Cvičení v pražském metru: vyprošťování brousicí „oranžové bestie“

Pražská strojírna a.s.
— vydáno 9. července 2021

Brousicí vůz, který pravidelně upravuje koleje v pražském metru, je v oboru označován jako „oranžová bestie“. Spolu s Hasiči pořádá Pražská strojírna každoročně cvičení pro případ poruchy tohoto servisního vozidla.

V případě poruchy brusky a nemožnosti jejího odstranění by totiž hrozilo výrazné omezení dopravy. „Při nácviku klademe důraz na kooperaci všech posádek. Aby se všichni seznámili s technickými možnostmi vozidla, posloupností všech činností, což je při tomto typu práce extrémně důležité, a také aby si zvykli pracovat v takto stísněném prostoru,“ vysvětluje Martin Prax, vedoucí servisního útvaru Pražské strojírny. Cvičení se taktéž provádí na tramvajových kolejích. V metru jsou ovšem zcela odlišné podmínky.

Hlavním cílem celého cvičení je naučit všechny posádky jak postupovat při poruše, která by znemožnila pohyblivost bestie na kolejích. Poslední mimořádná událost tohoto typu se stala v roce 2014, kdy se brusnému vozidlu uvolnilo kolo a přestalo být pojízdné. „Tehdy se jednalo o technickou závadu a únavu materiálu, nyní máme už zcela odlišná vozidla, mnohem kvalitnější,“ říká Robert Masarovič, předseda představenstva a generální ředitel Pražské strojírny. Pod jeho vedením strojírna masivně investuje do nového strojního vybavení.

Nácvik vyproštění vozidla se simuluje na vyloučené koleji v depu Kačerov, kde hasiči pomocí zdvihacího zařízení nadzvednou brusné vozidlo a kolejové adaptéry podloží vyprošťovacími podvozky. Vozidlo je během celé akce zajištěno tyčí k pracovnímu vlaku, který by byl při reálné nehodě také vyslán na místo. Jednotky si při cvičení vyzkouší brusné vozidlo vykolejit a zpátky nakolejit. 

Cvičení probíhá pravidelně každý rok, trvání jednoho nácviku je přibližně osm hodin. Na cvičení se vystřídají všechny hasičské jednotky DPP, účast mají povinnou.

Další článek: Studenti VUT budou letos závodit se dvěma formulemi: s elektrickým i se spalovacím motorem