Výroba forem 2020: B2B událost na cestě do kyber-fyzického prostoru

i1676421813 Ing. Tomáš Trojan
— vydáno 19. listopadu 2020

Andrea Cejnarová má mnohaleté zkušenosti z mediálního světa, nedávno založila vzdělávací platformu Industry Education a snaží se uchopit B2B komunikaci novým způsobem. Setkání Výroba forem 2020, které paní Cejnarová se svými kolegy pořádá, se uskuteční 24. až 26. listopadu. Jako mediální partner této událostí vám přinášíme rozhovor, který vás, jak věřím, přesvědčí o tom, že žijeme v přelomové době.

Připravujete veletrh s tématem výroba forem, proč jste zvolili právě toto téma?

Andrea Cejnarová: Toto téma jsme měli v hlavě již od roku 2017, kdy jsme s ním chtěli navázat v rámci MSV v Brně na úspěšnou společnou expozici vystavovatelů zaměřenou na obrábění na multifunkčních obráběcích strojích z roku 2016, kterou jsem tehdy organizovala v rámci svého působení v Business Media CZ. Měli jsme již vše připraveno, včetně rezervované plochy v pavilonu G2. Do příprav ale neplánovaně zasáhlo moje těhotenství a následná mateřská dovolená a ve firmě tehdy nebyl nikdo jiný, kdo by to dokázal zorganizovat. Na obou těchto akcích se spolupodílel jako odborný konzultant Vlastimil Staněk, jednatel společnosti t-support. Když jsme spolu s Vlastou a dalšími dvěma společníky letos založili novou firmu, Industry Competitive, a.s., toto téma se přirozeně nabízelo jako první, které zpracujeme.

Téma výroby a servisu forem bývá tradičně zařazováno jako jedno z témat v rámci obsáhlejších akcí, ať již výstav či konferencí apod., kde prim hrají uživatelé forem, konkrétně pak plastaři. Je to logické, protože tato komunita je mnohem větší, a tím i byznysově atraktivnější. Naším cílem ale bylo zaměřit se pouze na strojírenskou část celého řetězce, která je velmi zajímavá a sama o sobě nesmírně bohatá.

V neposlední řadě, nástrojárny jsou pro nás krásným příkladem menších až středních výrobních podniků, kde se snoubí mistrovství lidí s pokročilými technologiemi, a to je přesně to prostředí, ve kterém se rádi pohybujeme a pracujeme.

V čem jsou výhody a nevýhody takto úzkého oborového zaměření?

Jednoznačně v tom, že si vystavovatelé připraví prezentace cílené přesně na daný obor a zákazníci, v tomto případě výrobny a opravny forem, nemusí pátrat v množství nabídek, která z nich je vhodná právě pro ně. Během tří dnů, kdy bude akce probíhat, se všichni naladí na jedno konkrétní společné téma a stejný komunikační jazyk. Všechny kontakty by tak logicky měly být mnohem efektivnější.

Vedlejším pozitivním efektem, který jsme si dopředu ani neuvědomovali, je, že jsme vystavovatele „donutili“, aby si sami zformulovali, co konkrétně pro tyto aplikace nabízejí. Sehnali si k tomu materiály od svých zahraničních matek a dali tomu pěknou prezentovatelnou formu, se kterou jim aktivně pomáháme. Tyto nové obchodní prezentace jim zůstanou v rukou již navždy, pouze si je budou průběžně aktualizovat – v digitálním formátu je každá aktualizace hračkou.

Abychom ale nemluvili jen o výhodách, měli bychom se dotknout i „nevýhod“, přesněji řečeno úskalí. Vzhledem k opravdu úzce vymezenému tématu nemůžeme počítat s žádnými velkými čísly ani v počtu vystavovatelů ani v počtu návštěvníků. Pro nás, organizátory, to samozřejmě znamenalo a znamená dvě „nepříjemnosti“: tuto skutečnost musíme dobře odkomunikovat, aby tato relativně nízká čísla nebyla později interpretována jako neúspěch, ale byla posuzována opravdu v daném kontextu, a samozřejmě také to, že tato akce z podstaty nemůže být tak zisková, jako by mohla být, kdybychom šli cestou nejjednodušší, jako jiní, to znamená: „když zaplatíte, můžete prezentovat cokoliv“.

Slovní spojení „virtuální veletrh“ bylo letos trochu nadužívané, ale málokdo nabídl víc než formát webináře. Jaký koncept nabídnete vy?

V první řadě se od začátku snažím komunikovat Výrobu forem 2020 jako B2B setkání. Slovo „veletrh“ nás provází pouze proto, poněvadž celou tuto akci realizujeme na platformě s doménou virtualniveletrhy.cz, kterou již mnoho let vlastní náš společník, firma Sabre. Tato platforma je připravena i pro jiná využití, například realizaci skutečně virtuálních veletrhů, a to i zcela mimo průmysl. Jaké veletrhy se na této platformě v budoucnu uskuteční, záleží na vlastníkovi. My, jako Industry Competitive, takové ambice nemáme. My se hodláme držet pouze konceptu zcela konkrétně oborově/aplikačně zaměřených akcí, které spadají do jednoznačně definovaného programu našeho vzdělávacího centra Industry Education. Co se počtu týče, neplánujeme víc než 2–3 akce tohoto typu za rok. Jinak je tato platforma také volně k pronajmutí.

