Do základních škol se po mnoha letech vracejí „dílny“ v předmětu s názvem Technika
Žáci druhého stupně vybraných několika desítek základních škol se letos stanou součástí experimentu, jehož cílem je vyzkoušet koncept výuky technických dovedností, zohledňující požadavky dnešní doby.
Namísto zaprášených dílen a opotřebovaného nářadí se mají dnešní žáci v tomto předmětu potkávat s aplikací informačních a digitálních technologií, včetně robotiky nebo 3D tisku. Součástí však má být také předání praktických technických dovedností, které lze užít v každodenním životě.
Předmět, na jehož zavedení se na české poměry docela rychle dohodl ministr průmyslu Karel Havlíček s ministrem školství Robertem Plagou, se opírá o osnovy, jejichž autorem je docent Jiří Dostál z pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Známo dosud nicméně není plošné financování tohoto předmětu, který se má opírat o ne zrovna levné vybavení, jímž drtivá většina škol prozatím nedisponuje. Ladit se má také časová dotace na výuku techniky – v aktuálním „nultém“ ročníku se počítá s jednou hodinou týdně.
Výčet škol, ve kterých se předmět objeví od 2. září 2019 tak zahrnuje pouze velmi omezené množství těch, které jsou již z minulosti na výuku techniky rámcově připraveny. Na všechny školy v České republice by pak měla tato novinka zamířit podle plánů ministerstva do dvou let.
Další článek: Absolventi 3D tisku už se uplatňují ve výzkumu, strojírenství a v lékařství