdě otřásl důvěrou svých zákazníků, když vyšlo najevo, že prostřednictvím svého softwaru sleduje každý krok jeho uživatelů na internetu.

Inzerce

Odhalení, které přinesla zahraniční média Motherboard a PCmag ukazují, že se antivir Avast ke svým uživatelům choval prakticky stejně jako kdejaký malware nebo virus. Do nejmenších detailů totiž zaznamenává chování uživatele na internetu, tato data posílá do společnosti Jumpshot (kterou Avast ovládá) a jejím prostřednictvím je potom prodává zájemcům z řad nadnárodních korporací.

Dle reakce Avastu jsou sice takto obchodované údaje „anonymizované“, novináři však poukazují na to, že to není docela pravda a že identifikace konkrétního uživatele z těchto dat možná je (každý uživatel má přiřazen jedinečný identifikátor, navíc je zcela přesně v řádu milisekund zaznamenáváno každé jeho kliknutí, které lze po porovnání těchto dat s daty návštěvníků webu přiřadit ke konkrétní IP adrese nebo uživatelské registraci).

Obchodováno bylo s daty sbíranými na více než 100 milionech zařízení, přičemž měla obsahovat „každé vyhledávání, každé kliknutí a každý nákup na jakémkoliv webu“. Tedy v podstatě vše, co uživatel Avastu dělal na internetu, včetně prohlížení stránek v tzv. anonymním režimu prohlížeče. Záznamy obsahují konkrétní informace o zhlédnutých videích, GPS souřadnicích z vyhledávání na mapách, navštívených profilech na sociálních sítích, sledování pornografie atd.

Výrobce antiviru, do jehož portfolia patří také další velmi rozšířený software AVG, se nařčením z narušení soukromí svých uživatelů brání tím, že sledování bylo možné zakázat příslušným nastavením v aplikaci a že vše je v souladu s podmínkami používání softwaru, které musí každý při jeho instalaci odsouhlasit.

Balíky nasbíraných dat od Avastu za miliony dolarů nakupovaly firmy jako Google, Coca-Cola, Pepsi, Microsoft, McKinsey a řada dalších. Skandál, který rozpoutalo odhalení o možnosti deanonymizovat data prodávaná přes společnost Jumpshot, však přišly Avast na miliardy dolarů v důsledku hlubokého propadu ceny jeho akcií, obchodovaných na londýnské a pražské burze.

Pouhé tři dny po zveřejnění zmíněných článků Avast oznámil, že problematickou divizi Jumpshot uzavře a její zaměstnance propustí. Důvěru zákazníků tím bohužel zpět jen tak nezíská. Tím spíš, když jediným řešením, jak zajistit skutečnou anonymizaci dat, které o vás Avast dosud nasbíral, je všechny jeho produkty z počítače zcela odinstalovat a tímto přerušit vazbu na existující identifikátor.

Další článek: Čistší vzduch a hezčí šatny – Pražská strojírna investuje do pohodlí zaměstnanců