Průzkum: 93 procent firem vidí změnu jako příležitost

Redakce Redakce
— vydáno 14. dubna 2016

Společnost IFS, globální dodavatel podnikových aplikací, uveřejnila závěry nedávného průzkumu, jehož se zúčastnilo přes tisíc respondentů z oblasti řízení IT ze společností, které působí v odvětví průmyslové výroby, stavebnictví či maloobchodního prodeje. 93 procent respondentů uvedlo, že se změně nebrání a vidí v ní příležitost pro své podnikání.

Dvě třetiny respondentů se shodly na tom, že pokud dojde na změny v rámci jejich podnikání, patří mezi nejdůležitější faktory silný smysl pro směřování společnosti, jasné obchodní cíle a efektivní vedení.  Když jsme účastníky průzkumu požádali, aby ze seznamu vybrali tři tržní nebo sociální změny, které mají největší vliv na jejich podnikání, 68 % respondentů z celého světa uvedlo, že vůbec největší vliv na jejich podnikání má v současnosti změna poptávky zákazníků.  Představitelé vrcholového managementu jsou považováni za druhý nejvlivnější faktor ve 37 % případů, dalším faktorem je dostupnost zboží a služeb (29 %). 

Průzkum však odhalil skutečnou rozdílnost názorů u respondentů v různých částech světa a z různých průmyslových odvětví, pokud jde o faktory, které mají zásadní vliv na změnu. Hlavní zjištění:

  • V Číně jsou představitelé vrcholového managementu považováni za velmi vlivný faktor (v 65 % případů, zatímco globálně pouze v 37 %), na opačné straně pak stojí nedostatek vnímaného vlivu chování zaměstnanců a mezinárodních i místních zákonných omezení a nařízení (11 %, resp. 6 %, v porovnání s průměrnými globálními hodnotami 21 %, resp. 20 %).
  • Pokročilé technologie jsou považovány za velmi vlivný faktor v Německu (44 %) a Číně (42 %), zatímco průměrná globální hodnota činí 25 %.
  • Země Beneluxu a Norsko jsou částí světa, kde chování zaměstnanců v podnicích vykazuje největší výkyvy, a sice celých 44 % v obou zemích v porovnání s globálním průměrem 28 %. Naproti tomu vliv místních zákonů a nařízení i změn vlády je zde jen nepatrný, ve Švédsku, Norsku a Dánsku změny vlády ovlivňují firmy v průměru pouze z 11 % a místní zákony pak v 7 % případů.
  • V rámci všech dotazovaných zemí Brazílie uvedla, že změny místní vlády a místní zákony a nařízení mají v 81 % případů výrazný vliv na změny, globální průměr přitom činí 38 %. To je v přímém kontrastu s Německem, kde změny vlády a místní zákony považují za významné faktory jen ve 2 % případů.
  • Britské podniky věnují více pozornosti změnám v dostupnosti zboží a služeb (v průměru 51 %), přičemž globální průměr je 29 %.
  • Respondenti ve Francii si více než kde jinde všímají fúzí a akvizic (41 %), což je dvakrát více než globální průměr (20 %)
  • Španělsko je unikátní v tom, že považuje pracovníky vrcholového managementu za stejně vlivný faktor jako zákaznickou poptávku, obě kategorie totiž získaly shodně 59 %.
  • Respondenti v Severní Americe přikládají větší význam změnám vlády (průměrně 37 %), zatímco globální průměr činí jen 18 %.

Rovněž jsou zde patrné výraznější názorové odchylky mezi jednotlivými průmyslovými odvětvími.  Vliv dostupnosti zboží a služeb není ve stavebnictví považován za stejně zásadní jako ve výrobě a maloobchodu (22 %, resp. 41 % a 45 %). Ve stavebnictví jsou však změny vlády považovány za významnější faktor než v maloobchodu a výrobě (26 % ve srovnání s 9 % a 7 %). Role pokročilých technologií je patrná ve výrobním sektoru, kde je respondenti označili za druhý nejdůležitější faktor ovlivňující změnu podnikání. Na opačném konci spektra ve výrobním sektoru se nachází senior manažeři (pouze ve 4 % označeni jako klíčový stimul), ve stavebnictví a maloobchodu  dosahuje hodnota 20 %. 

Mark Boulton, CMO ve společnosti IFS, vyjádřil svůj názor na výzvu, kterou v současnosti pro podniky představuje změna: „Ve společnosti IFS se detailně zabýváme příčinami a vlivy na změny v obchodních činnostech. Získáváme tak jistotu, že naše technologie a zkušenosti z průmyslu jsou neustále o krok napřed a vedeme své zákazníky ke správným rozhodnutím. Díky výsledkům tohoto zákaznického průzkumu budeme moci uzpůsobit podporu na míru jednotlivým průmyslovým odvětvím a jednotlivým zákazníkům. Nikdo nedokáže předpovědět budoucnost, podniky se však díky přijetí této skutečnosti mohou připravit, být agilnější a mohou využívat nový obchodní potenciál, který změna často skýtá.“ 

Průzkumu se zúčastnilo více než tisíc respondentů z dvanácti zemí (USA, Německo, Švédsko, Francie, Brazílie, Velká Británie, Norsko, Benelux, Dánsko, Španělsko, Čína, Polsko), kteří vyjádřili své názory na změny v rámci podnikání. Mezi respondenty byli hlavně IT pracovníci s rozhodovací pravomocí na pozicích CIO a CTO z široké řady průmyslových odvětví včetně výrobního sektoru, dodávek investičních celků a stavebnictví, maloobchodu a prodeje, s nimiž společnost IFS spolupracuje. 

IFS je celosvětově uznávaným lídrem ve vývoji a realizaci podnikového software v oblasti plánování podnikových zdrojů (ERP), řízení aktiv podniku (EAM) a řízení podnikových služeb (ESM). IFS umožňuje zákazníkům v cílových odvětvích být blíže jejich oboru podnikání, pomáhá jim být agilnější a přináší možnost těžit ze změny podmínek. IFS je veřejně obchodovaná společnost (XSTO: IFS) založená v roce 1983 a v současné době má více než 2700 zaměstnanců. Prostřednictvím svých poboček a partnerů podporuje přes 2400 zákazníků z celého světa. 

Přímé zastoupení IFS pro Českou republiku, společnost IFS Czech se sídlem v Praze, bylo založeno v roce 2000 spolu se zastoupením na Slovensku IFS Slovakia, spol. s r.o. se sídlem v Žilině. Od r. 2001 v České republice rovněž jako distributor a implementační partner IFS působí významný český systémový integrátor, společnost ALTEC a.s. V roce 2014 se partnerem stala také společnost CDC Data, sídlící v Brně. V současné době mají všechny tyto společnosti k dispozici více než 80 odborníků, kteří zajišťují lokalizaci, dodávku a implementaci produktů IFS na českém a slovenském trhu.  

Další článek: Ve Škoda Muzeu běží výstava 25 let společně