Konference Fenomén 2023: networking na prvním místě

i1676421813 Ing. Tomáš Trojan
— vydáno 3. dubna 2023

Čtvrtý ročník konference Fenomén ve Zlíně dokazuje, že dobře připravená událost přiláká posluchače z celé republiky. Konference nabídla několik receptů, jak dělat dobrý byznys, lehce se dotkla i průmyslu, ale zejména umožnila, aby se setkali lidé, kteří si mají co říct.

Konference, které obvykle navštěvuji, připravují technici pro techniky. Fenomén je úplně jiný. Zatímco na technických konferencích účastníci nadšeně diskutují o vlastnostech různých materiálů, počtu otáček vřetene, dosahu robotické ruky, či nové geometrii nástroje, z konference fenomén jsem si odnesl především emoce, a to silné. Cílem přednášejících bylo své posluchače inspirovat, zaujmout příběhem a posílit v nich nadšení do vlastních podnikatelských aktivit. 

Ekonomická transformace je nutnost 

Řada ekonomů připomíná, že po první ekonomické transformaci v 90. letech, která otevřela náš trh západu a umožnila vstup cizího kapitálu, musí nastat další krok, kterým se naše ekonomika více osamostatní a nabídne světu naše vlastní produkty s vysokou přidanou hodnotou. Řečníkem, který na Fenoménu nutnost 2. ekonomické transformace připomněl, byl David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny.

Faktory, které ohrožují rozvoj naší ekonomiky, je vysoká energetická náročnost, subdodavatelsky orientovaná výroba a klesající počet obyvatelstva, a tedy i pracovní síly. Vlády České republiky dlouhodobě usilovaly o nízkou míru nezaměstnanosti, tento chvályhodný záměr se daří, ale bohužel se tak děje ruku v ruce i s nízkou mírou přidané hodnoty našich výrobků. Zajímavou představu o tom, jak si stojíme, nabídnou statistiky naší pozice v Evropské unii. Nikoho nepřekvapí, že jsme nejhorší v dostupnosti bydlení, průměrný byt stojí 19 ročních platů. Navzdory představě, že si vydržujeme příliš mnoho vysokoškoláků, opak je pravdou, v počtu studentů vysokých škol vzhledem k počtu obyvatel jsme v EU až na 22. místě. 

David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny

Podívejme se teď na příznivější ukazatele. V zavádění robotizace je Česká republika na 10. místě v EU. V počtu robotů na počet pracovníků v průmyslu jsme dokonce 18. na světě, což vůbec není špatný výsledek. Rovněž v investicích do vědy a výzkumu si vedeme dobře a jsme na 10. místě v Evropské unii. 

Co nám tedy po shrnutí silných a slabých stránek umožní zbavit se pejorativního označení montovna? Podle Jiřího Navrátila češi nemilují dlouhodobé plánování, jsme dobří v improvizaci a řešení situací tak, jak přicházejí. To z nás dělá živočišný druh připravený na budoucnost. V dnešním světě se plánování příliš neosvědčuje, naopak před nás vývoj staví nové a nové nečekané výzvy. Jedním z jevů, které nikdo neplánoval, je například deglobalizace. Světové vývozy a dovozy se již několik let drží na stejné úrovni. To může zdržet okamžik, kdy nás převálcují východní ekonomiky a získáváme tím čas na vybudování více českých značek s globálními ambicemi. 

Etika nás dělá silnějšími 

V proudu úspěšných podnikatelských příběhů působil dosti nezvykle Martin Vohánka se svým příspěvkem nazvaným Vědomý leadership. Martin Vohánka je zakladatelem značky Eurowag. Patří mezi nejštědřejší individuální dárce na dobročinné účely a stál u vzniku Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky a nadace BLÍŽKSOBĚ. Tento muž, jehož časopis Forbes zařadil mezi 30 nejbohatších čechů, nehovořil o tom, že v byznysu je potřeba pracovitost, disciplína a vize, ale věnoval se tomu, jak důležitá je v podnikání etika. 

Spíše než o přednášku se jednalo o esej, v níž Martin Vohánka dokládal, že v podnikání, stejně jako v životě, stojí za to jednat poctivě, slušně a vědomím vyšších hodnot. Proč je to i v byznysu tak důležité? Podnikání je pro Martina Vohánku laboratoří života, prostředím, kde je život koncentrovaný a intenzivní. V byznysu potkáte nesmírné množství lidí z různých vrstev a sociálních bublin, musíte řešit řadu nepředvídaných situací. V takovém prostředí se jasně ukáže, jaký je váš lidský základ a zda vaše práce přináší skutečné hodnoty. 

Martin Vohánka

Průmyslová digitalizace na Industry stage 

Den plný inspirativních setkání, jak zněl podtitul konference, nabídl program ve 4 sálech: na Business stage, Industry stage, Digi stage a HR stage. Neméně důležitá byla neformální setkání mezi sály. 

Průmysl na Industry stage byl reprezentován téměř výlučně příspěvky zaměřenými na digitální transformaci. Jednak tato témata souzní s celkovým zaměřením konference, a za druhé skutečně právě digitalizace nabízí prostor k největšímu rozvoji průmyslových firem. 

Jiří Hložek, technický manažer Honeywell Aerospace Olomouc, nazval svoji přednášku Zdravý přístup k digitalizaci. Chtěl tím naznačit, že projekty, kterým se ve firmě věnuje, nejsou samoúčelné, ale digitalizace je vždy využita k řešení zcela konkrétního problému. 

Není v možnostech tohoto článku věnovat se samostatně všem digitalizačním projektům v Honeywell Aerospace Olomouc, ale zastavíme se u tvrzení, že digitalizace vyžaduje odvahu. Tuto myšlenku posunul pan Hložek do úplně jiné roviny, než jak ji obvykle slýcháme. 

Jiří Hložek, technický manažer Honeywell Aerospace Olomouc

Zavedení sledování stavu strojů ukázalo, že realita dalece zaostává za všemi předpoklady o jejich efektivním využívání. Předpokládalo se, že 90 obráběcích center je vytíženo na 85 %. Jejich monitoring v reálném čase ale záhy ukázal, že vytíženost je pouhých 25 %. A zde přišla ke slovu skutečná odvaha, pan Hložek o této skutečnosti informoval vedení a vrcholový management se nebál toto přiznat i mateřské firmě Phoenix. Tak to má fungovat ve zdravé firmě. Přiznání si nedostatků je první krok k jejich nápravě. Samotné zavedení sledování a umístění monitorů nad každý stroj zlepšilo výkon operátorů o 20 %. Od té doby pracují v Olomouci na lepším využití strojového parku a s poměrně malými náklady dosahují výrazného zvýšení produktivity. Tento příklad je jen jedním z mnoha projektů, na kterých se pan Hložek podílí a které posunují Honeywell Aerospace Olomouc směrem k digitální továrně. 

Opravdu fenomén 

Během popíjení kávy v kuloárech jsem nemohl neslyšet, že posluchači, kteří kvůli telefonátu vyběhli ze sálu, řeší skutečně podstatná rozhodnutí: výběrová řízení, nákup materiálu, uklidnění nespokojeného zákazníka, otevření nové pobočky. Na konferenci do Zlína prokazatelně přijeli lidé s vysokými rozhodovacími pravomocemi. Na konferenci se inspirovali, jak si ke své současné práci vytýčit ještě další náročné cíle, ale také se naučili, jak své manažerské úkoly efektivně zvládat. 

Další článek: Daimler Truck a Siemens spolupracují na vytvoření integrované digitální platformy