Čínská společnost Wanfeng hodlá investovat 100 milionů dolarů do českého leteckého průmyslu
Čínská strojírenská společnost Wanfeng Auto Holding investuje 100 milionů dolarů (2,4 miliardy korun) do českého leteckého průmyslu. Podpisem memoranda to během návštěvy premiéra Bohuslava Sobotky v čínské provincii Če-ťiang stvrdili zástupci společnosti a agentury CzechTrade.
Inzerce
„Firma Wanfeng Auto Holding, která pochází z tohoto regionu, má zájem investovat v první fázi asi 100 milionů dolarů do leteckého průmyslu v České republice,“ řekl Sobotka novinářům po skončení podnikatelského semináře, jehož se zúčastnilo 15 firem z provincie Če-ťiang. V další fázi spolupráce by se investice mohla ještě zvýšit.
„Výhledově by to mohlo být až 200 milionů dolarů,“ doplnil premiér. Podle něj chce čínská společnost dosáhnout spolupráce v částečné výrobě letadel v České republice a následné montáže v Číně. Dopravní letectví je jednou z oblastí, o kterých se během Sobotkovy cesty po Číně hovoří nejčastěji. Čínská strana má zájem hlavně o střední a lehké letouny.
Letecké dopravy se týká i memorandum uzavřené mezi společností Wanfeng Auto Holding a agenturou CzechInvest. Předpokládá čínskou investici ve výši 30 milionů dolarů (720 milionů korun) do výzkumného technologického centra v oblasti letectví.
O této čínské investici hovořil již na konci dubna spolumajitel firmy Direct Fly z Uherskohradišťska Ivo Lederer. Direct Fly se specializuje na výrobu ultralehkých letadel a je českým partnerem společnosti Wanfeng Auto Holding. S čínskou firmou již Direct Fly uzavřel smlouvu o transferu technologií výroby dvoumístného samonosného jednoplošníku Alto a postupném zavedení sériové výroby v Číně.
Na čínský trh s lehkými a středními letadly se snaží pronikat i další české firmy, například kunovický výrobce Aircraft Industries. Naplňování dohod je ale zatím otázkou času, čínský vzdušný prostor totiž zatím není otevřen pro malá soukromá nebo sportovní letadla.
Podle zdrojů obeznámených s průběhem vyjednávání mezi Prahou a Pekingem vše závisí na administrativních překážkách, jako jsou certifikace letadel a další potřebná povolení čínských regulačních úřadů. Zástupci leteckého byznysu nicméně uznávají, že schůzky českých politiků, a to jak premiéra Sobotky, tak prezidenta Miloše Zemana, s jejich čínskými protějšky jim cestu na čínské nebe usnadňují. Odhadovat, kdy se spolupráce naplno rozběhne, ale nechtějí.
Další článek: První škodovky kvůli dieselgate budou pozvány do servisů