Společnost NSK inovovala ložiska pro obráběcí stroje

Redakce Redakce
— vydáno 20. listopadu 2017

Kuličková ložiska s kosoúhlým stykem řady Robust od NSK jsou vybavena klecemi Sursave, vyvinutými speciálně pro použití v hlavních vřetenech obráběcích strojů. Ložiska Robust s klecemi Sursave vytvářejí podmínky pro to, aby vřetena dosáhla velké přesnosti a umožnila přesné obrábění i při velkých rychlostech.

Při vysokorychlostním obrábění může teplota v sestavě ložisek hlavního vřetena snadno stoupat. Ložiska Robust od firmy NSK jsou navržena tak, aby se s tímto efektem vyrovnala omezením akumulace tepla v ložisku na minimum. To v důsledku pomáhá zvýšit spolehlivost obrábění vysokých rychlostech.

Kuličková ložiska s kosoúhlým stykem řady Robust od firmy NSK jsou vybavena klecemi Sursave. Foto: NSK

Kuličková ložiska s kosoúhlým stykem řady Robust se osvědčila za vysokých rychlostí a jsou již nyní používána mnoha výrobci vřeten a obráběcích strojů. Ložiska jsou dodávána v různých provedeních s kovovými i keramickými kuličkami, kroužky z různých speciálních ocelí a různými typy klecí. Ložiska s novým typem klecí Sursave se vyznačují zvláště malou akumulací tepla. Toho je dosaženo tím, že klece Sursave vykazují velmi malý třecí moment, přibližně o 20 % menší než klece běžných kuličkových ložisek s kosoúhlým stykem.

Stále důležitějším parametrem výkonnosti hlavního vřetene je nesouběžná házivost NRRO (non-repeatable run-out). Stručně řečeno, snížení NRRO zlepšuje kvalitu povrchu obráběných dílů. Použitím ložisek Robust Sursave se NRRO sníží na polovinu. Navíc je toho dosaženo navzdory tomu, že otáčkový faktor Dn je více než 3 miliony, což je ve srovnání s běžnými vřeteny s ložisky s kosoúhlým stykem zvýšení o 20 %.

 Vysoká rychlost, malý třecí moment a velká přesnost rotačního pohybu znamenají, že vřetena vybavená kuličkovými ložisky s kosoúhlým stykem Robust Sursave umožňují konzistentně vyrábět přesné obrobky při velmi krátkých dobách výrobního cyklu. Výhody z toho plynou zejména pro výrobce různých komponent, například při výrobě převodovek a vstřikovacích forem.

Další článek: Škoda Auto bude od roku 2020 vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem