KV Final staví v Ralsku nový závod, zaměstná stovky lidí

Redakce Redakce
— vydáno 28. listopadu 2014

Turnovský výrobce autodílů KV Final staví nový závod v bývalém vojenském prostoru Ralsko na Českolipsku. Investice za stamiliony je rozdělena do tří etap, už do konce příštího roku by měla zaměstnat 90–100 lidí a do budoucna až 300. Stavbu financuje firma bez dotací, žádat je ale chce na technologii.

„Ralsko jsme si vybrali, protože je tu dost místa a relativně levné pozemky – a také jsme neměli problémy s připojením na elektřinu. Vidíme tady velký potenciál,“ vysvětlil Vlček. Turnov už firmě příliš prostoru k dalšímu rozšiřování výroby nedával. Část Kuřívody, kde nový závod vyroste, je podle něj také blízko k obchodním partnerům firmy, kteří sídlí v Mnichově Hradišti, Mladé Boleslavi nebo České Lípě. 

KV Final je rodinnou firmou s dvacetiletou historií. Specializuje se na výrobu kovových dílů pro automobilový průmysl. Součástky do tlumičů, nerezové koncovky výfuků i díly do střech automobilů vyváží převážně do zahraničí a má i vlastní vývoj. „V Turnově zaměstnáváme 250 kmenových zaměstnanců, pak je tam 45 lidí už tady z Ralska a také stovka agenturních pracovníků,“ řekl majitel. Firma podle něj už teď připravuje školicí programy, aby si pracovníky pro novou továrnu postupně vyškolila. 

Prototypovou výrobou se společnost zabývá více než 20 let (zdroj: KV Final)

Pro Ralsko, kde žije podle odhadů více než 3000 lidí, je investor, který slibuje vytvořit až 300 nových pracovních, míst dobrou zprávou. V současné době je v obci nezaměstnanost 10,3 procenta. V evidenci úřadů práce bylo na konci října 147 uchazečů o práci, v nabídce však bylo jen devět volných míst. „Nezaměstnanost není vyšší jen díky tomu, že jsme blízko Mladé Boleslavi a České Lípy, kam lidé dojíždějí za prací,“ poznamenal starosta Ralska Miroslav Králík. Vedení města věří, že nabídka práce přivede do Ralska i nové obyvatele. Chystá proto výstavbu školy a připravuje se i další rekonstrukce bytů po sovětské armádě. 

Velkým problémem Ralska je však špatné dopravní spojení do zbytku kraje a velmi špatný stav komunikací. Hejtman Martin Půta však dnes při zahájení výstavby závodu ujistil, že i na tom se pracuje. „Pokud jde o silnici druhé třídy z Mimoně na hranici kraje, tak v tuto chvíli vypisujeme soutěž na projektanta. Rádi bychom měli dokumentaci do konce roku 2015 připravenou tak, aby se o rok později začala silnice opravovat,“ řekl Půta. Na rekonstrukci chce kraj žádat dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) v novém programovacím období.

Další článek: Zlínská univerzita dostavěla Centrum polymerních systémů