Šéf Volkswagenu odstoupil kvůli skandálu s emisemi

Redakce Redakce
— vydáno 24. září 2015

Generální ředitel německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn (68) dnes oznámil odchod z funkce. Vzal na sebe zodpovědnost za největší skandál v takřka 80leté historii společnosti. Winterkorn je první obětí případu manipulací s emisemi u naftových vozů Volkswagenu. Skandál vyšetřuje řada zemí a česká vláda připravuje svolání těchto typů vozů k bezplatným opravám. Akcie společnosti po propadu o zhruba třetinu za první dva dny týdne dnes mírně oživily.

Inzerce

„Volkswagen potřebuje nový začátek – a také na personální úrovni. Svou rezignací tomu dělám místo,“ prohlásil Winterkorn. Ujistil, že sám o manipulacích s emisemi nevěděl a že byl zprávami o nich „šokován“. 

Winterkornovu rezignaci musí přijmout dozorčí rada, která se sejde v pátek. Favority na nového generálního ředitele skupiny, jejíž součástí je i česká Škoda Auto, jsou podle médií výkonný šéf sesterské automobilky Porsche Matthias Müller, šéf automobilky Audi Rupert Stadler a hlava vlajkové značky VW Hubert Diess. 

Skandál kolem automobilky Volkswagen vypukl v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) firmu obvinila, že u vozů s naftovými motory používala v posledních zhruba sedmi letech software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku, které ve skutečnosti auta vypouštěla. Volkswagen přiznal, že takto upraveno bylo 11 milionů aut prodaných po celém světě. Jen v USA za to firmě hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard korun). 

Německé ministerstvo dopravy popřelo obvinění, že vědělo o technologii, kterou Volkswagen používal k manipulaci s emisemi u naftových vozů. Němečtí prokurátoři ve spolkové zemi Dolní Sasko zahájili předběžné vyšetřování případu. 

Skandál tento týden začaly vyšetřovat američtí federální prokurátoři, některé evropské země a také Jižní Korea. Cena akcií Volkswagenu se od pátku do úterka propadla o 35 procent, čímž se tržní hodnota firmy snížila o více než 25 miliard eur. Pád akcií Volkswagenu stáhl dolů rovněž akcie dalších evropských automobilek. 

Čechy asi čeká kontrola některých aut koncernu Volkswagen 

Ministerstvo dopravy ČR je připraveno svolat ke kontrole majitele aut koncernu Volkswagen včetně domácí Škody, které jsou vybaveny motorem TDI s možností obcházet emisní měření. Výrobce by jim měl bezplatně všechny parametry motoru zkontrolovat a případně opravit. Uvedl to dnes ministr dopravy Dan Ťok s tím, že zatím neví, kolika aut v Česku se skandál týká. 

„To, že došlo k nějakému druhu ovlivňování měření, je asi nepochybné,“ uvedl Ťok, který se sešel se zástupci Volkswagenu. Do jaké míry o celé záležitosti zástupci firmy věděli, hodnotit nechtěl. Ministerstvo dopravy podle něj věc prověří ve spolupráci s německými resortními kolegy. 

Ťok také řekl, že ministerstvo společně s automobilkou Škoda Auto bude informovat majitele vozů s motory, v nichž může být problém, a bude je zvát na kontroly. Škoda Auto, která v minulosti do některých aut „inkriminované motory“ dávala, slíbila, že majitelům aut vyjde vstříc. 

Jak by případná svolávací akce probíhala, zatím nechce Škoda ani tuzemský importér vozů koncernu VW komentovat. Podle jejich vyjádření na řešení pracuje technický vývoj Volkswagenu. Podle serveru Auto.cz se nejčastěji mluví o nahrání nového softwaru řídicí jednotky motoru. 

Škoda Auto k celé věci uvedla, že nyní již v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je však do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster. Firma neupřesnila, kdy motory o objemu 1,6 a 2,0 litru pod typovým označením EA 189 používala, ani do kolika aut je namontovala. Šlo o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013. Podle mluvčího Škody Vítka Pelce jsou všechna dotčená vozidla naprosto bezpečná a plně schopná dalšího provozu. „Celá kauza se týká výhradně složení emitovaných výfukových plynů. Je zcela bez diskuze, že přijímáme plnou zodpovědnost na řešení této nesrovnalosti včetně případné zákaznické péče,“ sdělil. 

K záležitosti se dnes vyjádřil i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, podle něhož by skandál neměl mít na Škodu Auto přímý vliv. Její vozy se neprodávají na americkém trhu a akcie firmy se neobchodují na burze. Mládek chce, aby se vyjasnilo, co přesně se ve Spojených státech stalo. Domnívá se, že může jít o konkurenční boj na největším světovém trhu s automobily. „Volkswagen by nebyla první firma, které se to stalo,“ upozornil. 

Někteří odborníci již naznačili, že nestandardní hodnoty při měření emisí mohou vykazovat i další značky napříč trhem. Některé se již ale vyjádřily, že jich se problém rozhodně netýká. „Ford Motor Company nikdy žádné speciální programy zkreslující obsah škodlivých emisí ve výfukových plynech při homologačním měření nepoužívala. Mohu tedy české zákazníky Fordu ujistit, že jejich vozů se uvedený problém netýká,“ uvedl například mluvčí českého Fordu Martin Linhart. 

Falšování emisních údajů u aut vyráběných koncernem Volkswagen může podle odborníků znamenat pro životní prostředí vážný problém. Skandál je zaskočil. „Je to vážný problém. Všechna ta auta mají nezanedbatelné emise škodlivin. Jestli se obvinění prokáže, mohlo to životnímu prostředí výrazně škodit. O tom není nejmenších pochyb,“ reagoval zástupce ředitele Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy Bedřich Moldan. 

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka ale není stanovování stále přísnějších emisních limitů pro motorová vozidla „od nazelenalého stolu“ v Bruselu bez přihlédnutí k technicko-ekonomickým možnostem výrobců v časové řadě ta úplně správná cesta k udržitelnému rozvoji a čistší dopravě v globálním měřítku. Připomněl, že existují mnohem větší znečišťovatelé, například námořní, letečtí i železniční dopravci nebo výrobci elektrické energie. Řešení pro automobilový průmysl vidí v nastavení homologačních měřících cyklů a podmínek měření tak, aby co nejvíce odpovídaly běžnému provozu.  

Další článek: I v extrémních podmínkách musejí kabely a konektory vždy fungovat stoprocentně