To, že tuto platformu měl náš společník již de facto připravenou, byla obrovská výhoda, kterou by bylo škoda nevyužít. Díky ní můžeme pracovat v profi krásném 3D virtuálním veletržním prostředí a realizovat i odborný přednáškový program na virtuálním pódiu. To, co jsme měli v plánu mimo tuto platformu, v reálném světě, nám bohužel zhatil koronavirus. Pilotní projekt Výroba forem 2020 nám, stejně jako vlastníkovi platformy, současně pomohl k tomu, aby se technicky doladily všechny vizuální i funkční prvky. Po 26. listopadu již tedy bude zcela připravena „jít do světa“.

Ve středu 25. 11. v 9 hod. vystoupí na virtuálním pódiu Marcus Burton, předseda ekonomického výboru CECIMO 

 

Základní jednotkou stále zůstává výstavní stánek. Není to zbytečná nostalgie po fyzickém veletrhu? Proč jste se tak rozhodli?

Na to jsem již v podstatě odpověděla v rámci předchozí otázky. Kdybychom nezískali možnost využívat tuto platformu se stánky díky našemu společníkovi, s největší pravděpodobností bychom se do její realizace nepustili. Je to extrémně náročné po všech stránkách, zvláště finanční. Za to, že tuto možnost máme, jsme ale velmi vděčni. 3D obrázek nikdy žádné úložiště dokumentů nenahradí. A když už 3D obrázek, tak virtuální dvojče reálného stánku je určitě to nejlepší. Formát veletržních stánků se odlaďoval desítky let. Lidi jsou na něj zvyklí. A, samozřejmě, jistá reminiscence fyzických veletrhů tu je – proč ne?

Nostalgii tam ale necítím. V současnosti se v podstatě vše přesouvá do kyber-fyzického prostoru. Veletrhy nebudou výjimkou. Teď jsme se dostali do poněkud paradoxní situace: fyzické veletrhy, aspoň naprostá většina z nich, svá digitální dvojčata nebudovaly. V tom, z mého pohledu, těžce zaspaly dobu. Teď naopak vzniká „cosi“ ve virtuálním prostoru, co nemá svůj vzor ve fyzickém prostoru. To také není dobře a potvrzuje to i obecně nízká návštěvnost těchto akcí, včetně těch světově nejznámějších, jako je Hannover Messe. Jsem přesvědčená o tom, že budoucnost je právě v tom kyber-fyzickém sblížení. Těšíme se a pevně doufáme v to, že příští společnou expozici vystavovatelů na specifikované téma budeme moci upořádat fyzicky, třeba opět v rámci MSV, a současně i na naší internetové platformě. Nemusí to být přesně 1:1, ale významný překryv by zde existovat měl.

Událost Výroba forem 2020 měla být kombinací fyzické a virtuální části, předpokládám ale, že v současných podmínkách toto nebude možné realizovat.

Formát, jaký jsme zvolili původně my, tedy uspořádat virtuální výstavu, doplněnou virtuálními přednáškami a osobními setkáními, bylo nejjednodušší řešení, jak spojit výhody obou světů v rámci jedné akce. Osobně nemám ráda srovnávání a vyhraňování se vůči jednomu či druhému. Oba mají své výhody a nevýhody, které je zde zbytečné vyjmenovávat. Moudré z mého pohledu je využít to nejlepší z obou. Bohužel, 2. vlna koronavirové epidemie zasáhla s větší silou, než jsme čekali. Obě plánované akce s osobními setkáními proto odsouváme zatím na neurčito.

Z vašich odpovědí je cítit náklonnost k propojování digitálních a fyzických událostí. Mohou se v budoucnosti udržet tradiční veletrhy, tak jak je známe z uplynulých desetiletí?

Jak jsem říkala před chvílí: největší perspektivu vidím v sofistikovaném propojení digitálního a fyzického formátu veletrhů. Organizátoři, vystavovatelé i návštěvníci se budou muset naučit pracovat a fungovat v kyber-fyzickém prostoru v rámci veletrhů podobně jako v rámci jiných CP systémů. To je ale vlastně moc dobrá zpráva! Otevírá se nám tu nový, vzrušující svět veletržních hal tepajících skutečným životem a vybavených např. prvky rozšíření reality a virtuální veletržní svět, mezi kterými si lidé budou moct nejen vybírat, ale i mezi nimi volně přecházet. Veletrhy, podle mě, vstupují do zcela nové éry. Moc bych si přála, aby to nejen pochopil, ale hlavně aktivně přijal také organizátor našeho největšího strojírenského veletrhu – MSV. Na takových projektech bychom se velmi rádi podíleli. Snad se nám tento sen splní.

Další článek: 360° virtuální prohlídka expozice OMRON